Gå til innhold

Er jeg deprimert ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På vei hjem etter en tur med mannen. Bytur, shopping, vært hos frisøren, kjøpt masse stasj til hagestua, klær osv.  Likevel er jeg fullstendig tom for energi og klarer ikke kjenne på glede. Er så tung til sinns. 
For en uke siden hentet Vinland verdens nydeligste valp også. 
Jeg har vært syk i over 2 uker, men luftveis plager, vært stemmeløs og hostet. Tatt prøver hos legen, og fikk svar i dag om at alle prøvene var negativ, ingen bakterie eller virus eller noe. 
og i min verden tenker jeg da at der må være lungekreft eller munnhule kreft etc. har slitt med angst og uro lenge, og mulig derfor kroppen også er så sliten 

mer jeg deprimert? 

Anonymkode: 6bc91...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette høres ikke ut som depresjon dersom du relaterer det til symptomene du never i og med at du har vært syk.

du burde prøve å finne ut hvorfor du har slitt med angst og uro over tid. dersom du har noen du kan utforske dette temaet med som du stoler på burde du det. 

Det er viktig å ta slike ting på alvor slik at man ikke går med en psykisk ryggsekk full av stein på ryggen i lang tid. det fører til dårlig helse. 

AnonymBruker
Skrevet

Angst spiser enormt med energi. Som regel sover man også dårligere med angst. 

Men har du lært deg hva angst *er*? Detver ikke en sykdom. Angst er ikke en fiende. Angst er en respons på samme måte som røykvarsleren når det brenner. Den setter i gang redningsaksjon fordi den skal hjelpe deg med adrenalin og kortisol så du har energi til å rømme. 

Bare at tankene dine har laget så mange skrekkscenarier at kroppen tror tankene er ekte. Så angsten tror duber i konstant fare og må redde deg med masse adrnalin og kortisol så du kan rømme. 

Dette tar all overskuddsenergi. Om du tror angsten er en fiende, er du i tillegg i krig mot din egen forsvarsapparat. Det kan ikke vinnes. 

Det hjelper heller ikke å google symptomer eller spørre andre om hvordan de føler det. Det er kun dine egne tanker som er årsaken. Men du trenger ikke analysere hvilke tanker du tenker, løsningen er å forstå at du ikke trenger å ta tankene bokstavelig. De er som skyer på himmelen, ikke kommandoer. 

Søk på metakognitiv terapi. 

Anonymkode: e8a67...e9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angst spiser enormt med energi. Som regel sover man også dårligere med angst. 

Men har du lært deg hva angst *er*? Detver ikke en sykdom. Angst er ikke en fiende. Angst er en respons på samme måte som røykvarsleren når det brenner. Den setter i gang redningsaksjon fordi den skal hjelpe deg med adrenalin og kortisol så du har energi til å rømme. 

Bare at tankene dine har laget så mange skrekkscenarier at kroppen tror tankene er ekte. Så angsten tror duber i konstant fare og må redde deg med masse adrnalin og kortisol så du kan rømme. 

Dette tar all overskuddsenergi. Om du tror angsten er en fiende, er du i tillegg i krig mot din egen forsvarsapparat. Det kan ikke vinnes. 

Det hjelper heller ikke å google symptomer eller spørre andre om hvordan de føler det. Det er kun dine egne tanker som er årsaken. Men du trenger ikke analysere hvilke tanker du tenker, løsningen er å forstå at du ikke trenger å ta tankene bokstavelig. De er som skyer på himmelen, ikke kommandoer. 

Søk på metakognitiv terapi. 

Hatt angst i mange år og lange perioder jeg har vært veldig fin. Men hatt et tøft år, og det ene har tatt det andre. 
så er sliten av å ha angst. Får hjelp 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hatt angst i mange år og lange perioder jeg har vært veldig fin. Men hatt et tøft år, og det ene har tatt det andre. 
så er sliten av å ha angst. Får hjelp 

Nå beskriver du angsten som en fiende? Ordet angst har nesten mistet all mening i vårt samfunn.

Kroppen din er i en *overaktivert forsvarstilstand* fordi du skremmer deg selv med dine egne tanker. ❤️ det er egentlig litt komisk når man får det på avstand. Vi mennesker er rare. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå beskriver du angsten som en fiende? Ordet angst har nesten mistet all mening i vårt samfunn.

Kroppen din er i en *overaktivert forsvarstilstand* fordi du skremmer deg selv med dine egne tanker. ❤️ det er egentlig litt komisk når man får det på avstand. Vi mennesker er rare. 

Jeg vet, men det føles veldig reelt når man står i det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg vet, men det føles veldig reelt når man står i det 

Jeg vet. Tro meg, jeg vet hva jeg snakker om. Jeg overlevde nesten ikke. 

****Men hør nå: om du *virkelig* lærer deg hva angst er, at det er en beskyttelse og ikke en fiende, så lærer du også etterhvert å ikke ta det så negativt. Det skjer jo ikke over natta, men med små skritt av forståelse for hva som *egentlig* skjer, vil du reagere mindre negativt når aktiveringen setter i gang. 

På den måten kan reaksjonene etterhvert ligne mer på dette: 

"Oi, nå var jeg aktivert, jeg må ha laget et skikkelig skummelt scenario i tankene, hei kroppen, takk for at du vil beskytte meg, men det er altså falsk alarm, ingen fare, jeg er trygg! Det prikker og stikker i kroppen, hjertet dunker og hei og hå, takk for at jeg får hjelp, men det er ingen løve her" 

AnonymBruker
Skrevet

Angst og depresjon kan gå hånd i hånd, ja. Du bør nevne til behandleren din hvordan du har det.

Anonymkode: 46b00...9ab

AnonymBruker
Skrevet

Utbrent muligens med påfølgende utmattelse. 

Anonymkode: 2576d...5ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Utbrent muligens med påfølgende utmattelse. 

Anonymkode: 2576d...5ed

Mest sliten av å ikke være i form, og blir selvf bekymret og redd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...