Gå til innhold

Dyrking av mat for å bli ganske selvforsynt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poster jeg under rett plass?

Er det noen som dyrker mye selv for eget bruk? Lønner det seg?

Hvordan får du maten til å holde seg fin til du skal bruke den feks 6 mnd senere?

Er virkelig helt grønn her jeg, og ikke på en god måte😅

Anonymkode: 25df3...791

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ja har enkelte år dyrket mye rotgrønnsaker.  Har bær av forskjellige trær. Syltetøyet holder jeg meg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Poteter, oppbevares i sekker i jordkjeller. Gulrøtter, forvelles og fryses.Alle slags urter fryses . Bær lages til syltetøy. Kålrot lages til mos og fryses. Salat dyrkes inne eller ute og spises hele året. Squash forvelles og fryses . Grønsaker kan og syltes og haes på glass. Største luksusen som finns er å ha eget grønt, luksus som i at det gir meg stor glede både å dyrke, høste og spise :)

Anonymkode: b703e...5f8

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke selvforsynt på mat, men dyrker en god del poteter. Det kan oppbevares lenge i jordkjeller. Plukker sopp og har som regel ett års forbruk av dette når sesongen er over. Forveller soppen og fryser ned i zip-lockposer med væsken jeg forvellet i og da holder det seg over ett år. Plukker også mye bær som fryses. 

På sommeren har vi salat, tomat og sukkererter fra drivhuset. 

Liker å fiske og vi spiser en del egenfisket torsk, kveite etc som jeg fryser ned.

Anonymkode: 1c616...ad9

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo rake inn ganske mye på jordbrukssubsidier. De har økt noe sykt i det siste.

Anonymkode: 8992e...50b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bærbusker og frukttrær, og det lønner seg iallfall når man har plass.

Ellers har vi rabarbra, diverse urter og jordbær. 

Vi dyrker noen enkle grønnsaker som salat, redikker, sukkererter, brekkbønner og gulrot. Andre år setter vi poteter. Jeg liker å kunne gå ut å plukke det vi skal spise.

Anonymkode: 27ef7...f59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Mine kostnader pr pallekarm (bruker to i høyden)
- 2 pallekarmer: 359kr (2 for 359 på rusta)
- 400 liter jord: 250 kr  (25kr pr 40l på jem&fix)
- innerduk: 50 kr (rusta)
Totalt Kr 659,-

Bruker bokashi som gjødsel.

Så kommer settepotet, frø og hva en skal ha.

Årskostanden for pallekarmene faller jo for hver år man bruker den.

Resultat i 2023:
4 paller poteter: 50 kg
1 palle gulrøtter: 15 kg
1 pall gulløk: 5 kg
1 pall rødløk: 5 kg

I år er det utvidet til
4 paller potet
2 paller gulrøtter
2 paller løk
1 pall vårløk
1 pall hjertesalat
1 pall hodekål
6 paller jordbær

Også har vi 7 bringebærbusker, som gir bær neste år.

På sikt vil det lønne seg, men ikke på ett år.

Anonymkode: dbeec...b14

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi er stort sett selvforsynt gjennom året. 

En del rotgrønnsaker, gresskar og vintersquash har lang holdbarhet. 

Stort sett alt annet trykkhermetiserer vi, da er vi ikke avhengig av fryseplass. 

Isolert drivhus og varmbenker gjør at vi forlenger sesongen med flere måneder. 

Anonymkode: 1251e...574

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er 100% selvforskynt med persille (krus og blad), gressløk  og chili. Pleier heller aldri å kjøpe syltet agurk, men i år er sesongen såpass laber at frilandsagurk sliter, får se hvordan det går. Ellers er det nok kirsebær, rips, solbær og stikkelsbær til eget bruk.  Egen løk, hvitløk og purre holder en god del av året. Fra juni til september er all salat og ruccola selvdyrket. 

Aner ikke om det lønner seg, men liker det. 

Endret av skrue
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan jo rake inn ganske mye på jordbrukssubsidier. De har økt noe sykt i det siste.

Du tror du får subsidier av å dyrke på en liten jordlapp?Du tror bønder lever av subsidier? Subsidier er for forbrukerne,for å holde prisen nede. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 18.43):

Noe så intenst og det. Ha man peil innenfor dette er det en brååååte penger å få.

Anonymkode: cdf6f...68f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 8.50):

Du tror du får subsidier av å dyrke på en liten jordlapp?Du tror bønder lever av subsidier? Subsidier er for forbrukerne,for å holde prisen nede. 

Tja. En kompis får 250000 i drifts og arealtilskudd for å ha 10 villsauer

AnonymBruker
Skrevet

Vi jakter så kjøtt er vi selvforsynt med. Potet setter vi, syltet og lager mye saft. Har og litt gulrøtter,kål, salat også. Så har vi gris gående på jorder hos naboen, der har vi og høner som både vi og naboen har nok egg.

Fisk fisker vi og en del av

Vi hadde ku før, vi og naboen vurderer å gå sammen å kjøpe 2 kuer for å ha til melk selv og lage rømme og noe ost

Anonymkode: 20526...758

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 17.53):

Poster jeg under rett plass?

Hvordan får du maten til å holde seg fin til du skal bruke den feks 6 mnd senere?

Er virkelig helt grønn her jeg, og ikke på en god måte😅

Anonymkode: 25df3...791

Jordsmonnet har mye å si.
Forsøker for moro skyld hvert år , men med svært magre resultater.
Her hvor jeg bor er det mye vind, sterk sol, styrtregn og karrig jord.
Bærbusker, frukttrær, tomater, jordbær, grønnsaker er forsøkt både i drivhus og på friland.
Enten kommer rådyra og spiser alt, eller så tørker det ut.

Ugresset derimot trives godt……

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dyrker en del, har også veksthus som forlenger sesongen på en del ting, og lar meg dyrke litt forskjellig. 

I sommerhalvåret kan jeg fint invitere på større selskap der alt av tilbehør og grønt er selvdyrket. 

Koker mye grønnsakskraft på rester og sånt, og sylter både grønnsaker og bær, lager geleer og litt diverse. Men bortsett fra rotgrønnsakene er det meste ganske ferskvare. Jeg fryser noe bær og grønt ferdig kuttet, og har derfor fri tilgang til fryste grønnsaker store deler av året.

Chili og mango lager jeg olje, gele og sauser av som varer lenge. 

Men ellers er det også en del som jeg ender opp med å gi vekk. Fryserplass og ikke minst tid til å få rensket og kuttet begrenser litt, og salatene mine tåler frysing dårlig. 

Det er en moro hobby, tror ikke jeg går så veldig i pluss av det. Hittil kanskje i null…? På grunn av en del investeringer, men fra og med i fjor begynte jeg med settegrønnsaker og høste egne frø, så kanskje det blir mer «lønnsomt» på sikt. Enn så lenge har det vært en hobby som er gøy og givende. 

Men hvis penger virkelig var et motiv så er det klart at jeg hadde tjent mye mer på å heller jobbe overtid 😂

Anonymkode: 79d81...9e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 15.45):

Tja. En kompis får 250000 i drifts og arealtilskudd for å ha 10 villsauer

Sett deg inn i hva subsidier er og også alle utgifter man har. Det er ikke ren netto inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...