Gå til innhold

Rettigheter ved operasjon av fot

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har tråkka over ankelen ganske kraftig i et hopp, og har flere brudd samt leddbånd er sannsynligvis røket. 

Venter på operasjon nå, og etter det leser jeg på nett at det er minst 12 uker på krykker etterpå. Så begynner opptrening og delvis belastning av fot. Innser det går fort noen måneder til Jeg er mobil igjen. 

Jeg bor på et sted uten særlig venner eller kjente, familie og lignende i samme by. Kun eks og hans familie og venner. 

Bor alene og har hund. Har derfor noen spørsmål angående muligheter og rettigheter som jeg håper noen kan svare på. 

1. Vet noen hvilke hjelpemidler jeg kan ha bruk for? Etter en dag på krykker nå er jeg helt utkjørt. 

2. Har jeg rett på noe taxi til sykehus ifm operasjon og kontroll? Altså å få kostnaden dekket. 

3. NAV hjelpemiddelsentral, de har elektrisk rullestol. Det er jo helt absurd, men kan jeg som 33 år gammel ha rett på det? Midlertidig? Til å evt kunne lufte hunden eller handle mat eller hva som helst. 

4. Noen som har noen tanker om hva en reiseforsikring kan dekke tro? Forstår den dekker direkte utgifter tilknyttet dette, men lurer på videre nå. 

Det er jo selvsagt høyre fot så kan ikke kjøre bil med automatgir. 

Litt oppgitt her jeg skjønner at jeg er stuck i flere mnd. Vurderer å flytte hjem til foreldre for en periode..

Anonymkode: 5fd2c...e0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Var gjennom det det samme i vinter. Føler virkelig med deg. Du vil nok trenge litt hjelp. Du kan ha rett på hjelpemidler fra kortidslageret i kommunen din. Jeg fikk låne dusjkrakk og arbeidsstol. Jeg bor ikke alene. Trengte masse hjelp av familien min. Kanskje det kan være lurt å bo å bo hos foreldre for en periode.

Jeg sjekket ikke reiseforsikringen. 

Ønsker deg god bedring og lykke til!

Anonymkode: 9aae1...89f

AnonymBruker
Skrevet

Punkt 3 og 4 kan du bare se bort fra. Elektrisk rullestol sitter langt inne å dele ut, og reiseforsikring dekker nok ikke slik. Det er vel kun krykker, og en krakk i dusjen du kan få. 

Anonymkode: d1f98...13a

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok bare øve på å gå på krykker.

Anonymkode: 699fc...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Krykker, krakker, stol osv er vanligvis de hjelpemidlene man vil få utdelt. 

Jeg ville satt hunden bort til familien, venner, profesjonelle i noen mnd. Det vil sannsynligvis ta endel mnd før du kan gå tur som normalt. Du kan selvfølgelig høre om du kan få med det en vanlig rullestol og slik vil du jo få luftet hunden noe i hvertfall, men det vil jo ikke være tilstrekkelig. 

Ja pasientreiser kan dekke reise mellom hjem/sykehus. https://www.helsenorge.no/pasientreiser/

Du kan også få dekket reiser hjem/jobb med taxi. 

Så snart du er i gang med opptrening hos fysioterapeut ( vær nazi nøye på opptrening) så vil behovet for krykker sakte men sikkert bli mindre. 

Sekk til å ha på rykken for frakt av ting å tang i hjemmet/utenfor hjemmet. 

Drit i å krykke i trapper, løft deg opp å ned trinn med armene - på rompa. Tungt men veldig mye mere effektivt og trygt.

Lykke til!

Anonymkode: 46668...d67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...