Gå til innhold

Dere som spinker og sparer til f.eks EK

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bruker dere på mat per mnd, og har dere fokus på sunt kosthold/mat fra bunnen av? 

Anonymkode: 108ea...5f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke veldig, jeg kjøper mat på tilbud, fryser ned mye, lever relativt sunt if som regel alltid noe grønt/frukt og kjøtt som ikke er ferdig laget eller en ferdig rett.

Det er viktig for meg å ha noe eget med tiden, da blir det ikke brød til 55kr eller 12 egg til 60. Det blir et rimeligere brød og 18pk egg til ca samme pris. 

Jeg passer på hva jeg kjøper og gjør det meste ut av det. 

Anonymkode: 0d959...6fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3000. Vi er 2. lager det meste fra bunnen av og vegetarisk

Anonymkode: 63084...83a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke veldig, jeg kjøper mat på tilbud, fryser ned mye, lever relativt sunt if som regel alltid noe grønt/frukt og kjøtt som ikke er ferdig laget eller en ferdig rett.

Det er viktig for meg å ha noe eget med tiden, da blir det ikke brød til 55kr eller 12 egg til 60. Det blir et rimeligere brød og 18pk egg til ca samme pris. 

Jeg passer på hva jeg kjøper og gjør det meste ut av det. 

Og hvor mye bruker du?

AnonymBruker
Skrevet

3000. Vi er 2. lager det meste fra bunnen av og vegetarisk

Anonymkode: 63084...83a

Det var veldig lavt budsjett. Mye korn? 

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor mye bruker du?

Det varierer litt, sjekket forbruket for juni feks, hadde handlet mat for ca 2000. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det varierer litt, sjekket forbruket for juni feks, hadde handlet mat for ca 2000. 

Men da har jeg som sagt også i fryseren fra før, så noen måneder kan det være mer om jeg finner gode tilbud og fryser ned feks. Men ser gjennomsnittlig er det mellom 1800-2500 mat pr mnd. 

AnonymBruker
Skrevet

Lar ikke sparing gå utover kosthold i form av spinking, bruker SIFOS snitt. 

Som for en familie er 12.000 kr. Det inkluderer alt på en matbutikk, ikke bare mat. 

For å nå det målet må vi kjøpe endel billigmerker, kjøpe på tilbud osv. 

Har lastet ned app som viser kategoriene, og mye penger går til frukt og grønt. Bruker mer på det enn kjøttkategori/ost osv. 

Anonymkode: 8308d...491

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men da har jeg som sagt også i fryseren fra før, så noen måneder kan det være mer om jeg finner gode tilbud og fryser ned feks. Men ser gjennomsnittlig er det mellom 1800-2500 mat pr mnd. 

Ok. Skjønner at jeg aldri vil kunne få budsjettet så langt ned (IBS, mye billigmat jeg ikke kan spise), helsa først :)

AnonymBruker
Skrevet

Lar ikke sparing gå utover kosthold i form av spinking, bruker SIFOS snitt. 

Som for en familie er 12.000 kr. Det inkluderer alt på en matbutikk, ikke bare mat. 

For å nå det målet må vi kjøpe endel billigmerker, kjøpe på tilbud osv. 

Har lastet ned app som viser kategoriene, og mye penger går til frukt og grønt. Bruker mer på det enn kjøttkategori/ost osv. 

Anonymkode: 8308d...491

Enig. Jeg er opptatt av å spise riktig, og ikke bare spare. Kroppen skal vare. Men ser det er en del jeg kan spare på å være mer bevisst på hvor jeg handler, følge med på tilbud, osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok. Skjønner at jeg aldri vil kunne få budsjettet så langt ned (IBS, mye billigmat jeg ikke kan spise), helsa først :)

Ja jeg forstår❤️ jeg er heldig, dritheldig som ikke har spesielt store intoleranser eller allergier å ta hensyn til! 

AnonymBruker
Skrevet

Enig. Jeg er opptatt av å spise riktig, og ikke bare spare. Kroppen skal vare. Men ser det er en del jeg kan spare på å være mer bevisst på hvor jeg handler, følge med på tilbud, osv. 

