Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #1 Skrevet 16. februar 2006 Har kjøpt en pusslespillmatte fra Biltema (sånn fargerik, med alfabetet) som jeg bruker som liggeunderlag på gulvet. Småtten på 5 mnd. har begynt å demontere denne, og tygger på den som besatt (Han holder på å få tenner nede, og denne matten er tydeligvis bedre enn biteringer etc). Bare lurer på om noen vet om det er noen giftige stoffer i denne? (Jeg har kastet emballasjen..) Passer selvfølgelig på at det ikke er noen småbiter som han kan få i halsen.. Skal jeg bare la ham tygge, ettersom det tydeligvis hjelper?
Plonk Skrevet 16. februar 2006 #2 Skrevet 16. februar 2006 Jeg kjenner ikke denne spesielle matten, men hvis det er myk plast skal du være forsiktig. Den eneste måten å mykgjøre plast på er såvidt jeg har skjønt ved hjelp av stoffer som ikke er heldige for noen av oss. Myk plast er derfor ikke noe som små barn bør tygge på. Det var nylig en sak i Bergens Tidende om at Airex-mattene som er vanlig å bruke både av småbarnsforeldre, barnehager og helsestasjoner, består av hele 40 prosent ftalater, som er helseskadelige og blant annet kan påvirke reproduksjonsevnen. Det viser seg at de er forbudt å markedsføre for bruk for barn under tre år.
Elle Melle Skrevet 16. februar 2006 #3 Skrevet 16. februar 2006 Dessverre er det ikke mulig å avgjøre hvorvidt et produkt inneholder eftalater ved å kjenne på det. Det må til laberatorieanalyse. Noen slike matter er ok, andre er det ikke. Det er ikke farlig med mindre man spiser på produktet (visstnok), men det gjør de jo ofte... Det er forbudt å markedsføre produkter som inneholder eftalater som babyprodukter, men disse mattene er jo streng tatt puslespill og ikke matter derfor har ikke produsenten gjort noe feil uansett hva den inneholder. Vi har samme problemet, men jeg aner ikke hvordan jeg egentlig skal finne ut hva puslematten fra Nille inneholder. Jeg forsøker å begrense gnagingen i alle fall, men det er ikke alltid like lett.
Plonk Skrevet 16. februar 2006 #4 Skrevet 16. februar 2006 De jeg leste om i BT hadde kontaktet SFT, som kunne svare på hva den aktuelle matten var laget av. Jeg ville sjekket med dem, ganske enkelt. For øvrig er de ufarlige mattene som ble nevnt som alternativer i artikkelen, mer liggeunderlag-lignende, altså mer som isopor og mindre som plast. Men jeg ville vært forsiktig så lenge jeg ikke visste sikkert hva de inneholder.
Plonk Skrevet 16. februar 2006 #5 Skrevet 16. februar 2006 ...og jeg ville absolutt IKKE latt knøttet spise på den hvis den KAN inneholde så farlige stoffer!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå