AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Min datter har akkurat fått en kjæreste. Jeg har ikke truffet han enda. Pappaen hennes har hilst kort på han. Med andre ord; vi kjenner han ikke i det hele tatt. Datteren min og kjæresten er like gamle. Jeg vet ikke om hun bruker prevensjon. Jeg antar det, men vet ikke. Hun vil ikke si det når jeg har spurt. (Jeg vet at de ikke må overnatte for å ha sex). Jeg hadde følt meg litt tryggere om jeg kunne vite sikkert at hun har sørget for dette og gjort seg noen tanker om konsekvensen av å ha sex. Så, i dag spurte hun om å få overnatte hos han. Jeg snakket med pappen hennes som sier blankt nei. Jeg er enig fordi vi ikke kjenner han. Når fikk deres ungdom overnatte med kjæresten? Hva skulle til før dere sa ja? Anonymkode: ab7ca...f61
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet ikke om hun bruker prevensjon. Jeg antar det, men vet ikke. Hun vil ikke si det når jeg har spurt. (Jeg vet at de ikke må overnatte for å ha sex). Jeg hadde følt meg litt tryggere om jeg kunne vite sikkert at hun har sørget for dette og gjort seg noen tanker om konsekvensen av å ha sex. Men ta en alvorsprat igjen da! Og forlang at hun svarer. Har dere snakket om konsekvenser av å ha sex da? Har du fortalt henne om prevensjon og andre ting rundt sex? Det virker ikke sånn. Kanskje begynne nå. Anonymkode: c50af...8c8 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ta en alvorsprat igjen da! Og forlang at hun svarer. Har dere snakket om konsekvenser av å ha sex da? Har du fortalt henne om prevensjon og andre ting rundt sex? Det virker ikke sånn. Kanskje begynne nå. Anonymkode: c50af...8c8 Det har jeg selvsagt gjort. Men hun vil ikke svare på om hun bruker prevensjon. Hun sier at jeg ikke har noe med det. Jeg tror hun gjør det, men skulle gjerne visst det sikkert. Anonymkode: ab7ca...f61
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 greit å ta praten dere burde hatt for lenge siden om prevansjon, og hjelpe henne med det om hun ikke har det på plass. I tillegg hadde jeg ønsket å møte denne gutten og kanskje i det minste hilst på foreldrene. evt kan han jo overnatte hos dere? skjønner at det er overveldende at barnet plutselig er "voksen" gruer meg litt, for tipper den dagen kommer kjapt her i hus å. Anonymkode: 4dfb5...a86 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Mi flytta for å gå skole når hun var 16 år. Så vanskelig å følge med hva hun gjorde. Men er voksen no og ting har gått bra. Jeg var 16 nesten 17 år når jeg fikk ligge over til min kjæreste. Dem kjente han ikke sånn kjempe godt dem heller. Anonymkode: f13be...178
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Ja Nå er de i en løsrivelsesfase så de gjør som de vil uansett, bare at de begynner å lyve og snike seg ut hvis du nekter. jeg ville invitert han på middag eller lignende. Prøv å ta del i livet dems enn å sett begrensinger. Anonymkode: 2829b...251 4 2
Arkana Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 (endret) Min eldste blir 16 i år. Han har ikke kjæreste, men han ville fått overnatte hos en evt kjæreste forutsatt at vi hadde truffet og blitt litt kjent med kjæresten først. Inviter kjæresten på middag en dag, da er jo mye gjort. Prat om prevensjon har vi gjort flere ganger så det vet han (og de andre) godt, det er sånt man bør ha gjort lenge før de faktisk får seg kjærester. Kondomer kommer vi til å ha tilgjengelig hjemme (og vi kommer aldri til å sjekke hvor mange som er brukt eller mase på at de må bruke det eller annet, det skal bare være der slik at sikker sex alltid er et enkelt valg). Endret 18. juli 2024 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): greit å ta praten dere burde hatt for lenge siden om prevansjon, og hjelpe henne med det om hun ikke har det på plass. I tillegg hadde jeg ønsket å møte denne gutten og kanskje i det minste hilst på foreldrene. evt kan han jo overnatte hos dere? skjønner at det er overveldende at barnet plutselig er "voksen" gruer meg litt, for tipper den dagen kommer kjapt her i hus å. Anonymkode: 4dfb5...a86 Vi har hatt den praten mange, mange ganger. Snakket om prevensjon mtp graviditet og sykdommer. Vi har også snakket om hvordan det ville vært å bli gravid, og hvilke utfordringer det hadde gitt henne. Men hun vil ikke fortelle meg om hun bruker noen form for prevensjon. Og ja, det er på noen måter overveldende. Samtidig kjenner jeg selv på jeg selvsagt ønsker at hun skal få kjenne på mer og mer «frihet». Men jeg vil at det skal være under så trygge rammer som mulig. Anonymkode: ab7ca...f61 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 Da prøver du igjen. Hun er fremdeles umyndig , men over den seksuelle lavalder. Da forklarer du at om hun vil ha et forhold m overnatting så ønsker dere å hilse på gutten og få om hun har vært hos legen og fått foreskrevet prevensjon. Det er viktig å passe på sånt når en er ung og er i startfasen på en videre utdannelse. Hvis hun ikke svarer da heller så kan det jo være at hun IKKE har vært hos legen. En annen ting , har dere ikke hatt et fortrolig forhold , du og datteten din ? Anonymkode: ae883...abb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja Nå er de i en løsrivelsesfase så de gjør som de vil uansett, bare at de begynner å lyve og snike seg ut hvis du nekter. jeg ville invitert han på middag eller lignende. Prøv å ta del i livet dems enn å sett begrensinger. Anonymkode: 2829b...251 Helt enig. Jeg ønsker å bli kjent med han først 🙂 Anonymkode: ab7ca...f61
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da prøver du igjen. Hun er fremdeles umyndig , men over den seksuelle lavalder. Da forklarer du at om hun vil ha et forhold m overnatting så ønsker dere å hilse på gutten og få om hun har vært hos legen og fått foreskrevet prevensjon. Det er viktig å passe på sånt når en er ung og er i startfasen på en videre utdannelse. Hvis hun ikke svarer da heller så kan det jo være at hun IKKE har vært hos legen. En annen ting , har dere ikke hatt et fortrolig forhold , du og datteten din ? Anonymkode: ae883...abb Hvorfor tenker du at vi ikke skulle hatt et fortrolig forhold? 🤔 Anonymkode: ab7ca...f61
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 Hvorfor har du ikke ordnet p piller til henne? Gi henne en kondompakke i det minste. Jeg selv fikk selvfølgelig lov p overnatte hos kjæresten på den tiden. Over 15 år siden Anonymkode: 981f5...1a3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 Vi har vært igjennom det samme. Men vi "forlangte" å få hilse på gutten først, og jeg ga henne en påminnelse om hvor viktig prevensjon er. Jeg spurte henne ikke rett ut, for de har jo rett på privatliv. Ut over det er det lite vi foreldre kan si, bedre å gi de lov og bygge tillit, enn at de sniker og lyver. Og så må jeg innrømme at det var mye verre for meg når jenta mi startet med kjærester og overnatting, enn det var med gutten min. Nå er begge flytta ut, og ting har gått bra 😊 Anonymkode: f0837...f8b 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor tenker du at vi ikke skulle hatt et fortrolig forhold? 🤔 Anonymkode: ab7ca...f61 Fordi hun ikke vil snakke med deg Anonymkode: 981f5...1a3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor tenker du at vi ikke skulle hatt et fortrolig forhold? 🤔 Anonymkode: ab7ca...f61 Du forteller at hun ikke vil snakke med deg om prevensjon ? Jeg har kun sønner , men vi har allikevel snakket om prevensjon, heldigvis. Det er ikke bare jentene sitt ansvar Anonymkode: ae883...abb 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi hun ikke vil snakke med deg Anonymkode: 981f5...1a3 Hun vil ikke si om hun bruker prevensjon eller ikke. Vi snakker om veldig mye, og har et veldig nært og godt mor/datter- forhold. Anonymkode: ab7ca...f61 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi hun ikke vil snakke med deg Anonymkode: 981f5...1a3 Hun har full rett på privatliv, og vil hun ikke snakke med mor om det, må jo det vær greit. Mine har neppe sagt alt til meg de heller, men jeg vil absolutt si at vi har et fortrolig forhold. Syns det var frekt av deg å antyde at de ikke har det! Anonymkode: f0837...f8b 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor har du ikke ordnet p piller til henne? Gi henne en kondompakke i det minste. Jeg selv fikk selvfølgelig lov p overnatte hos kjæresten på den tiden. Over 15 år siden Anonymkode: 981f5...1a3 Du trenger ikke ha med mamma til helsesøster for å få det, når du er 16 så kan hun skrive det ut til deg Anonymkode: ab56a...646 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har vært igjennom det samme. Men vi "forlangte" å få hilse på gutten først, og jeg ga henne en påminnelse om hvor viktig prevensjon er. Jeg spurte henne ikke rett ut, for de har jo rett på privatliv. Ut over det er det lite vi foreldre kan si, bedre å gi de lov og bygge tillit, enn at de sniker og lyver. Og så må jeg innrømme at det var mye verre for meg når jenta mi startet med kjærester og overnatting, enn det var med gutten min. Nå er begge flytta ut, og ting har gått bra 😊 Anonymkode: f0837...f8b Takk for godt svar ☺️ vi har snakket om prevensjon, men kanskje jeg ikke skal «mase» mer om hun bruker det eller ikke. Det virker på enkelte i tråden her at det kan vitne om at jeg og datteren min ikke har et fortrolig forhold. Men hun selv vil ikke svare på det, og sier jeg ikke har noe med det. Tenker du er inne på noe når du nevner privatliv. Jeg ønsker veldig gjerne å treffe gutten før overnatting blir aktuelt. Hun har fortalt mye om han, men jeg vil likevel hilse på. Anonymkode: ab7ca...f61 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Skrevet 18. juli 2024 Hadde ikke tatt med jenta mi til legen for å skaffe henne p-piller, hvis hun ikke hadde spurt selv. Det nå være opp til henne hva hun vil gjøre med egen kropp. Kanskje ønsker hun ikke å tilføre kroppen hormoner, men at de bruker kondom. Anonymkode: f0837...f8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå