Gå til innhold

telefonavhengighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er gammeldags, for jeg har aldri hatt data på min telefon. Har aldri vert på sosiale medier. Og har abonnement til 70kr/mnd, med kun ring og sms. Til gjengjeld føles det deilig og fritt uten å bruke telefonen mer en kanskje en eller to samtaler daglig, null til en sms/dag. Avstressende. Eneste jeg har er mail på min pc. Så har jeg inntrykk av at dette har blitt en slags greie igjen, nemlig å "legge vekk telefonen".

Flere som har det slik, eller som kunne tenke seg å ha det? Skal jeg være ærlig, så savner jeg ikke f.b. tik tok insta, kommer aldri til å gjøre det.

Anonymkode: 4958d...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker telefonen aktivt til alt mulig, både notater, some, Skyss biletter, mail, helseappen, finne navnet på sanger jeg hører, Spotify og YouTube på farten osv osv og jeg er selv glad jeg lever i teknologien sin nåtid.

Jeg synes some er en fin ting jeg bruker aktivt både til inspirasjon, finne små ting som gir glede og oppsyk på dårlige dager osv.  Det er så mye bra og fint på some, og jeg har fått mye ut av det både inspirasjon til nye oppskrifter jeg lager på primus ute til diy prosjekter, interiør eller jeg har en kjip dag og bare trenger å le av noe helt random på YouTube eller insta.

At noen ikke vet hvordan de skal benytte verktøyene eller bruker de til å spa opp mye gøgg og får mye negative opplevelser er i stor grad deres egen feil. Some kan brukes både positivt og negativt, det velger en helt selv. 

Messenger brukes både i jobben og privat. Det er helt supert å sende korte men ofte livsviktige beskjeder på jobb, vi har en god gruppechat som er mye enklere enn annen form for kommunikasjon. 

Super bra kamera over alt hvor jeg går, kan ikke klage på det. Mobilen har erstattet klokken, telefonkatalogen, leksikonet, kartbøker, værvarselet, bankfilialen, kalkulatoren, vekkerklokken, takeout menu og mye mye mer. 

Under korona når vi satt på hver vår tue var telefonen virkelig en bærebjelke for mange for å i det hele tatt leve og eksistere igjennom krisen.

Som med det meste annet finnes det mange positive sider med smarttelefonen og mange negative sider.  Men jeg kommer ikke verken å kvitte meg med telefonen, legge den vekk, gå over til en gammeldags telefon, slutte med some, skryte over at jeg har lagt telefonen vekk eller noe lignende i den retningen. Jeg er glad i de mulighetene telefonen i 2024 gir oss og setter stor pris på det i mitt daglige liv. 

Hva andre gjør og ikke gjør med sin mobil bryr jeg meg ikke så mye om. You do you 

Endret av skreppamedleppa
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skreppamedleppa skrev (39 minutter siden):

Jeg bruker telefonen aktivt til alt mulig, både notater, some, Skyss biletter, mail, helseappen, finne navnet på sanger jeg hører, Spotify og YouTube på farten osv osv og jeg er selv glad jeg lever i teknologien sin nåtid.

Jeg synes some er en fin ting jeg bruker aktivt både til inspirasjon, finne små ting som gir glede og oppsyk på dårlige dager osv.  Det er så mye bra og fint på some, og jeg har fått mye ut av det både inspirasjon til nye oppskrifter jeg lager på primus ute til diy prosjekter, interiør eller jeg har en kjip dag og bare trenger å le av noe helt random på YouTube eller insta.

At noen ikke vet hvordan de skal benytte verktøyene eller bruker de til å spa opp mye gøgg og får mye negative opplevelser er i stor grad deres egen feil. Some kan brukes både positivt og negativt, det velger en helt selv. 

Messenger brukes både i jobben og privat. Det er helt supert å sende korte men ofte livsviktige beskjeder på jobb, vi har en god gruppechat som er mye enklere enn annen form for kommunikasjon. 

Super bra kamera over alt hvor jeg går, kan ikke klage på det. Mobilen har erstattet klokken, telefonkatalogen, leksikonet, kartbøker, værvarselet, bankfilialen, kalkulatoren, vekkerklokken, takeout menu og mye mye mer. 

Under korona når vi satt på hver vår tue var telefonen virkelig en bærebjelke for mange for å i det hele tatt leve og eksistere igjennom krisen.

Som med det meste annet finnes det mange positive sider med smarttelefonen og mange negative sider.  Men jeg kommer ikke verken å kvitte meg med telefonen, legge den vekk, gå over til en gammeldags telefon, slutte med some, skryte over at jeg har lagt telefonen vekk eller noe lignende i den retningen. Jeg er glad i de mulighetene telefonen i 2024 gir oss og setter stor pris på det i mitt daglige liv. 

Hva andre gjør og ikke gjør med sin mobil bryr jeg meg ikke så mye om. You do you 

Vet du hva, jeg er så glad for å slippe å ha venner på denne dingsen,(telefon) ekte venner som jeg kan treffe på cafe, se inn i øynene på og slå av en prat med! Alt annet,- absolutt alt,- betyr ingenting annet en at jeg har ekte real venner! Se hverandre inn i øynene! Det betyr så mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet du hva, jeg er så glad for å slippe å ha venner på denne dingsen,(telefon) ekte venner som jeg kan treffe på cafe, se inn i øynene på og slå av en prat med! Alt annet,- absolutt alt,- betyr ingenting annet en at jeg har ekte real venner! Se hverandre inn i øynene! Det betyr så mye for meg.

Hsr du hørt om Mats Steen?  Viss ikke anbefaler jeg deg sterkt å se dokumentaren  https://fontene.no/nyheter/filmen-ibelin--en-vekker-for-alle-som-jobber-med-ungdom-6.47.1029965.995990f958

Dokumentaren han har laget handler om Mats Steen, som døde av en muskelsykdom bare 25 år gammel.

Han brukte mye tid på «World of Warcraft», og foreldrene trodde derfor at sønnen hadde levd et ensomt liv. Men det viste seg å ikke stemme.

Til tross for sykdommen fikk Mats venner fra hele verden gjennom spillet.

– Da han gikk bort, mottok foreldrene hans femti meldinger hvor folk fortalte om den beste vennen de har hatt, sier Ree

https://www.nrk.no/kultur/benjamin-ree-har-laget-filmen-ibelin-om-mats-steen-1.16709841

Mange av hans spillvenner deltok i begravelsen fra hele verden etter at det ble opprettet en spleis. 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/forst-da-mats-var-dod_-forsto-foreldrene-verdien-av-gamingen-hans-1.14197198

Jeg har også venner jeg både går på tur med, café besøk, plukker blåbær osv med det går an selv om en liker å ha en smartphone. Men... Hvem er du eller jeg til å ha råderett over å definere vennskap? Er ikke vennskap over Internett venner? Kan ikke det være like forfyllende roller over Internett som irl for noen?  Og for å spørre om et kanskje morbid spm, men ville dine foreldre fått meldinger av 50 av dine nærmeste hvor de skreiv at du var den beste vennen de hadde hatt? 

Du er ikke den eneste som ser folk inn i øynene, det går godt an selv om en både har nettbank, Spotify og instagram. Verden er ikke enten eller og jeg tenker at mennesker som har et såpass svart/hvitt syn på verden er litt fattige igrunn at det ene må velges når en faktisk har mulighet til å ta en Ole Brum og si ja takk begge deler. Men jeg er heller ikke i litt tvil engang at Mats Steen hadde skikkelige og fantastiske vennskap med mennesker han aldri stirret dypt inni øynene på cafe med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så trist å ha ett så ensretta syn på verden og hva vennskap er. Bare fordi du ikke forstår, så er det ikke vennskap?

Nitrist tankegang, og håper du aldri aldri aldri blir sengeliggende i ditt liv. Hadde det ikke vært for den dumme mobilen der man kan ringe og ha videoanrop, så hadde mange barn og unge som lever sitt liv på sykehus aldri hatt muligheten til å holde kontakt med sine venner.

Anonymkode: f2a4e...2d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

t.s. Nei. Jeg har både vert alvorlig syk og sengeliggende. Men jeg hadde MYE besøk av familie og venner, og kunne se hverandre i ansikt med både smil, tårer og klemmer. Jeg har hatt en type jobb der vi gjerne har sittet 8-10 personer på et vaktrom, i en beredskap som gjorde at vi faktisk satt like mye her som på fysisk arbeid. Og vet dere hva? 8 av 10 satt med disse telefonene sine å trykte. Pratet de eller så oss få som ikke gjorde det i øynene,- NEI. Har ofte besøk av datter/svigersønn der han sitter og trykker under hele besøket, flere eksempler kunne dras frem. Hvor sosialt synes dere dette er? Jeg er langt i fra ensom, snakker mye med kona (heller ikke på sosiale medier) vi har masse besøk av barne-barn som gleder seg for at vi ikke er opptatt av telefon.. det verste jeg ser er unger som blir prakka på telefoner som små og her er underholdningen og oppdragelsen din, versågod! Ja, tenk å ha et så ensretta syn på verden, ha ha! Lurer på hvem som har det jeg da. Jeg har mange EKTE venner, jeg treffer dem, slår av en prat, og får en klem når vi går. Strålende glade barne-barn som elsker at vi bruker tid og har fokuset på dem. Hund og katt, hvor mye tror du de forstår av telefonen? Eller kanskje de setter pris på din oppmerksomhet? Har sett folk stå med telefon på dødsleie og på kirkegården.. Hilsen oss nitriste...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...