Gå til innhold

Familie som ikke har indre monolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på ferie hos mine foreldre/ familie som jeg ser 2-3 g i året, og nå husker jeg hvorfor jeg er så lite hjemme: de har ikke en indre monolog og alt som farer gjennom hodet deres skal settes ord på!

I dag hentet min far meg på flyplassen og på de 90 minuttene det tok å kjøre til barndomshjemmet, snakket han på innpust og utpust nonstop og var kanskje stille 10 sekunder innimellom. Når vi kom hjem var det konstant mas til min mor om alt som hadde skjedd på veien til flyplassen og fra flyplassen og hjem igjen, og han gjentok seg selv flere ganger, og slik har det fortsatt hele dagen.

Han sitter i stuen og ser på tv og roper til oss andre som er på kjøkkenet om hva han ser, tenker eller leser. Så kom min søster hit og hun går frem og tilbake gjennom huset mens hun snakker til oss, leser høyt fra avisen eller prater om ting som hun tenker på.

Hun kan stille meg et spørsmål og akkurat i det hun er ferdig å snakke, så reiser hun seg opp og går inn i et annet rom, og enser ikke at jeg ikke har rukket å svare henne, fordi hun da er i gang med å snakke om noe helt annet.

Mine barn synes det er mye gnål og prat når de er på besøk hos min familie, og synes det er mer behagelig når de er hos sin fars familie for de er roligere, sier de.

Har aldri opplevd at andre folk er slik som mine foreldre/ familie.

Jeg blir iallefall sliten og dette er grunnen til at jeg reiser hjem såpass sjeldent som jeg gjør.

Anonymkode: a215a...141

• Liker 4
  • Hjerte 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er mine svigers og min mann også. Det er vanvittig slitsomt! De setter ord på alt de ser, konstant. Jeg blir helt tappet av det. Usikker på om det er mulig å endre den typen personligheter? Selv har det gjort meg veldig oppmerksom på at jeg ikke skal slite ut andre med nonsens.

De har problemer med å stå i dialog fordi de hele tiden har noe gående på sidelinjen. Kommentering av alt. Jeg har lurt på om det rett og slett kan være en type adhd?

Anonymkode: ab2f9...b36

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er på ferie hos mine foreldre/ familie som jeg ser 2-3 g i året, og nå husker jeg hvorfor jeg er så lite hjemme: de har ikke en indre monolog og alt som farer gjennom hodet deres skal settes ord på!

I dag hentet min far meg på flyplassen og på de 90 minuttene det tok å kjøre til barndomshjemmet, snakket han på innpust og utpust nonstop og var kanskje stille 10 sekunder innimellom. Når vi kom hjem var det konstant mas til min mor om alt som hadde skjedd på veien til flyplassen og fra flyplassen og hjem igjen, og han gjentok seg selv flere ganger, og slik har det fortsatt hele dagen.

Han sitter i stuen og ser på tv og roper til oss andre som er på kjøkkenet om hva han ser, tenker eller leser. Så kom min søster hit og hun går frem og tilbake gjennom huset mens hun snakker til oss, leser høyt fra avisen eller prater om ting som hun tenker på.

Hun kan stille meg et spørsmål og akkurat i det hun er ferdig å snakke, så reiser hun seg opp og går inn i et annet rom, og enser ikke at jeg ikke har rukket å svare henne, fordi hun da er i gang med å snakke om noe helt annet.

Mine barn synes det er mye gnål og prat når de er på besøk hos min familie, og synes det er mer behagelig når de er hos sin fars familie for de er roligere, sier de.

Har aldri opplevd at andre folk er slik som mine foreldre/ familie.

Jeg blir iallefall sliten og dette er grunnen til at jeg reiser hjem såpass sjeldent som jeg gjør.

Høres ut som adhd 

Anonymkode: a82b3...b47

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Sånn er mine svigers og min mann også. Det er vanvittig slitsomt! De setter ord på alt de ser, konstant. Jeg blir helt tappet av det. Usikker på om det er mulig å endre den typen personligheter? Selv har det gjort meg veldig oppmerksom på at jeg ikke skal slite ut andre med nonsens.

De har problemer med å stå i dialog fordi de hele tiden har noe gående på sidelinjen. Kommentering av alt. Jeg har lurt på om det rett og slett kan være en type adhd?

Min søster mener at vår far har adhd/ er i autismespekteret, siden han har problemer med å regulere følelser, kan bli veldig sint, er oppfarende og har ocd på noen ting.

Min søster er ganske lik vår far, men hun  mangler selvinnsikt og mener hun selv ikke er slik.

Både min far og min søster avbryter ofte samtalene til oss andre, for å fortelle om seg selv eller fortelle om noe de plutselig kom på.

Veldig slitsomt 🤨

Ts

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har en mor og søster som er helt lik, de har snakket mye om at de kanskje har adhd. Jeg er veldig bevisst på hvordan jeg selv snakker, for jeg vil ikke være sånn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her virker det som det er du som blir trigget.

Anonymkode: ea2ab...6b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan ikke fatte at det finnes mennesker som ikke blir trigget av kontinuerlig mas!?

• Liker 24
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke fatte at det finnes mennesker som ikke blir trigget av kontinuerlig mas!?

For meg ser det bare ut som en veldig utadvendt familie ;) Noproblem

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg klikker av sånne folk. Jeg er ikke psykolog, så vet ikke hva det skyldes.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min søster mener at vår far har adhd/ er i autismespekteret, siden han har problemer med å regulere følelser, kan bli veldig sint, er oppfarende og har ocd på noen ting.

Min søster er ganske lik vår far, men hun  mangler selvinnsikt og mener hun selv ikke er slik.

Både min far og min søster avbryter ofte samtalene til oss andre, for å fortelle om seg selv eller fortelle om noe de plutselig kom på.

Veldig slitsomt 🤨

Ts

Kan det være de er ensomme, og du er den de anser som en som lytter? Roer det seg etter noen dager? Du må uansett skjerme deg selv. Siden du møter de så sjeldent så er jo det en slags mager trøst at du hvis du «holder ut» så er det lenge til neste gang? 😬

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja jeg blir veldig sliten i hodet av konstant prat som ikke er viktig.

Har bodd hjemmefra i åresvis og har ikke folk rundt meg som har munndiaré, og da blir det voldsomt å komme "hjem" og alltid ha mas rundt meg.

Jeg er ikke vant til å føre en samtale om matvarepriser, om naboen som har kjøpt seg robotgressklipper eller om attentatet på Trump mens jeg ser film.

Min far og søster kan prate mens tv står høyt på, samtidig som de fører ulike samtaler med flere personer som er til stede.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Kan det være de er ensomme, og du er den de anser som en som lytter? Roer det seg etter noen dager? Du må uansett skjerme deg selv. Siden du møter de så sjeldent så er jo det en slags mager trøst at du hvis du «holder ut» så er det lenge til neste gang? 😬

Nei det er ikke ensomme, og de snakker like mye hver  dag jeg er hjemme.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Var han sånn i begynnelsen? Hvis ja, hvordan ble han mannen din? 😅

Anonymkode: 71fa4...598

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfar og hans søster er akkurat likedan. Å ha svigerfar alene er "ille nok", men de to i samme rom - herregud😅 De har begge fått påvist adhd.

Anonymkode: 6cde5...d45

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Var han sånn i begynnelsen? Hvis ja, hvordan ble han mannen din? 😅

Anonymkode: 71fa4...598

Nei, faktisk ikke! Dette har utviklet seg over tid. Men hadde jeg vært smart og vurdert foreldrene hans den gang vi møttes, kunne jeg nok ha forutsett det :( 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå måtte jeg le litt, dette er eksakt beskrivelse av min svigermor 😂

Å for eksempel se krim i påsken med henne er helt umulig; "nei jøss, hvorfor gikk han inn dit? Ånei håper ikke han blir skutt!! Huff, det var fælt! Nå døde han jo! Guriland, i alle dager.. han bare døde han!! Han ble skutt, huff og huff! Nei detta var ille. Men se, nå gjemmer hun pistolen!!!" Osv osv.. Sånn kan hun holde det gjennom en hel film, hun bare sier høyt hva hun ser 😅 

Samme når vi skulle vaske hytta sammen; "her var det mye støv!! Oj, guri! Lurer på hvem som har satt tøflene sine her?! ..grønne tøfler... det er hvertfall ikke Ola sine for han har blå tøfler han! Jaja, jøss! Grønne tøfler ja.. får feie støvet oppi feiebrettet ja. Nå er døra lukka, da får jeg lukke den opp og tømme ut støvet tenker jeg!" 😂

Anonymkode: 9c30d...fd8

• Liker 19
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Forventet et interessant innlegg om en familie som ikke har indre dialog. 

Dette handler jo ikke om det, men at de sier mye høyt. Hvorfor, vet man jo ikke. 

Jeg har ekstrem indre dialog, men iblant uttaler jeg den høyt for meg selv. Jeg snakker engelsk, diskuterer, mimrer, dikter opp historier, fjaser, synger kjente sanger, komponerer egne sanger... Oftest inni meg, men er jeg alene kan jeg godt sette lyd på. Er bare barna hjemme, kan jeg også godt snakke/synge høyt for meg selv. 

Anonymkode: e5787...323

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Å for eksempel se krim i påsken med henne er helt umulig; "nei jøss, hvorfor gikk han inn dit? Ånei håper ikke han blir skutt!! Huff, det var fælt! Nå døde han jo! Guriland, i alle dager.. han bare døde han!! Han ble skutt, huff og huff! Nei detta var ille. Men se, nå gjemmer hun pistolen!!!" Osv osv.. Sånn kan hun holde det gjennom en hel film, hun bare sier høyt hva hun ser 😅 

Samme når vi skulle vaske hytta sammen; "her var det mye støv!! Oj, guri! Lurer på hvem som har satt tøflene sine her?! ..grønne tøfler... det er hvertfall ikke Ola sine for han har blå tøfler han! Jaja, jøss! Grønne tøfler ja.. får feie støvet oppi feiebrettet ja. Nå er døra lukka, da får jeg lukke den opp og tømme ut støvet tenker jeg!" 😂

🤭😂

Anonymkode: 4b2d3...d9d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som å høre min søster...🙄

"Jeg skal bare ta meg ei skive med brunost og syltetøy på.

Har ikke spist så mye i dag.

Tror jeg tar to skiver brunost på jeg.

Oj, der rant det litt syltetøy på benken ja. Tror jeg tar den tallerken der under skiven jeg..."

Ts

• Liker 11
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Forventet et interessant innlegg om en familie som ikke har indre dialog. 

Dette handler jo ikke om det, men at de sier mye høyt. Hvorfor, vet man jo ikke. 

Jeg har ekstrem indre dialog, men iblant uttaler jeg den høyt for meg selv. Jeg snakker engelsk, diskuterer, mimrer, dikter opp historier, fjaser, synger kjente sanger, komponerer egne sanger... Oftest inni meg, men er jeg alene kan jeg godt sette lyd på. Er bare barna hjemme, kan jeg også godt snakke/synge høyt for meg selv. 

Anonymkode: e5787...323

Ts her

Det jeg mente med overskriften er at de ikke har en indre tankegang, men at alt må komme ut verbalt.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...