Gå til innhold

Skal pusse opp, bruke EK, ta ut fra fond eller refinansiere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier egen bolig alene og skal pusse opp et våtrom - vil koste anslagsvis 200.000,-.

Spørsmålet er hvordan jeg skal finansiere dette.

1. Jeg har oppsparte midler som jeg i størst mulig grad ønsker å beholde hvisomatte dersomatte jeg har behov for kapital. Det er også ok rente.

2. Har også litt i fond og aksjer, men her er det ganske fortjeneste og tar jeg ut noe må jeg også skatte av det. Disse pengene er ment å stå i ro i flere år fremover opp «finnes ikke».

3. Til slutt har jeg grei belåningsgrad og har plass til å refinansiere. De 200.000,- jeg vil øke lånet med vil også mest sannsynlig øke boligens verdi med mer enn dette. 

Litt usikker på hvor mye 200.000,- vil koste i måneden på sikt - men jeg tar utgangspunkt i at renta holder seg der den er.

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 3f5f5...049

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(Beklager skrivefeil) 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Avhengig av hvor mye du har oppspart ville jeg valgt 1), evnt 3), eller en kombinasjon av 1) og 3)

Anonymkode: f852e...e33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som du selv sier - fondspengene «finnes» ikke - jeg har også noen slike penger og de skal stå der de står til jeg blir pensjonist. 

Personlig ville jeg valgt å låne opp, men det er helt avhengig av hvor mye oppspart kapital du har. Har du feks 400’, ville jeg brukt av det (gitt at det faktisk koster 200’ da, som virker litt lite for et våtrom. Helt avhengig av hva du skal gjøre selvfølgelig).

Anonymkode: 1bc33...edf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som du selv sier - fondspengene «finnes» ikke - jeg har også noen slike penger og de skal stå der de står til jeg blir pensjonist. 

Personlig ville jeg valgt å låne opp, men det er helt avhengig av hvor mye oppspart kapital du har. Har du feks 400’, ville jeg brukt av det (gitt at det faktisk koster 200’ da, som virker litt lite for et våtrom. Helt avhengig av hva du skal gjøre selvfølgelig).

Anonymkode: 1bc33...edf

Jeg har ca oppspart det jeg trenger + litt til for å gjøre jobben, et vaskerom som består av betong og eksponerte rør. Så rundt 200,- for gulv, flytting av vvb, elektriker osv. Ikke et vanlig bad med andre ord. Gjør mesteparten selv. 

Så jeg ønsker ikke tømme denne kontoen selv om jeg vil spare renteutgiftene ved å ikke øke lånet. Å betale ned ekstra i måneden går også av sparingen i fond så må ha en tanke for det og. 

Hva vil et lån på 200.000 koste i måneden med dagens rente? 13-1500,-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...