AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Gikk en lengre tur i dag, og etter det har det føltes som om noe faller ut av skjeden/er i veien nederst i skjeden (litt som når en har en «full» tampong med mye væske som har sunket litt ned). Er dette fremfall av noe slag? Litt annen info: Tre uker siden fødsel, har gjort knipeøvelser 3 x daglig siden fødsel (startet et par dager etter pga vonde sting), gjorde også knipeøvelser under svangerskapet. Hadde litt tyngdefølelse i underlivet etter fødselen, men dette har gradvis blitt bedre (fram til i dag etter den lange turen). Dette er første fødsel. Anonymkode: 94b32...bac
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Er nok bare musklene dine som var utslitt etter tur. Tar minimum ett år før den er tilbake i full styrke for mange. Du må trene deg opp sakte. Ikke plutselig begynte med lange turer. Anonymkode: ab746...3d7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Det går seg mest sannsynlig til. Jeg hadde der slik så lenge jeg ammet…altså 12-15 måneder. Utrolig slitsomt og ekkelt! Jeg har tatt en tvt operasjon nå i ettertid på grunn av stresslekkasje, men tror ikke det har noe med saken å gjøre. «Fremfallet» gikk bort av seg selv med tiden. Det gjorde ikke stressslekasjen. Hvis det ikke endrer seg vil jeg anbefale deg å snakke med lege. Kvinnehelse er viktig! Anonymkode: 7508c...04c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Hvis du er usikker så spør fastlege eller helsestasjon (min erfaring er at de er minst like kompetente på disse tingene på helsestasjonen). Men høres ut som muskulært problem. Går over med tiden når musklene blir sterke og "solide" nok til å holde lenger. Anonymkode: d41c2...44b
kaleidoskop Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Jeg hadde fått det sjekket. Skader ikke. Har Ikke opplevd noe sånt etter mine tre barn.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #6 Skrevet 19. juli 2024 4 hours ago, kaleidoskop said: Jeg hadde fått det sjekket. Skader ikke. Har Ikke opplevd noe sånt etter mine tre barn. Allerede nå? Har seksukerskontroll om tre uker, men kanskje lurt å sjekke det før? Anonymkode: 94b32...bac
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #7 Skrevet 19. juli 2024 *noterer et til punkt på lista* Anonymkode: 40daa...324
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 Ja, det kan være fremfall. Merk at det er ganske vanlig, for mange så kommer det seg ganske bra med tiden og med trening. Ikke alle har symptomer av det. Men du bør kanskje ta mer hensyn til bekkenbunnen din, spesielt når du kjenner symptomer. Prøv å hvil innimellom med en pute under rumpa for å avlaste. Hvis du ikke bruker det fra før: bruk krakk til føttene når du skal på do, det er mer skånsomt. Ikke løft tungt mer enn nødvendig, når du skal løfte bør du knipe og puste ut under løftet. Hvis dette stresser deg, oppsøk fysioterapeut som har kompetanse på bekkenbunn Anonymkode: 64ead...1b0
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Gikk en lengre tur i dag, og etter det har det føltes som om noe faller ut av skjeden/er i veien nederst i skjeden (litt som når en har en «full» tampong med mye væske som har sunket litt ned). Er dette fremfall av noe slag? Litt annen info: Tre uker siden fødsel, har gjort knipeøvelser 3 x daglig siden fødsel (startet et par dager etter pga vonde sting), gjorde også knipeøvelser under svangerskapet. Hadde litt tyngdefølelse i underlivet etter fødselen, men dette har gradvis blitt bedre (fram til i dag etter den lange turen). Dette er første fødsel. Anonymkode: 94b32...bac Gikk over etter 6-7 uker med meg Anonymkode: 6c5a4...08b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Nå minnet du meg på å ta disse øvelsene gud som jeg hater disse øvelsene og maset om disse øvelsene Anonymkode: 8f489...09b
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #11 Skrevet 19. juli 2024 Om noe «ramler ut», så høres det jo ut som prolaps. Det kan også bare være at det kun er 3 uker siden fødsel, og ting enda ikke har tatt seg tilbake igjen. En absolutt! Ikke vær redd for å dra til lege/fysio/gyn for å sjekke om dette fortsetter. Anonymkode: 23709...14c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #12 Skrevet 19. juli 2024 Det er veldig tidlig, men om det ikke går seg til så be om en vurdering. Sier de at alt er fint, men du allikevel ikke føler alt er fint så ikke gi deg. Mest sannsynlig vil det nok gå seg til om noen ukers tid. Anonymkode: 82a61...e0c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 Slik hadde jeg det også i ett par måneder. Ble verre av aktivitet. Du bør ikke presse kroppen så tidlig etter fødsel og en lang gåtur kan være mer enn det kroppen tåler nå selv om du føler deg fin Anonymkode: 3ae01...4d8
Perfume Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 🤭 Samme fikk jeg da en del av morkaka kom ut lenge etterpå..... Selv om de sa den var hel da den kom ut.. Men du burde sjekke det ut..
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 Gratulerer som mamma🥰 3 uker etter fødsel er "ingenting" (selv om man føler det har gått tre år) og kroppen skal forandre seg mye (for de fleste) det neste året. Jeg hadde også en sånn følelse, den ble noe bedre, men etter ca 4 mnd gikk jeg til privat gyn og hun påpekte at det var knusktørt der og jeg mer eller mindre hadde skrubbsår og hevelse. Så ikke fortvil over hvordan ting kjennes ut nå og tro at det er fasiten for fremtiden. Etter min siste fødsel tok det over 1.5 år før jeg begynte å kjenne igjen kroppen min og underlivet. Anonymkode: b3a9d...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 Høres veldig ut som fremfall. Sjekk ut kvinnelegeb (Madeleine Engen) på insta. Hun har lagt ut masse bra info! Anonymkode: db390...962
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 Underlivet mitt var helt herpa etter fødsel. Det både føltes ut som noe ramlet ut, og når jeg kjente inni var det slapt og klumpete. Jeg hadde ikke følelse i rompa i flere måneder og klarte ikke å holde inne avføring. Jeg fikk oppfølging pga inkontinensen, og da nevnte jeg at jeg syns det var ubehagelig i kjeden også. De sjekket, men alt så normalt ut. Det tok hvertfall et år for meg før alt kjentes normalt ut. Nå føles underlivet bra ut, rompa er blitt normal. Men du kan jo be de ta en sjekk på 6 ukerskontrollen. Husk at du har vært gravid i 9 mnd og født et barn... du trenger lenger enn 3 uker på å komme deg. Og husk å hvile og slapp av, spesielt hvis du er litt slapp der nede. Jeg gikk til fysioterapeut pga inkontinensen 4 uker etter fødsel. Jeg fikk beskjed om å hvile og ta knipeøvelser. Kroppen må få gro og komme til seg selv før man begynner å presse den igjen. Anonymkode: beb0a...f80 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå