Gå til innhold

Følte den butikkansatte shamet kroppen min

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned fra 76 til 67 kilo, skal ned til 65 kg- så snart i mål. Jeg har vært så stolt og følt meg så fin i det siste. Er 165 cm høy, og fettet jeg har igjen er pent fordelt på kroppen. 

Jeg var i en klesbutikk i sted og var så glad når jeg prøvde klær og to skjørt i str M passet fint og en topp i str S, den var strechy i stoffet. Kom til kassen og skulle betale da hun i kassen sa med en krass tone. "Disse er på tilbud, det betyr at du ikke får byttet dem. Har du prøvd klærne?"

Jeg synes ikke det var noe hyggelig. Jeg følte hun mente at jeg ikke kunne passe de størrelsene jeg skulle kjøpe. Jeg ble lei meg, og føler meg ikke fin i de nye klærne mine lengre. Jeg føler meg bare feit og stygg. 

Andre som har opplevd lignende i butikker? 

Anonymkode: f8e60...aae

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Damen i kassen, ts, er ikke ansvarlig for dine tanker. Dine tanker er nemlig ditt valg og ditt ansvar.

Det er du som velger å tenke at damen tenkte du var tjukk. For alt du vet hadde 3 andre kunder akkurat mast henne huden full om å få bytte salgsvarer. Likevel valgte du altså å tillegge henne dårlige hensikter.

Tanker, ts, er valgfrie. De er også ikke sanne. Du kan tenke «jorden går under i morgen» eller «månen er laget av gaudaost» 24/7 resten av livet uten at det påvirker virkeligheten det minste. Som voksne er det viktig at vi tar ansvar for å både vite og forstå at både våre egne og andres tanker ikke er sanne. 

Igjen: du velger å tenke som du gjør. Det er ditt valg. Det eneste rasjonelle er å velge å tenke annerledes.

Anonymkode: 850d2...ca0

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gått ned fra 76 til 67 kilo, skal ned til 65 kg- så snart i mål. Jeg har vært så stolt og følt meg så fin i det siste. Er 165 cm høy, og fettet jeg har igjen er pent fordelt på kroppen. 

Jeg var i en klesbutikk i sted og var så glad når jeg prøvde klær og to skjørt i str M passet fint og en topp i str S, den var strechy i stoffet. Kom til kassen og skulle betale da hun i kassen sa med en krass tone. "Disse er på tilbud, det betyr at du ikke får byttet dem. Har du prøvd klærne?"

Jeg synes ikke det var noe hyggelig. Jeg følte hun mente at jeg ikke kunne passe de størrelsene jeg skulle kjøpe. Jeg ble lei meg, og føler meg ikke fin i de nye klærne mine lengre. Jeg føler meg bare feit og stygg. 

Dette handler ikke om deg, du trenger ikke lete etter ting å bli krenka for. Faktisk er det heller butikkansatte som krenkes når kunder tror saklig informasjon om bytterett på klær på salg handler om kundens personlige kropp. 

Anonymkode: 2f2e0...7bd

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet

Det ble bare informert om at varene var på salg og kan derfor ikke byttes, det har ingenting med deg å gjøre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er kun i ditt hodet dette handler om kroppen din. Hun så neppe på størrelsen engang, hun bare opplyste om relevante begreninger - sannsynligvis basert på erfaring med vanskelige kunder.

Jeg ble spurt da jeg kjøpte truser om jeg var sikker på størrelsen eller om hun skulle plombere dem. Jeg syntes det var litt sært å anta at jeg ikke visste min egen undertøysstørrelse, men det falt meg ikke inn å tro at hun spurte utfra sin vurdering av størrelsen på rumpa mi, jeg tok for gitt at det var et forsøk på velment kundeservice. 

Edit: Jeg er lavere enn deg og tyngre enn du var før du gikk med. Jeg har likevel aldri tenkt at det er noe butikkansatte legger merke til eller vurderer. 

Endret av Daria
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Det er kun i ditt hodet dette handler om kroppen din. Hun så neppe på størrelsen engang, hun bare opplyste om relevante begreninger - sannsynligvis basert på erfaring med vanskelige kunder.

Jeg ble spurt da jeg kjøpte truser om jeg var sikker på størrelsen eller om hun skulle plombere dem. Jeg syntes det var litt sært å anta at jeg ikke visste min egen undertøysstørrelse, men det falt meg ikke inn å tro at hun spurte utfra sin vurdering av størrelsen på rumpa mi, jeg tok for gitt at det var et forsøk på velment kundeservice. 

Den har jeg opplevd også, men det går på at størrelsene kan variere fra type, utforming og stoff.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke kommentaren var myntet på kroppen din overhodet, sikkert noe de sier til alle, i hvert fall de som kjøper plagg som bør prøves på for å sjekke passform. Helt vanlig at du passer inn i M og oversized S med din høyde og vekt. Den litt oversized moten ekskluderer oss som er litt lenger ned i normalsjiktet, fordi XS ofte ser ut som et telt.

Anonymkode: b40f9...d01

• Liker 5
Gjest jegerrinne
Skrevet

Er nå ofte det at butikkansatte gir beskjed at varer ikke kan byttes pga salg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er sikkert lei av folk som ikke prøver og så vil bytte salgsvarer. Jeg opplever nesten alltid at personalet opplyser ok det når jeg handler klær / varer på salg.

Anonymkode: 47029...3a0

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du er veldig hårsår.

Den krasse tonen var selvfølgelig unødvendig, men butikkansatte er også mennesker og kan være både slitne og stresset. Hun i kassen kom ikke med en eneste kommentar om kroppen din. Det hender at klær er merket med feil størrelse.

Anonymkode: f57d4...709

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet i klesbutikk og dette er absolutt noe jeg kunne sagt til kunden, helt uavhengig av størrelse og vekt. Det er så vanlig å få bytte alt, så man nesten tar det for gitt. Derfor fint å få beskjed om når det ikke er mulig. Kjipt å brenne inne med klær du har betalt en god slump penger for, hvis du ikke får brukt det. OG veldig tynne mennesker kan jo og kjøpe feil størrelse, regner med hun sier det til alle. 

Anonymkode: b574c...2b4

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun ga deg beskjed om at det du handlet var salgsvarer og dermed ikke kunne byttes. Hvordan i alle dager fikk du det til å handle om kroppen din?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har tidligere jobbet i klesbutikk og dette er absolutt noe jeg kunne sagt til kunden, helt uavhengig av størrelse og vekt. Det er så vanlig å få bytte alt, så man nesten tar det for gitt. Derfor fint å få beskjed om når det ikke er mulig. Kjipt å brenne inne med klær du har betalt en god slump penger for, hvis du ikke får brukt det. OG veldig tynne mennesker kan jo og kjøpe feil størrelse, regner med hun sier det til alle. 

Anonymkode: b574c...2b4

Jeg hører hva dere alle sier, og kanskje har dere rett. Men hun sa jo ikke det til dama foran meg, og jeg regner med at hun også handlet salgsvarer da det var salg i hele butikken pga markedsdag. 

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (Akkurat nå):

Hun ga deg beskjed om at det du handlet var salgsvarer og dermed ikke kunne byttes. Hvordan i alle dager fikk du det til å handle om kroppen din?

Man har dårlig selvfølelse tar ting i verste mening. En forsvarsmekanisme. 

Anonymkode: 2f2e0...7bd

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (18 minutter siden):

sannsynligvis basert på erfaring med vanskelige kunder.

Det tror jeg også er veldig sannsynlig! Etter hvert lærte jeg å spørre minst en ekstra gang om slike og lignende begrensninger da jeg jobbet i butikk, nettopp for å forebygge at kundene ville krangle seg til ting(som å bytte salgsvarer, trass i skriftlig informasjon flere steder om at butikken ikke godtok bytte av salgsvarer). 

Jeg har også fått det samme spørsmålet flere ganger. Noen ganger har jeg prøvd varen og vet at den passer, andre ganger svarer jeg hyggelig at "Nei, og jeg er klar over at den ikke kan byttes, men jeg tar sjansen 🙂". 

Anonymkode: e87db...920

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter faktisk ikke hvordan det er mulig å bli krenket og fornærmet over dette... Jeg bare skjønner det virkelig ikke. Dette er standard og blir fortalt og informert om helt uavhengig av både kroppen til de som kjøper og str de kjøper. Ikke ble kroppen din eller str din nevnt med et ord. Dette er noe jeg selv blir informert om titt og ofte når jeg kjøper klær på salg og aldri har jeg tenkt at det skulle være noe som helst å ta seg nær av. Innimellom sier de ingenting det er også helt greit og vanlig. En kan jo knapt si hei til noen uten at de blir fornærmet og overtenker og lager seg en helt annen historie hvor en har lov til å føle seg dødelig fornærmet i disse dager. Nei dette gjør du best i å legge av deg ts. Ikke alt handler om kroppen din og ikke alle går rundt å tenker på størrelsen din selv om du selvsagt er stolt over vekttapet ditt. Bra jobbet men nei ikke alle lever for å fornærme deg personlig.

Anonymkode: da5a7...a6b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hører hva dere alle sier, og kanskje har dere rett. Men hun sa jo ikke det til dama foran meg, og jeg regner med at hun også handlet salgsvarer da det var salg i hele butikken pga markedsdag. 

Fulgte du nøye med på hva hun handlet, og hva som ble sagt? Da blir jeg i såfall litt stresset.

Dersom personen foran kjøpte sokker, et skjerf og annet tilbehør er det ikke like nødvendig å prøve…

Anonymkode: f57d4...709

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det der har ingenting med vekta di å gjøre. 

Anonymkode: 60481...8e5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at du bør jobbe ennå hardere med selvtillit enn med vekten. Eller så kan du risikere å aldri bli fornøyd med deg selv. 

Anonymkode: 60481...8e5

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...