Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far døde for mange år siden, mor har bodd i huset i mange år før hun flyttet til jul.  Hun skal selge huset langt under takst til lillesøsteren vår. I tilegg skal hun få utbetalt farsarv (og morsarv senere). 2søstre har gjeld som mor utbetaler og da står de i gjeld til 2 andre søsken (vi får ikke utbetalt vår farsarv pga gjeld til søsken som mor velger å betale ut for søskene). De skal da betale oss farsarv tilbake på eget iniativ noe som aldri kommer til å skje(forhistorie med dårlig erfaring, vet det aldri skjer!).

Er dette lov?

Skaper splid i familien no, bryr meg lite om arven men måten ting gjøres på!

Minstemann får som vanlig alt i hendene og de andre 3, vi 2 andre må alltid jobbe for alt og sitter uten en krone!

Nor mener hun kan selge farsarven billig til lillesøster (800.000+ billigere). Noe som trekker ned vår arv i tilegg skal hun få arv fra farog mor utenom som trekker enda mer ned!

Har lest rundt på nettet fra advokater og div at boligen(farsarven som mor bodde i etterpå) må selges for takst evt kan vi hente inn meglertakst og kreve at det er summen hun kan kjøpe for eller kreve å selge videre til andre! 

Som jeg forstår skal faraarven også betales ut til alle før gjeld til andre slettes når det går på bekosting av oss andre. 

Stemmer dette?

Hvordan går jeg fram for å få rettferdighet her?

Kan mor velge at ene søskenet skal få farsarven (uskiftet bo) så mye billigere, som trekker ned andre sin arv og i tilegg gi arv utenom?

Hører til mye styggdom i barndommen og dette hjelper ikke på!

Anonymkode: db4b4...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Nei, slik det fremstilles her er dette ikke lov.

Det kunne vært skrevet mye her, men konklusjonen er vel kort og godt: Dette skal du ikke godta (heller ikke hvordan din mor disponerer farsarven) og du bør snarlig ta kontakt med kompetent hjelp (jurist).

Jeg skjønner også godt dine følelser rundt dette, særlig i lys av en vond barndom. Jeg ønsker deg alt det beste ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som advokat-mat. Slå deg sammen med dine andre søsken som også blir forfordelt, og spleis på en advokat som kan se på dette og ev legge frem rettmessige krav til deres mor om arv.

Anonymkode: e642f...529

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kanskje vi bør gjøre det ja!

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg forstår deg slik at du ikke fikk utbetalt farsarven din da faren din døde fordi moren din valgte å overta alt han eide i såkalt "uskiftet bo". 

Som hovedregel kan hun gjøre som hun vil, men det er visse unntak. Det er unntak for gaver og for arveoppgjør. Dette står i arveloven § 23 og § 24: 

§ 23. Adgangen til å gi gaver av uskifteformuen

Den lengstlevende ektefellen kan ikke uten samtykke fra arvingene gi gaver som står i misforhold til formuen i uskifteboet. Dette gjelder også gavesalg.

Hvis den lengstlevende har gitt en gave av uskifteformuen og mottakeren forsto eller burde ha forstått at gaven ble gitt i strid med reglene i første ledd, kan hver av arvingene kreve gaven omstøtt ved at gavemottakeren tilbakefører gavens verdi. Kravet må reises ved søksmål innen ett år etter at arvingen fikk kunnskap om gaven.

Blir det krevd omstøtelse mens uskifteboet er under offentlig skifte, kan kravet avgjøres av tingretten i samsvar med § 168 første ledd bokstav f. Kravet må være sendt tingretten innen ett år etter at arvingen fikk kunnskap om gaven.

§ 24. Adgangen til å gi arveoppgjør av uskifteformuen

Den lengstlevende ektefellen kan gi fullt eller delvis arveoppgjør av uskifteformuen til en arving bare hvis alle arvingene får en like stor del av sin arv eller har gitt samtykke. Er en arving mindreårig eller fratatt rettslig handleevne på det økonomiske området, kreves samtykke fra både vergen og statsforvalteren.

Har en arving fått arveoppgjør i strid med første ledd, og ingen av de andre arvingene krever omstøtelse etter § 23, kan hver av dem kreve tilsvarende oppgjør. Et slikt krav kan fremmes også ved et senere skifte av uskifteformuen. Hvis den lengstlevende ikke er villig til å gi et slikt oppgjør, kan arvingene kreve at uskifteformuen skiftes.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-4#KAPITTEL_2-4

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Fikk ikke farsarven nei, mor satt i uskiftet bo og vil ni gi det meste av det til minstemann , pluss veldig billig hus(som trekker ned vår del mye) og får i tilegg farsarv og forskudd på arv fra mor. 2 andre søsken får nedbetalt gjelden sin (fra vår farsarv så vi får ikke no heller).

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om fagforeningen din har advokathjelp. Ellers anbefaler jeg Liss Byrkjedal https://www.jaeradvokatene.no/ Har selv fått rask og god hjelp av henne til en pris som ikke var helt hårreisende. 

Anonymkode: 29bca...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...