hilli Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Jeg har 5-6 eggehviter og lurer på hva jeg kan bruke disse til, utenom marengs og kransekake som jeg allerede er klar over.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 Du kan sikkert lage kokosboller. Jeg tror jeg har fått kokosboller på hjernen - og det er aline og kokosbollefabrikken sin skyld.
Arkana Skrevet 16. februar 2006 #3 Skrevet 16. februar 2006 Sølvkake 80 g margarin 1¼ dl sukker 2¼ dl siktet hvetemel 1½ ts bakepulver 25 g skåldede og hakkede mandler 4-5 eggehviter Rør margarin og sukker hvitt. Tilsett melet, bakepulveret og mandlene. Stivpisk eggehvitene og vend inn. Fyll røren i en smurt 1½ l brødform. Stek kaken i ca 45 minutter, til den er gyllenbrun. Den stekte kaken avkjøles litt før den hvelves ut på rist. Pavlova 4 eggehviter 220 g sukker 3 dl kremfløte 3 kopper blandet hakket frukt (f.eks. Jordbær, bringebær, stjernefrukt, nektariner, grønt eple) Stivpisk eggehvitene. Visp gradvis inn sukkeret. Tegn en 20 cm sirkel på bakepapir for fordel marengsen innenfor sirkelen. Stek ved 120 grader i ca 1½ time. Slå av ovnen og la pavlovaen avkjøles i ovnen med døren på gløtt. Fordel pisket fløte og frukt oppå før servering.
hilli Skrevet 16. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2006 Mmm! Tror jeg har lyst til å prøve kokosboller siden jeg ikke gidder å gå på butikken, ellers hadde det nok blitt pavlova. Er det noen som har en god oppskrift på kokosboller? Jeg har bare gelatinpulver, hvor mye pulver tilsvarer en plate?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #5 Skrevet 16. februar 2006 Kokosboller (24 stk.) Ingredienser: 4,5 dl sukker 1,5 dl melis 1 eggehvite 1,5 dl kaldt vann 1,5 dl varmt vann 7 pl gelatin 1 ts vaniljesukker 1,5 dl kokos Garnering: 2 dl kokos 1-2 ts kakao evt. Sjokolade Fremgangsmåte: 1. Legg alla ingredienserne i en stor skål. OBS! gelatinen skal være løst opp i det varme vannet. 2. Visp med el. visp i ca 30 minutter på høyeste hastighet. Røren er tynnflytende i begynnelsen men tykner etterhvert. 3. Når røren er klar helles den i en form ca 20 x 30 cm og strykes flatt utover. 4. Formen settes i fryseren til neste dag. Skjær så kaken i jevne biter på ca 5 x 5 cm. Stykkene rulles i en blandning av kakao og sukker evt. dyppes i flytende sjokolade og rulles i kokos. Legges i en tett boks med lokk. --- Jeg har ikke prøvd denne selv. Ren terror å legge ut denne oppskriften når jeg verken har gelantine eller kan komme meg til kokosbollefabrikken. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #6 Skrevet 16. februar 2006 Sikker på at det ikke står på boksen hvor mye pulver vs plater?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #7 Skrevet 16. februar 2006 Fant dette: GELATIN Gelatin er nå mer konsentrert. Pakke av 150 g. 15 g gelatinpulver = 10 plater gelatin. Her
Arkana Skrevet 16. februar 2006 #8 Skrevet 16. februar 2006 1 ts gelatinpulver tilsvarer 1 plate gelatin.
Gjest gjest1 Skrevet 16. februar 2006 #9 Skrevet 16. februar 2006 Du kan også fryse dem. Tinte eggehviter, kan du bruke akkurat som friske. De kan også piskes stive. Som et tips til senere, nå er du sikkert halvveis med kokosbollene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå