AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Vi var på speiderleir i en uke. Jeg er ikke speider, men han er. Vi skulle bli med "på utsiden". Men ingen av oss kjente denne speidergruppen, da det var på en annen kant av landet. Dvs at vi skulle følge med dem i båt, vi med egen båt. Vi skulle delta på det vi ønsket og gjøre det vi ville innimellom. Det var hvertfall det han forklarte meg og det som ble avtalen meg og han imellom, og det hørtes innbydende ut å kunne delta på. Det var et alkoholfritt arrangement. Men jeg hadde sagt klart i fra på forhånd, at dette er min ferie også, og at jeg vil trekke meg tilbake på kvelden med et glass vin og to med en bok. Inne i båten er det jo uansett bare oss. Og det var selvfølgelig helt greit for han. Han skaffet meg speiderskjorte, som jeg kunne gå med hvis jeg ønsket. Men selvfølgelig helt frivillig. Konseptet er at alle skal føle seg inkludert. Jeg gikk med den et par ganger, men jo lengre inn i opplegget ble ting komplisert. Det var ikke lengre "frivillig" i den forstand. Skjorten skulle være på til enhver tid, jeg måtte bli med på leirbål hver kveld, hvor jeg i tillegg måtte (ikke lengre frivillig) gå med kappe og skjerf, alle aktiviteter skulle deltas på, og plutselig var det heller ikke greit at jeg satt i båten med en kopp (ikke en gang et glass, men kaffekopp!), med vin når jeg leste boken min. Det var allsanger om gud i himmelen "skjult" mellom ulike shantier med mer fart og rytme. Det var flaggheising(greit nok med med allsang om gud) seremonielle hilsninger, stor, nesten fryktinngytende respekt for hierarki. Jeg likte ikke denne "frivillige tvangen" og sluttet å gå i skjorte og skjerf. Jeg føler meg mer komfortabel i egne klær. Så spør han om min oppfatning av turen. Jeg sa som subjektivt sant var, at jeg som kommer helt utenfra, og ikke har erfaring med speiding, fikk en følelse av at dette hadde mange sammenligninger med sektkultur. Hvor man starter med frivillighet og nyskjerrighet, men hvor man nesten ubemerket blir indoktrinert i en liten gruppes verdier, og hvor egne verdier og identitet sakte men sikkert blir skjult og ikke verdsatt, og at man blir hedret sine verdier så lenge de er de samme som speideren. Ingen rom for kritisk tenkning eller filosofiske spørsmål som ikke var i samsvar med deres verdier. Det var en forventning der at alle skal være samstemte. Tenke likt, ha samme verdier, følge den eldste lederen uten å blunke, uansett hva h*n sa til enhver tid. Vel, han tok ikke dette særlig pent, selv om jeg prøvde etter beste evne å ikke legge det frem så hard. Men jeg følte heller ikke jeg kunne lyge og "jatte med" når han spurte. Han var sur og gretten resten av turen. Mistet helt respekten for meg og ble ganske ufin og kommenterte hver gang jeg ønsket å ta meg en tur/lese/et glass vin/slappe av osv (noe vi var enige om på forhånd var greit. Vi skulle jo ikke delta på alt, men være "på sidelinjen". Skal si at jeg fikk enda mer sektfølelse av hele denne oppførselen hvor jeg følte meg psykisk straffet for å ikke delta på alt, selv om jeg deltok på det meste. Nå har vi ikke snakket sammen på to uker. Han tar ikke kontakt. Jeg har tydeligvis trykket på en veldig sensitiv nerve. Anonymkode: 210ec...70f 2 13 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Godt at du ble kvitt ham tydeligvis, se for deg resten av livet med den kontrollerende fyren! Anonymkode: 6810c...343 21 16
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Da var det forholdet over, hva tenker du å gjøre videre som singel? 🤷🏼♀️ Anonymkode: c5a18...23f 12 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 Populært innlegg #4 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da var det forholdet over, hva tenker du å gjøre videre som singel? 🤷🏼♀️ Anonymkode: c5a18...23f Drikke ett glass vin i ordentlig vinglass 😉 Ts Anonymkode: 210ec...70f 47 26 32
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Drikke ett glass vin i ordentlig vinglass 😉 Ts Anonymkode: 210ec...70f 😅 Anonymkode: 84704...782 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Hvorfor må folk drikke alkohol konstant? Anonymkode: ab69d...c0b 5 1 4
Satansopp Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 Fy faen. Jeg hadde sørget mer over "bortkastet" ferie enn tap av han typen der😏 15 5
