AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Hei! noen her inne som har hatt/hadde mistanke om svangerskapsforgiftning? Hvordan gikk det? jeg har gått med litt forhøyet undertrykk hele veien, men nå hsr plutselig bt økt + proteiner i urinen. Er akkurat kommet inn i uke 33. Kjenner jeg er kjempenervøs. Har neste legetime på mandag morgen, men akkurat nå føles det som en evighet til Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Ja jeg. To ganger. Fødte i uke 27 og 31. hikk kjempe fint med barna. Verre med meg. Men jeg har kommet meg. Etter siste barnet så har jeg ikke fått ned blodtrykket. Går no på medisiner. Men barna er voksne og friske. Anonymkode: 4a4d8...905
Emmajunga Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Hatt det to ganger. Har du blodtrykksapparat hjemme og følger med på blodtrykk selv? Du må egentlig bare hvile og slappe av. Og begynner du med hodepine og vondt i siden kontakter du føden. For all del, er du bekymret kan du kontakte føden nå også.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja jeg. To ganger. Fødte i uke 27 og 31. hikk kjempe fint med barna. Verre med meg. Men jeg har kommet meg. Etter siste barnet så har jeg ikke fått ned blodtrykket. Går no på medisiner. Men barna er voksne og friske. Anonymkode: 4a4d8...905 Ble du satt i gang, eller keisersnitt? Ble det avgjort pga din helse, eller var det vekstavvik etc? Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Emmajunga skrev (Akkurat nå): Hatt det to ganger. Har du blodtrykksapparat hjemme og følger med på blodtrykk selv? Du må egentlig bare hvile og slappe av. Og begynner du med hodepine og vondt i siden kontakter du føden. For all del, er du bekymret kan du kontakte føden nå også. Har blodtrykksmåler hjemme, og der er blodtrykket helt normalt. Er allerede henvist til ekstra kontroll på sykehuset, men den er ikke før om 5 uker. Var fastlegen som ringte og ba meg komme på ekstra kontroll på mandag pga proteiner i tillegg. Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Hvordan forløp det seg hos dere fra start tiø fødsel? ts Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ble du satt i gang, eller keisersnitt? Ble det avgjort pga din helse, eller var det vekstavvik etc? Anonymkode: 18bf8...2cb Keisersnitt. På grunn av min helse. Hun i uke 27 var veldig lita for alderen men sterk. Det gikk så langt at det begynte å gå utover nyra mi. Det gikk et døgn før jeg våkna etter keisersnittet. Anonymkode: 4a4d8...905 1
Emmajunga Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ble du satt i gang, eller keisersnitt? Ble det avgjort pga din helse, eller var det vekstavvik etc? Anonymkode: 18bf8...2cb Begge igangsatt av hensyn til meg. Nr 1 i uke 36. Vaginal setefødsel. De fikk ikke ned blodtrykket uansett hva de gjorde. Nr 2 haste KS i uke 32 pga hellp. Gått veldig bra med oss alle tre. Ungene gikk det bra med umiddelbart. Minste måtte en måned på nyfødtintensiv, men det var bare for å vokse (sondemat) og lære å pust helt selv. Jeg var innlagt noen dager etter begge fødselene. Med nr 2 kom jeg meg over til nyfødt intensiv etter ca en uke. Det forløp seg likt. Jeg var hjemme og tidlig sykemeldt pga blodtrykk. Streng beskjed om å hvile. Rett og slett ligge på sofaen. Ble så lagt inn på obs ca 1 uke før begge ungene kom, da de ikke turte ha meg hjemme lengre. Var ingenting akutt rundt noe hjemme, det ble det først på sykehuset.
Emmajunga Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Har blodtrykksmåler hjemme, og der er blodtrykket helt normalt. Er allerede henvist til ekstra kontroll på sykehuset, men den er ikke før om 5 uker. Var fastlegen som ringte og ba meg komme på ekstra kontroll på mandag pga proteiner i tillegg. Anonymkode: 18bf8...2cb Da høres det ut som dette foreløpig går fint! Også får du tettere oppfølging nå av fastlege. Da er det bare å prøve å slappe av og ikke stresse. Akkurat når man er bekymret for svangerskapsforgiftning skal man drite i alle som sier at graviditet ikke er en sykdom, og faktisk ta det rolig. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 Hatt i 2 av 3 svangerskap. Begynt etter uke 30 begge gangene. Gikk helt fint. Ene barnet ble født 2 dager etter termindato, ett født 5 dager før termindato. I uke 28 med nr 3 nå, så gjenstår og se om jeg får det denne gangen også. Men denne gangen skal jeg ha planlagt KS. Anonymkode: f1e2c...965
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hatt i 2 av 3 svangerskap. Begynt etter uke 30 begge gangene. Gikk helt fint. Ene barnet ble født 2 dager etter termindato, ett født 5 dager før termindato. I uke 28 med nr 3 nå, så gjenstår og se om jeg får det denne gangen også. Men denne gangen skal jeg ha planlagt KS. Anonymkode: f1e2c...965 Hvilken oppfølging fikk du underveis? Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvilken oppfølging fikk du underveis? Anonymkode: 18bf8...2cb Første gang - Hyppige kontroller hos fastlege av blodtrykk/urin - var til kontroll hver uke og sykemelding. Andre gang - Blodtrykksmedisin, hyppige kontroller av blodtrykk og urin, og oppfølging fra sykehuset med vekstkontroller, nr 2 skulle settes i gang dagen etter fødselen startet naturlig. Med nr 3 nå - har jeg levert urinprøver annenhver uke siden uke 20 for å ha kontroll. Så langt alt fint. Planlagt KS av andre årsaker. Anonymkode: f1e2c...965
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 Ble innlagt på sykehuset i uke 33.lå der til det ble keisersnitt i uke 36,det er nå 9 uker siden.dem ville egentlig vente en uke til men overlegen sa at vi hadde nok ikke overlevd om de hadde ventet da morkaken var full av infarkt. Han var 1900 gram da han kom ut. Jeg hadde veldig høyt blodtrykk,mye proteiner i urin og mye ødem. Anonymkode: 9f501...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 Er selv lagt inn til observasjon på sykehus med svangerskapsforgiftning. Vært innlagt i tre dager nå. Hatt mindre symptomer siden uke 29, er nå i uke 32 Babyen har vekstavvik på -25%. De vil helst ha han i magen frem til uke 34, men siden blodtrykket mitt stiger og blodprøver etc gir økte verdier hver dag så gjør de daglige vurderinger. Anonymkode: 38fed...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #15 Skrevet 25. juli 2024 Hvordan gikk legetimen, TS? Anonymkode: 38fed...c6b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #16 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan gikk legetimen, TS? Anonymkode: 38fed...c6b Hei! jeg ble lagt rett inn. Ble ganske dårlig i løpet av helga med kvalme og magevondt. Prøvde å ringe føden, men de ville ikke ha meg inn i tilfellet omgangssyken. Mandagmorgen på legetimen var blodtrykket skyhøgt og full utslag på protein (hadde økt MYE på under ei uke). så nå ligger jeg her da. Blir godt overvåket, og blir nok liggende til fødsel. De tar kontinuerlige vurderinger om hva som skal gjøres. De vil jo ha baby inne lengst mulig, men ikke for lenge med tanke på min helse også Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #17 Skrevet 25. juli 2024 Akkurat samme tilfellet som meg det da; anonym som skrev 19.juli. Vært innlagt på sykehuset i 9 dager, først nå er blodtrykket noenlunde stabilt. Er nå i uke 33. Har fått beskjed om at jeg må belage meg på å være innlagt til ungen må ut, om det så er til uke 36. Anonymkode: 38fed...c6b
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #18 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat samme tilfellet som meg det da; anonym som skrev 19.juli. Vært innlagt på sykehuset i 9 dager, først nå er blodtrykket noenlunde stabilt. Er nå i uke 33. Har fått beskjed om at jeg må belage meg på å være innlagt til ungen må ut, om det så er til uke 36. Anonymkode: 38fed...c6b Sender deg alle tanker💕 det er så mentalt krevende å ligge slik som dette. I dag har vært en veldig tøff dag for meg. Er annenhver time sikker på st jeg skal be dem om å sette i gang, og annen hver time om å holde ut. Jeg fikk lungemodningssprøyte for to dager siden for det så ut som om det ble utkastelsevarsel på babyen, men ting roet seg ned igjen. Har bikket uke 34 nå, og nå har legen sagt at jeg har mye mer jeg skulle ha sagt selv også nå. Men da et informert valg om hva konsekvensene kan bli om babyen blir født så tidlig selvfølgelig. har også fått beskjed at jeg max får gå til uke 38, men det er sykt lenge å skulle ligge slik som dette i 4 uker til😫😫 ts Anonymkode: 18bf8...2cb
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #19 Skrevet 25. juli 2024 Fikk svangerskapsforgiftning i uke 30, mulig det hadde ligget og ulmet før det. Ble sendt til sykehuset for ultralyd, og slapp aldri ut igjen før ungen var tatt med hastekeisersnitt. Skumle greier siden man ikke merker det på formen før det er gjerne for seint. Anonymkode: e17fd...f6c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #20 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fikk svangerskapsforgiftning i uke 30, mulig det hadde ligget og ulmet før det. Ble sendt til sykehuset for ultralyd, og slapp aldri ut igjen før ungen var tatt med hastekeisersnitt. Skumle greier siden man ikke merker det på formen før det er gjerne for seint. Anonymkode: e17fd...f6c Hvilken uke ble det tatt keisersnitt? Anonymkode: 18bf8...2cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå