AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Jeg sliter fryktelig med OCD. Diagnostisert med alvorlig OCD, fått behandling, overlatt til meg selv, og ikke på langt nær frisk. Jobber med meg selv kontinuerlig. Det går stadig vekk fremover, men så kommer det noen hendelser iblant som setter meg helt ut av spill. Jeg sliter veldig med avføringsbakterier blant annet. I det siste har det vært noen hendelser som har involvert dette. Nå har jeg kommet meg ovenpå igjen, frem til i dag. Og jeg trenger egentlig bare at noen snakker litt vett i meg. Og sier helt ærlig hva dere hadde gjort? Dere som ikke har OCD og har et sunt forhold til bakterier og virus. Greia er at jeg skulle bære matvarer og masse greier ut av bilen istad. Når jeg skulle gå ut av bilen klarer jeg å tråkke på en død og delvis maltraktert brunsnegle. Matvarene var tunge, og jeg måtte gå et lite stykke inn i leiligheten med sko på. Prøvde å tenke "ja, ja. Det er jo bare organisk materiale. Altså, en snegle. Hallo liksom?". Meeen så kommer den lille frykten snikende, og jeg googler. Ser at de kan være bærere av alskens mulige ekle og farlige bakterier, som listeria og E-coli. Så slik min OCD fungerer er at jeg nærmest visuelt ser for meg disse bakteriene over alt nå. Over hele gulvet mitt, under skoene, osv. Og litt frykt blir til mer frykt, og det bare baller på seg. Så, hva hadde du gjort? Hvordan hadde du tenkt? Smitter disse sykdommene på denne måten? Setter bare stor pris på tilbakemeldinger. Den rasjonelle delen av hjernen min vet at jeg må ta meg sammen og bare ikke tenke på det. Men den OCD-infiserte delen av hjernen er i panic mode. Anonymkode: 0cb2d...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Har du klor? Klor dreper disse bakteriene, og dermed er problemet ute av verden. Dette går bra! Du fikser dette! Anonymkode: 3f51a...31e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Jeg ville tatt moppen og tørka over området jeg har gått med sko. Bakterier sprer seg ikke lett på et tørt gulv. Det går bra, det er ikke bakterier overalt. Anonymkode: 6889b...332 4
PusheenPusheen Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Høres slitsomt ut å ha det sånn. At akkurat denne sneglen skulle ha alt dette, om noe av dette, er ikke så sannsynlig. Og du skal ikke spise den. Jeg hadde vasket det i klor, vasket hendene og vært ferdig med det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du klor? Klor dreper disse bakteriene, og dermed er problemet ute av verden. Dette går bra! Du fikser dette! Anonymkode: 3f51a...31e Jeg har klor, antibac overflatespray, lysol. Alt en med OCD tror hun trenger 😅 Jeg hadde bare håpet på å høre "nei, det er ikke så farlig dette. Det er ikke sånn det smitter", eller noe i den duren. Men jeg får frem med klor og antibac i morgen. Greia er at når jeg først er i gang med leiligheten, så baller det på seg i hodet mitt. Tanker som "ja, men dørmatta da. Og trappen og gangen i blokka. Jeg gikk jo der også". Så er det en evig og veldig ond sirkel. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville tatt moppen og tørka over området jeg har gått med sko. Bakterier sprer seg ikke lett på et tørt gulv. Det går bra, det er ikke bakterier overalt. Anonymkode: 6889b...332 Men så er det trappen og gangen i blokka, og dørmatta. Det er her "moroa" begynner for en hjerne som er syk 😅 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Høres slitsomt ut å ha det sånn. At akkurat denne sneglen skulle ha alt dette, om noe av dette, er ikke så sannsynlig. Og du skal ikke spise den. Jeg hadde vasket det i klor, vasket hendene og vært ferdig med det. Det er så slitsomt at du vil ikke tro det en gang. Fullstendig utmattende. Og mitt høyeste ønske er bare å bli frisk. Jeg tror heller ikke det er sannsynlig at akkurat denne sneglen skulle ha alt eller noe av dette, men så har du sjarmen med OCD. Den lille stemmen som sier "hva hvis...?". Og om jeg begynner å vaske gulvet mitt med klor, så klarer jeg ikke å stoppe med bare leiligheten heller. Men tusen hjertelig takk til der dere alle som har svart! Setter pris på alt av tilbakemeldinger 💐 Anonymkode: 0cb2d...b7c 1
Humas Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Vi er organisk materie selv. Vi har milliarder av bakterier i kroppen. Du blir ikke syk av det. Avspor deg selv, vask opp og se en fin film, les en bok, hør god musikk. 1
PusheenPusheen Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 Hva pleier vanligvis å hjelpe når du har det sånn?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sliter fryktelig med OCD. Diagnostisert med alvorlig OCD, fått behandling, overlatt til meg selv, og ikke på langt nær frisk. Jobber med meg selv kontinuerlig. Det går stadig vekk fremover, men så kommer det noen hendelser iblant som setter meg helt ut av spill. Jeg sliter veldig med avføringsbakterier blant annet. I det siste har det vært noen hendelser som har involvert dette. Nå har jeg kommet meg ovenpå igjen, frem til i dag. Og jeg trenger egentlig bare at noen snakker litt vett i meg. Og sier helt ærlig hva dere hadde gjort? Dere som ikke har OCD og har et sunt forhold til bakterier og virus. Greia er at jeg skulle bære matvarer og masse greier ut av bilen istad. Når jeg skulle gå ut av bilen klarer jeg å tråkke på en død og delvis maltraktert brunsnegle. Matvarene var tunge, og jeg måtte gå et lite stykke inn i leiligheten med sko på. Prøvde å tenke "ja, ja. Det er jo bare organisk materiale. Altså, en snegle. Hallo liksom?". Meeen så kommer den lille frykten snikende, og jeg googler. Ser at de kan være bærere av alskens mulige ekle og farlige bakterier, som listeria og E-coli. Så slik min OCD fungerer er at jeg nærmest visuelt ser for meg disse bakteriene over alt nå. Over hele gulvet mitt, under skoene, osv. Og litt frykt blir til mer frykt, og det bare baller på seg. Så, hva hadde du gjort? Hvordan hadde du tenkt? Smitter disse sykdommene på denne måten? Setter bare stor pris på tilbakemeldinger. Den rasjonelle delen av hjernen min vet at jeg må ta meg sammen og bare ikke tenke på det. Men den OCD-infiserte delen av hjernen er i panic mode. Anonymkode: 0cb2d...b7c Jeg skal prøve å forstå deg, men uten ocd som forstyrrer. En gang fikk vi en invasjon av maur og den var overalt! På hodeputa og inni alle skap. Den følelsen av panikk kan kanskje hjelpe meg til å skjønne hvordan du har det. Det er dritskummelt! selv om jeg egentlig ikke var redd for maur hver for seg, men de ble ekle da de var overalt. Listeria og e-coli må spises før de smitter. Håndvask er nok. Du går jo ikke og slikker gulvet? Du må prøve å ikke gi etter for trangen til å panikkvaske. Hjerne din har en loop den går i nå og en kortslutning må til. Iskaldt vann i dusjen roer ned amygdala i hjernen. Anonymkode: 28d1a...d31 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har klor, antibac overflatespray, lysol. Alt en med OCD tror hun trenger 😅 Jeg hadde bare håpet på å høre "nei, det er ikke så farlig dette. Det er ikke sånn det smitter", eller noe i den duren. Men jeg får frem med klor og antibac i morgen. Greia er at når jeg først er i gang med leiligheten, så baller det på seg i hodet mitt. Tanker som "ja, men dørmatta da. Og trappen og gangen i blokka. Jeg gikk jo der også". Så er det en evig og veldig ond sirkel. Men så er det trappen og gangen i blokka, og dørmatta. Det er her "moroa" begynner for en hjerne som er syk 😅 Det er så slitsomt at du vil ikke tro det en gang. Fullstendig utmattende. Og mitt høyeste ønske er bare å bli frisk. Jeg tror heller ikke det er sannsynlig at akkurat denne sneglen skulle ha alt eller noe av dette, men så har du sjarmen med OCD. Den lille stemmen som sier "hva hvis...?". Og om jeg begynner å vaske gulvet mitt med klor, så klarer jeg ikke å stoppe med bare leiligheten heller. Men tusen hjertelig takk til der dere alle som har svart! Setter pris på alt av tilbakemeldinger 💐 Anonymkode: 0cb2d...b7c Du må begrense deg til gulvet inne i huset. Innenfor området der du går med skoene av, utenfor ytterdøra er det ikke så nøye. Ikke vask med klor, det er ikke nødvendig. Anonymkode: 6889b...332 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 Du sier du er klar over at dette er helt out there, sånn rasjonelt sett, og det er helt riktig. Først og fremst fordi risikoen her er helt minimal, selvfølgelig. Rent praktisk hadde jeg forøvrig bare vasket kjapt over gulvet og latt det være med det, og det er også hygienisk fullt forsvarlig. Jeg har OCD selv, da riktignok (litt uvanlig) knyttet til tall og "likevekt" heller enn noe hygienerelatert, så jeg skjønner det er betydelig enklere sagt enn gjort. Men risikoen her er oppkonstruert og teoretisk. Akkurat sånn hodet