Gå til innhold

Når gjorde barnet ditt det største spranget språklig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt var barnet da den største endringen kom når det gjelder språk?

Anonymkode: b77c0...c4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

18 mnd. Da spratt det frem hele setninger hver uke, og nye ord. Barnehagens ped.leder på avdelingen kommenterte det flere ganger. Spurte om jeg leste mye for gutten og brukte mye tid på å prate med han og forklare ting, og det sa jeg ja til. Har et enebarn og brukte all tid på han, brukte svært mye tid på det å lese og snakke tydelig.  Leste hver eneste dag i bøker. Bildebøker var fine til å lære nye ord, peke på bilder og si hva de ulike tingene heter osv. Leste alderstilpassede bøker, startet med bildebøker og gikk videre til Emma og Thomas-bøkene, Thomas-toget, Albert Åberg osv.

Første ordet han sa høyt var "buss". Vi skulle ut og kjøre buss en dag, han og jeg, så da fortalte jeg han det. "Nå skal vi kle på oss og gå ut og kjøre buss" sa jeg. Han lyste opp og sa begeistret "Buss!" Han elsket alle ting med hjul på fra han var liten baby, så det var ikke overraskende at det ble første ordet😄. (ja, det var før han sa mamma eller pappa) 

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

En venninne svarer for meg her: 18 år, da han flyttet til England 😅

Anonymkode: 046ba...3a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror hun var rundt 2 år. Helsesykepleier var ihvertfall imponert over at hun kunne så mange navn på farger😅

Skrevet

1,5 år🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En venninne svarer for meg her: 18 år, da han flyttet til England 😅

Anonymkode: 046ba...3a2

Hææ?

Skrevet

Rett etter 2 års kontrollen hos 2 av de.eksploderte i setninger osv hver dag, fra nesten ingen ord. Den andre var tidligere med språk og hadde gradvis progresjon. 

AnonymBruker
Skrevet
Myml1 skrev (10 minutter siden):

Rett etter 2 års kontrollen hos 2 av de.eksploderte i setninger osv hver dag, fra nesten ingen ord. Den andre var tidligere med språk og hadde gradvis progresjon. 

Endte de opp like"smarte" og gode på skolen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Endte de opp like"smarte" og gode på skolen?

Ja? 

AnonymBruker
Skrevet
Myml1 skrev (11 minutter siden):

Ja? 

Bare lurte😊

AnonymBruker
Skrevet

Første: 1-1,5 år. Hadde usedvanlig mange ord fra ca 1 års alder og snakket i små/korte setninger som 1,5 år. 

Andre: rundt 2,5 år. Fikk dren i øra og da kom språket.

Anonymkode: 4c443...3c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bare lurte😊

I noen kommuner har de utsatt 2års kontrollen til noen mnd etter, fordi det er veldig vanlig at utviklingen tar ett hopp rett etter fylte 2 år

AnonymBruker
Skrevet

Sent igang her så er i den nå,  2,5 år

Anonymkode: ae0d1...d73

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sent igang her så er i den nå,  2,5 år

Er ikke det normalt da, trodde ikke det var sent, er det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror normalen er ganske bred altså… min første var ganske treig motorisk. Krabbet aldri og gikk som 14 mnd. Min andre krabbet ved 6 mnd og gikk på 9. De var helt ulike på språk også, bare omvendt. Helt normale i dag begge to.

Anonymkode: 4c443...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Første ordet fra 11 mnd gammel, et helt, klart og tydelig ord. Fra 1.5 år var det 3 ord setninger som f.eks "pappa mange bil." 

Nå er han 6 år og har et stort ordforråd, men er ikke lengre fremme enn andre på sin alder for det. Han er bare interessert i å snakke masse og det er vanskelig å begrense han. 

Anonymkode: fa402...31f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han sier bare enkelt ord og det er nå de to siste ukene det har begynt å komme en del

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han sier bare enkelt ord og det er nå de to siste ukene det har begynt å komme en del

Jeg har forstått det slik at ved 4 år er seint. Så jeg syns din er innenfor normalen. 

Anonymkode: fa402...31f

AnonymBruker
Skrevet

Eksploderte noe voldsomt sommerferien 2 år og 2 mnd. Gikk fra mange ord til hele setninger med både 3-4 ord minst. 

Anonymkode: 7a8ad...80f

AnonymBruker
Skrevet

Her var han litt over 3 år. Opplevde aldri de store "sprangene" som mange snakker om før dette, språket kom gradvis og litt sent. Det er senere enn normalen men ikke sånn at vi var spesielt beskymret. 

Anonymkode: 6fe8a...dde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...