Har du appen Mattilbud? Den viser reklamenbladene til de fleste butikkene. I dag sparte jeg mye på å velge rema 1000 foran xtra feks. 

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke nødvendigvis velge mellom usunt eller billig. Gryter med løk, tomat, bønner, linser osv er billig og sunt. Grovbrød laget hjemme er billig og sunt. Hjemmelaget humus/falafel osv er billig og sunt pålegg, og skikkelig digg om man slenger på litt skinke og agurk. Frosset sei i blokk er billig og sunt. Rema sin lapskausblanding er billig og genererer mye mat (også dritkjedelig, men hey, litt må man ofre).. 😅

Anonymkode: 22c7c...9ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg forstår❤️ jeg er heldig, dritheldig som ikke har spesielt store intoleranser eller allergier å ta hensyn til! 

Jeg hadde ikke det jeg heller, helt til jeg plutselig hadde det :ler:

Har du appen Mattilbud? Den viser reklamenbladene til de fleste butikkene. I dag sparte jeg mye på å velge rema 1000 foran xtra feks. 

Nei har ikke den appen, jeg pleier bare å lese online via pc hver uke. 
Jeg ender oftest med å handle på Kiwi pga god trumf bonus, og der har de som oftest alt jeg skal ha :) 

Men så har jeg jo på forhånd lært hvilke butikker som har hvilke produkter til billigere penge. F.eks quinoa koster 7 kr mindre hos Extra enn de andre butikkene, så jeg kjøper flere pakker der i slengen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca. 6500 på mat, kanskje 7000 i disse dager. Noen tusen ekstra i måneden for god og sunn mat er ikke det som hindrer meg i å spare EK. 

Anonymkode: 5c29f...43e

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke nødvendigvis velge mellom usunt eller billig. Gryter med løk, tomat, bønner, linser osv er billig og sunt. Grovbrød laget hjemme er billig og sunt. Hjemmelaget humus/falafel osv er billig og sunt pålegg, og skikkelig digg om man slenger på litt skinke og agurk. Frosset sei i blokk er billig og sunt. Rema sin lapskausblanding er billig og genererer mye mat (også dritkjedelig, men hey, litt må man ofre).. 😅

Anonymkode: 22c7c...9ec

Jeg kan ikke spise belgfrukter eller korn, dessverre. Men frosset sei i blokk må jeg prøve! Det tror jeg ikke jeg har smakt på 30 år :ler:

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ca. 6500 på mat, kanskje 7000 i disse dager. Noen tusen ekstra i måneden for god og sunn mat er ikke det som hindrer meg i å spare EK. 

Anonymkode: 5c29f...43e

Men da har du kanskje en grei nok inntekt som gjør at du ikke trenger å gjøre for store innhugg i matbudsjettet? :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke det jeg heller, helt til jeg plutselig hadde det :ler:

Nei har ikke den appen, jeg pleier bare å lese online via pc hver uke. 
Jeg ender oftest med å handle på Kiwi pga god trumf bonus, og der har de som oftest alt jeg skal ha :) 

Men så har jeg jo på forhånd lært hvilke butikker som har hvilke produkter til billigere penge. F.eks quinoa koster 7 kr mindre hos Extra enn de andre butikkene, så jeg kjøper flere pakker der i slengen. 

Det er langt til nærmeste kiwi herfra, men i blant er jeg forbi der jeg også 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er langt til nærmeste kiwi herfra, men i blant er jeg forbi der jeg også 😊

Ja det er litt sånn at det ikke alltid er lønnsomt å handle i den billigste butikken, for den butikken må jo faktisk være i nærheten også :) 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ca 9000. Er en familie på fire.

vi lager en del fra bunnen av, men går også mye i halvfabrikata. Vi spiser lite kjøtt da, så sparer ved kjøpe kyllingkjøttdeig i stedetfor vanlig.

Anonymkode: dfaf5...ac3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...