ditt forteller deg, selv om OCD-panikkstemmen periodevis overdøver fornuftens røst. Så er det også sånn at du - samme hvor forsiktig du er - drar med deg langt større risiko inn i leiligheten rett som det er enn akkurat denne sneglen i dag. Det vil jevnlig sette seg ting på hud, i hår, på klær etc., og gjennom en uke, en måned, et år, et liv, vil du bringe med deg så uendelig mye mer av potensielle smittekilder (også avføringsbakterier) enn det denne enkelthendelsen utgjør. Jeg skjønner at den tanken i seg selv kan øke stressnivået, men du vet nå også at det stemmer. Denne sneglen utgjør en forsvinnende liten andel av avføringsbakteriene (og andre potensielle sykdomskilder) du er i kontakt med. Forskjellen her er bare at synet av sneglen ble et monument over tvangstankene og frykten, ikke at risikoen ved denne hendelsen faktisk er noe høyere enn den risikoen du er utsatt for hele tiden uten å legge merke til den engang. Jeg kan freake totalt ut av at jeg ikke rakk å legge sammen en eller annen tallrekke før den forsvant, men det er helt vanvittig hvor mange tallrekker jeg aldri engang har sett. Det er jævlig frustrerende, men den resignasjonen har over tid også hjulpet litt på stressnivået. Anonymkode: d69ef...442 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 Jeg var ganske redd for å få i meg sånne bakterier som gravid da det kunne skade fosteret, men akkurat den brunsneglen hadde ikke brydd meg så om. Nå som barnet er her, er jeg heller ikke redd. Jeg tror ikke barnet mitt blir syk av det. Vi er ofte i hagen og ligger på alt mulig, og jeg er ikke bekymret. Det er barnet mitt liksom, det jeg er mest redd for i verden. Hadde aldri gamblet med det om jeg var skikkelig redd for det. Hvor mange blir syk av de? Ikke hørt om før. ❤️ Anonymkode: af8e1...a2c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 Humas skrev (2 minutter siden): Vi er organisk materie selv. Vi har milliarder av bakterier i kroppen. Du blir ikke syk av det. Avspor deg selv, vask opp og se en fin film, les en bok, hør god musikk. Ja, ikke sant? Var slik jeg også tenkte i begynnelsen. Jeg prøvde å holde meg selv tålelig oppegående med slike tanker. Men så begynner katastrofetankene. E-coli og listeria, liksom. Jeg syns det er vanskelig å forholde meg til tanken, men jeg skal forsøke å gjøre som du sier. Selv om det føles komplett umulig å avspore seg selv akkurat nå uten å klore alt som klores kan 😊 PusheenPusheen skrev (3 minutter siden): Hva pleier vanligvis å hjelpe når du har det sånn? Å vaske. Å vaske, klore, sprite. Selv om jeg ikke har energi til det. Vaske til mannen med ljåen kommer omtrent, og jeg så vidt greier å løfte en finger. Men det er jo dette jeg ønsker å jobbe meg ut av da 😅 Vil så gjerne, så gjerne bli frisk. Vil helst ikke vaske gulvet en gang. Vil ta sjansen, og se at alt går bra. Det er jo egentlig det som hjelper. Men som sagt, det er en liten stemme som sier "Oi oi, nå er det et hav av listeria og E-coli på gulvet ditt fra brunsnegle-slim. Skal du tråkke i det og ta det med deg via sokkene dine når du skal besøke familie? Så får familiehunden det på potene sine, så skal hun vaske potene sine og få i seg listeria?". Altså, det er helt galskap. Jeg vet det så godt. Det gjør bare vondt å være så redd. Spesielt for å gjøre andre jeg er glad i syke. OCD'en min startet for alvor under pandemien, og det har ødelagt så enormt mye av livskvaliteten min. Anonymkode: 0cb2d...b7c 4
Trallalala Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 Listeria finner man overalt ute, men folk med normalt immunforsvar toler litt listeria, viktigste er nå uansett at du ikkje sleiker under skoa dine og ikkje gnir skoa inn i matvarene dine, med mindre du skal varmebehandle maten, då kan du krydre med listeria først:) listeria vokser og trivst i kjøleskapstemperatur, så ikkje putt skoa der, men listeriaen dør av varmebehandling:) 1
Piggsopp Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 Brunsnegler er jo dritekle, og ja de kan ha noen bakterier og sånn. Men du har jo bare hatt den under skoen og et stykke på gulvet? Du skal vel ikke spise av gulvet? Det er ingen måte bakteriene kan skade deg på om du bare vasker skoen, gulvet og hendene dine etterpå. Hadde ikke giddet styr med klor eller sprit og sånn. Bare bruk vanlig såpe.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Tenk da, hva er det veste som kan skje? Du dør ikke. Har mange brunsnegler rundt huset , og har sikkert tråkket på de mange ganger, både jeg og ungene , men ingenting har skjedd 😅 Det går helt fint, og du vet det jo egentlig selv. Du virker som du har god selv innsikt ❤️ Anonymkode: eaea1...82a
PusheenPusheen Skrevet 18. juli 2024 #16 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å vaske. Å vaske, klore, sprite. Selv om jeg ikke har energi til det. Vaske til mannen med ljåen kommer omtrent, og jeg så vidt greier å løfte en finger. Men det er jo dette jeg ønsker å jobbe meg ut av da 😅 Vil så gjerne, så gjerne bli frisk. Vil helst ikke vaske gulvet en gang. Vil ta sjansen, og se at alt går bra. Det er jo egentlig det som hjelper. Men som sagt, det er en liten stemme som sier "Oi oi, nå er det et hav av listeria og E-coli på gulvet ditt fra brunsnegle-slim. Skal du tråkke i det og ta det med deg via sokkene dine når du skal besøke familie? Så får familiehunden det på potene sine, så skal hun vaske potene sine og få i seg listeria?". Altså, det er helt galskap. Jeg vet det så godt. Det gjør bare vondt å være så redd. Spesielt for å gjøre andre jeg er glad i syke. OCD'en min startet for alvor under pandemien, og det har ødelagt så enormt mye av livskvaliteten min. Anonymkode: 0cb2d...b7c Ok, skjønner. Ble det synlig griseri? Tørk over med en klut, så tenker du at det synlige er vekke. Det er jo ikke trivelig å se på. Bakteriene fra snegla er garantert ikke noe verre enn det du allerede hadde på skoa fra bakken ute. Støvet fra bakken finnes i lufta, og lufta puster du inn hver dag. Og du er like frisk. Du har et immunforsvar som tar knekken på veldig mye du ikke tenker over, og det er jo kjempebra. Da funker det!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 Jeg forstår deg godt, hadde blitt urolig av det selv. For meg hadde det hjulpet å vaske gulvet inne hos meg selv der jeg hadde gått med sko. Og så kokvaske moppen, og vaske henda etterpå. Sånn, ferdig og nullstilt. Jeg skjønner at du stresser med gangen også. Når jeg har det sånn, forsøker jeg å få meg selv til å innse mine begrensninger. Litt sånn her: Det har ingen hensikt å vaske trappegangen, for jeg kan ikke kontrollere de andre som bruker oppgangen. Jeg vil aldri klare å forhindre at de tråkker i spyttklyser, hundebæsj eller annet ekkelt. Det jeg kan kontrollere, er inne hos meg selv. Der skal det være så rent som jeg vil. Anonymkode: c2e37...1c8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Skrevet 18. juli 2024 Jeg jobber med slike fine bakterier 🤭 du blir ikke syk og det er ikke farlig 😊 Fint å høre at du jobber med din ocd. Kanskje hjelper det å tenke at uten bakterier hadde det ikke vert liv på jorda? Vi er helt avhengige av dem. Et fåtall kan gjøre oss syke, men denne brunsneglen er ingenting å bekymre seg for. De fleste varianter av E. coli ville ikke gjort deg syk uansett. Hadde barnet mitt tatt på denne sneglene å putta fingrene i munnen hadde jeg heller ikke vert bekymret. Lykke til og bra jobba, det hørtes ikke lett ut ❤️ Anonymkode: e0dee...bb4 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Skrevet 18. juli 2024 Frykten du nå kjenner på er ocd problematikken, og det er ikke noe fare mtp bakterier og sneglen. Prøv å flytt fokus, når tankene kommer tenk at dette handler om tvangen og ikke bakteriene Anonymkode: f5376...f00 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår deg godt, hadde blitt urolig av det selv. For meg hadde det hjulpet å vaske gulvet inne hos meg selv der jeg hadde gått med sko. Og så kokvaske moppen, og vaske henda etterpå. Sånn, ferdig og nullstilt. Jeg skjønner at du stresser med gangen også. Når jeg har det sånn, forsøker jeg å få meg selv til å innse mine begrensninger. Litt sånn her: Det har ingen hensikt å vaske trappegangen, for jeg kan ikke kontrollere de andre som bruker oppgangen. Jeg vil aldri klare å forhindre at de tråkker i spyttklyser, hundebæsj eller annet ekkelt. Det jeg kan kontrollere, er inne hos meg selv. Der skal det være så rent som jeg vil. Anonymkode: c2e37...1c8 Må nevne at jeg ikke vet om dette er «korrekt» fremgangsmåte siden jeg ikke har ocd selv, det er bare noe som hjelper for min egen del når jeg begynner å tenke for mye på bakterier. Anonymkode: c2e37...1c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå