Gå til innhold

Pris på antidep.

Anbefalte innlegg

Gjest angstina
Skrevet

Jeg og fastlegen min lurer på om jeg skal begynne med antidepressiva mot angsten min. Jeg lurer på om jeg da får de gratis? Grønn resept altså, eller blå? Eller blir de først gratis når jeg har gått over minstegrensa på egenandelskortet mitt? Og hva koster slike medisiner? Må jeg ta hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får dem på blå resept, så du må betale egenandel hver gang (ca. 400 kroner?), til du har gått over grensen på kortet.

De må tas hver dag.

Skrevet

400 kr? og det er egenandel? hvor dyre er disse pillene når man må betale alt selv da? :/ og hvor mange pakker til hvilken pris må jeg kjøpe før det går over grensa på kortet? jeg kan ingenting om dette... jeg har såvidt snakket med legen min om det og jeg vet ikke noe om slike piller, vet ikke navnet på noen av dem en gang...

Skrevet
400 kr? og det er egenandel? hvor dyre er disse pillene når man må betale alt selv da? :/ og hvor mange pakker til hvilken pris må jeg kjøpe før det går over grensa på kortet? jeg kan ingenting om dette... jeg har såvidt snakket med legen min om det og jeg vet ikke noe om slike piller, vet ikke navnet på noen av dem en gang...

De jeg brukte, kostet 939 kroner for tre måneder. Jeg betalte 400 selv, og fikk det på egenandelskortet. Når du har nådd grensen, får du frikort og slipper egenandelen på medisiner også. Husker ikke hva grensen er iår, 1800 kroner cirka? Egenandelen er kanskje noe høyere enn 400 også.

De 400 kronene skal dekke medisinen du trenger i tre måneder. Det er vel ikke så ille?

Skrevet

Mine koster 52 kroner for 28 stk, som er en måneds forbruk (lav dose). På blå resept ja. De jeg brukte før kostet 398 for 90 stk, altså tre måneders forbruk. Så det varierer ganske mye etter merke.

Skrevet

Grensen for egenandel (før du får frikort) er forresten 1500 tror jeg.

Skrevet

Litt om blåreseptordningen:

Noen medisiner dekkes på blå resept. antidepressiva mot angst er en type slike.

Når du har en blå resept, betaler du 36% av det legemidlet egentlig koster, altså en egenandel, opp til en maksgrense på 500,- kr for 3 måneders forbruk.

Prisene på de forskjellige antidepressivaene varierer veldig.

Samler du sammen egenandeler som du betaler for medisiner på blå resept, og egenandel hos legen, kan du få frikort når du passerer frikortgrensen som i 2006 er satt til å være 1615 kroner. Når du har fått frikort er du fritatt fra egenandel, og skal ikke betale det ut kalenderåret.

Skrevet
Grensen for egenandel (før du får frikort) er forresten 1500 tror jeg.

I år har den økt til 1600- og noe. Tror det er 1615,-.

Gjest Ingrid78
Skrevet

Selvom det kanskje kan virke litt dyrt sånn til å begynne med, skal jeg love deg de pengene er verd det. Mye avhenger av hvilke preparater og hvor mnge du skal ta om dagen. Jeg tar selv 1 zoloft hver dag, og betaler vel mellom 400 og 500 kroner for tre mnd. Men siden jeg tar endel andre medisiner fra blåresept og har legeutgifter, pleier jeg som regel å fylle opp egenandelskortet iløpet av noen mnd. Så jeg synes egentlig ikke det er så ille. Også vet jeg de hjelper meg mye, og da er det verd pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...