Gå til innhold

Overgang barnehage-skole. Hva med klær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren begynner på skolen, og da lurer jeg på hva jeg trenger å ha av klær. Til nå har vi hatt dobbelt opp av det meste, men ser ikke for meg at det blir aktuelt på skolen. Er det vanlig å ha dress, ekstra sko osv på skolen? Hva har dere eventuelt hengene der? Ser for meg at det kan være lurt å ha et par støvler, regnsett og kanskje et fleecesett liggende på skolen. Er det helt feil tenkt av meg? Tar veldig gjerne imot tips fra drevene foreldre her inne 🥰

Anonymkode: 3ac31...ad2

Videoannonse
Annonse
Gjest jegerrinne
Skrevet

Der våre var skulle de ha skift som hang , men regntøy og vinterbukse og jakker. Hadde de på seg til skolen

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags skift? 
Er vanskelig å vite på morgenen hvordan været blir utover dagen. Hva gjør man da om det blir regn og man ikke har tatt med seg regntøy den dagen? 

Skrevet

Våre hadde en boks med skift (undertøy, flere par sokker, bukse og genser) stående på skolen i tillegg til innesko som alle skal ha på vår skole. Regntøy hang der de første årene mens etter hvert sjekket vi bare været for den dagen og de tok på/med seg det som trengtes ut fra værmeldingen. 

AnonymBruker
Skrevet

Regntøy og utedress henger på skolen. Har også en hylle med et klesskift om det skulle være behov. 

Anonymkode: 40517...077

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Første klasse er ganske likt som barnehagen, vil jeg si. Når det gjelder skifteklær, utetøy o.l. Så gjør om du gjorde i barnehagen du. 

Anonymkode: 0bd59...376

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Første klasse er ganske likt som barnehagen, vil jeg si. Når det gjelder skifteklær, utetøy o.l. Så gjør om du gjorde i barnehagen du. 

Ser for meg at alt forsvinner? Det er et virr ar av unger som flyr inn og ut. Ønsker ikke å ha så mye greier på skolen når barna får lite hjelp til å holde orden. Blir ikke mye borte om man skal ha så mange ting der?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser for meg at alt forsvinner? Det er et virr ar av unger som flyr inn og ut. Ønsker ikke å ha så mye greier på skolen når barna får lite hjelp til å holde orden. Blir ikke mye borte om man skal ha så mange ting der?

Jeg har ikke opplevd at noe har forsvunnet. 1. klasser har gjerne egen inngang og garderobe, og jeg syns ikke det var noen forskjell fra barnehagen med hyller, knagger til dresser og sko o.l. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det bør finnes støvler og regntøy på skolen, om det skal være der fast eller fraktes fram og tilbake er opp til dere, men det må være tilgjengelig hver dag. Været svinger fort. På vinteren bør både regntøy og dress være tilgjengelig hele tiden. Ellers et skift av innetøy, med mulighet til å ta på seg noe lettere og noe varmere. Sokker går gjerne mest av, dernest bukser, da dette oftest blir vått.

Anonymkode: 158cc...404

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Merk ting med navn! Førsteklassinger er typisk ikke spesielt gode på å holde orden i ting, og det varierer litt hvor gode de ansatte er på å følge opp, men det er lettere å få det tilbake til rett hylle om det har navn i. Den genseren som ikke hadde navn, er det aldri noen som eier (ofte eier man den ikke selv om det er navn i, men det er litt vanskeligere å argumentere mot :ler:).

Anonymkode: 158cc...404

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt regntøy og støvler liggende på skolen, og litt ekstra skifteklær. De fleste har en hylle til slikt så lenge de går på SFO

Anonymkode: 8a377...d24

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren begynner på skolen, og da lurer jeg på hva jeg trenger å ha av klær. Til nå har vi hatt dobbelt opp av det meste, men ser ikke for meg at det blir aktuelt på skolen. Er det vanlig å ha dress, ekstra sko osv på skolen? Hva har dere eventuelt hengene der? Ser for meg at det kan være lurt å ha et par støvler, regnsett og kanskje et fleecesett liggende på skolen. Er det helt feil tenkt av meg? Tar veldig gjerne imot tips fra drevene foreldre her inne 🥰

Det varierer veldig hva skolene har plass til å ha hengende. 

Her har barna 2 fullt skift med klær, fleece sett og regnbukse hengende. Ellers kles de etter hva vær det er meldt. 

Forbered deg på at det forsvinner mye klær på skolen. De færreste skoler har kontroll på barnas klær. Men igjen er det store individuelle forskjeller fra skole til skole. 

Anonymkode: 2880b...e6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Arkana skrev (4 timer siden):

Våre hadde en boks med skift (undertøy, flere par sokker, bukse og genser) stående på skolen i tillegg til innesko som alle skal ha på vår skole. Regntøy hang der de første årene mens etter hvert sjekket vi bare været for den dagen og de tok på/med seg det som trengtes ut fra værmeldingen. 

Er dette "nytt"? Jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde med noe ekstra tøy på skolen, bare det vi kom i fra dag til dag. 

Anonymkode: e49e4...1b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er dette "nytt"? Jeg er ganske sikker på at vi ikke hadde med noe ekstra tøy på skolen, bare det vi kom i fra dag til dag. 

Anonymkode: e49e4...1b0

Jeg kan heller ikke huske at vi hadde skiftetøy på skolen, men det er nok ikke så veldig nytt akkurat. Særlig i småskolen leker de mye og blir gjørmete og våte og mens vi måtte gå resten av skoledagen i våte klær er det bedre å kunne skifte. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva slags skift? 
Er vanskelig å vite på morgenen hvordan været blir utover dagen. Hva gjør man da om det blir regn og man ikke har tatt med seg regntøy den dagen? 

Regntøyet henger alltid der.

• 1 måned senere...
Skrevet

Våre går på montessoriskole. så der har dem ett friminutt fra dem kommer til skolen starter 08;30. Ett fra 11:00 til 12:00 og ett fra 14:00 til bussen kommer. Så der hadde vi alt det samme som vi hadde i barnehagen

Anonymkode: 65fe2...18c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...