K.B. Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 Speider bevegelsen er grunnlagt av Baden-Powell og er jo fundamentert i kristendommen, her i Norge er det ikke mye man merker til det, men boyscouts I USA har jo en anti homofil politikk og masse skandaler rundt seg, så joda speider bevegelsen er litt rar. Om jeg hadde brukt ordet "sekt" er jeg ikke sikker på, men at du synes det er litt rart (som det er..) må han jo tåle å høre. 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må folk drikke alkohol konstant? Anonymkode: ab69d...c0b Øh? Fordi vi liker smaken, såklart. Hvorfor skulle vi ellers drikke?🙄 Anonymkode: 296c3...f44 6 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må folk drikke alkohol konstant? Anonymkode: ab69d...c0b Jeg må ikke drikke alkohol konstant. Jeg er vanligvis treningsnarkoman og kan gå 6 mnd eller mer uten en dråpe. Men på ferie er fin tid å slippe opp et ellers strengt egenregime og gjør jeg mye jeg vanligvis aldri gjør. jeg spise for eksempel loff med nugatti, godteri og et par glass vin en kveld, jeg trener nesten ikke og sover mindre enn 8 timer hver natt. Jeg føler meg nesten kriminell 😎🙃 Ts Anonymkode: 210ec...70f 15 4 11
Yodas Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 Jeg har ikke erfaring med speiderbevegelsen. Men uansett hva man mener om speiding, så ble ikke ferien slik som du og denne mannen hadde avtalt dere i mellom, og han prøvde å presse deg til å gjøre ting du ikke ønsket, og det er et dårlig tegn. Bra du var ærlig med ham! 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 Hvem f*** er med i speidern?! Herregud bra du er kvitt han Anonymkode: e125d...97b 4 5
Raven.Writingdesk Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Drikke ett glass vin i ordentlig vinglass 😉 Ts Anonymkode: 210ec...70f Bra for deg, TS. Du fremstår samarbeidsvillig, nyskjerrig og åpen, men også selvstendig, målbevisst og med integritet. Du skal være stolt av deg selv TS. Skål!!🥂 14 2 11
PusheenPusheen Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 Han lurte deg jo med på dette med premisser han brøt, et etter et... Har du prøvd å kontakte han ila disse to ukene? 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Raven.Writingdesk skrev (Akkurat nå): Bra for deg, TS. Du fremstår samarbeidsvillig, nyskjerrig og åpen, men også selvstendig, målbevisst og med integritet. Du skal være stolt av deg selv TS. Skål!!🥂 Takk 😊 Skål 🥂🫶 Ts Anonymkode: 210ec...70f 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Drikke ett glass vin i ordentlig vinglass 😉 Ts Anonymkode: 210ec...70f SKÅL! Anonymkode: 11b7f...831 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 Hvem var det som tvang deg til å gå med skjorte og være med på aktivitetene? For meg høres det ut som han hadde en forventning om at du gjorde det, selv om dere avtalte noe annet på forhånd. Det er vel KFUK som står bak den kristne speiderorganisasjonen, og KFUK er kjent for å være ganske liberal. Jeg har aldri vært på speiderleir, men jeg har vært mye på andre kristne leirer og festivaler. Ofte er folk gira på å gjøre ting sammen, men uten noe tvang. Jeg forstår at dette var uvant for deg, men skjønner samtidig at han reagerte på du kalte det for en sekt, særlig når dette er noe han selv er en del av, og ville dele med deg. Det er nok lurt å ta en ordentlig prat om hvordan dere opplevde dette, uten å gå til angrep eller forsvar, hvis du har lyst til å fortsette i forholdet eller skvære opp. Hvis ikke er det jo bare å la det være. Anonymkode: af163...2bb 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Skrevet 18. juli 2024 Du har helt rett i at det er en sekt, og han er en manipulerende dritt som brøt det dere var enige om. Ikke ta han tilbake og slutt med å kalle han kjæresten din for det har han jo bevist at han ikke er. Anonymkode: a71d4...7ae 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Skrevet 18. juli 2024 Høres jo ut som han har lurt deg med på det fordi han visste du ikke ville si ja 😅 han visste nok at det var obligatorisk å være med og alkoholfritt arrangement. da klarer du deg like godt uten. Anonymkode: 33f65...7f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Skrevet 18. juli 2024 Kjempenysgjerrig på gvor gamle dere er jeg. Hvem bruker ferien sin på å dra på speiderleir uten å være speider? 🙈 Anonymkode: 18f9f...bc0 5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå