Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ca. 1 mnd siden hadde jeg en dag hbor jeg hadde feber, muskelsmerter, samt kastet opp en gang. I ettertid er jeg livredd at dette kom pga for eksempel listeria. Er det noen mulighet for å få sjekket dette? Var veldig merkelig hele greia ettersom det gikk bort like fort som det kom.. Er 12+4 nå. Klarer ikke å tenke på noe annet, livredd..

Anonymkode: b65d5...5b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du spist noe av dette?

Gravet fisk (for eksempel gravlaks)

Røket fisk

Raket fisk (rakfisk)

Mykoster (camembert, brie, blåmuggost, gorgonzola etc.)

Melk og melkeprodukter som ikke er pasteurisert.

Rått kjøtt (for eksempel: gravet kjøtt, tartar)

Spekemat (fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv.)

Gravide bør spise oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen.

Rå spirer er generelt et risikoprodukt

(3,4,5)

I utlandet har det vært utbrudd forårsaket også av andre matvarer, ifølge Fhi.no. Det er også mulig å bli direkte smittet fra infiserte dyr.

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis har du ikke hatt listeriose, da det heldigvis er sjeldent i Norge. Men man kan ha dette uten å ha symptomer i det hele tatt. Siden du er 12+4 regner jeg med at du enten har vært på ultralyd eller har time de nærmeste dagene? Da kan du jo se om alt er bra. Jeg ble selv veldig bekymret etter jeg spiste ferdig oppskåret vannmelon og våkna midt på natta og måtte ha diaré, men alt er bra med den lille i magen. Det er heldigvis slik at det som regel er noe annet enn listeria!

Anonymkode: c9f0d...a3b

AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at det skyldes listeria. Det kan derimot være hva som helst - i aller høyeste sannsynlighet ufarlig. 

Det finnes ingen måte å sjekke etter listeria i etterkant. 

Anonymkode: 99973...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er mulig å påvise listeria-infeksjon, men man kan sjekke antistoffer for toxoplasmose. Hvis du har antistoffer, betyr det at du har vært smitta. Så du kan jo sjekke det om du er stressa for toxoplasma.

Anonymkode: 95dd8...d21

AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare 5-7 stk som amittes årlig i Norge.  Så lite sannsynlig 

Anonymkode: aa161...d61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...