Gå til innhold

Spørsmål om arv - arver foreldene sine søsken eller barnas halvsøsken om hele kjernefamilien dør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har to barn der far er død, mine barn har da voksne halvsøsken. Hvis jeg og mine barn dør i en ulykke hvor går arven da, mine søsken eller barnas halvsøsken? Har hele tiden trodd at det vil gå til barnas halvsøsken men ble litt usikker.

Anonymkode: b8d02...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fra domstol.no:

Halvsøsken arver bare gjennom den av avdødes foreldre som arvingen og avdøde har felles.

Anonymkode: c3fea...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, så da vil ikke mine barns halvsøsken arve meg og mine barn og heller ikke mine søsken som er mine halvsøsken men min gjenlevende forelder? Herregud, må få meg et testamente for der vil jeg ikke at pengene skal gå om vi skulle havne i noe. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, så da vil ikke mine barns halvsøsken arve meg og mine barn og heller ikke mine søsken som er mine halvsøsken men min gjenlevende forelder? Herregud, må få meg et testamente for der vil jeg ikke at pengene skal gå om vi skulle havne i noe. 

Hvis den ene forelderen er død, går dennes halvdel til dine søsken. Men du bør absolutt skrive testamente om du vil unngå at din gjenlevende forelder skal arve noe. Dette er noe mange flere burde tenke på, de fleste tenker kanskje at de kommer til å overleve foreldrene og de fleste gjør jo det. Men med mange unntak, så da er det ikke sikkert arven går til de man hadde tenkt seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis barna dine har egne verdier, og det har de kanskje siden faren er død, så vil halsøsken gå inn i fars sted og er arveberettiget. Halvsøsken vil ikke arve deg, så du bør absolutt skrive testamente.

Anonymkode: f8891...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dine foreldre arver deg. Hvis en av dine foreldre er død, vil dine søsken (barn av avdøde) arve halvdelen. Hvis avdøde forelder ikke har andre barn enn deg, vil arven gå til besteforeldre og disses barn. Arveloven bestemmelser.

Halvparten av dine barns verdier vil gå til dine foreldre, andre halvparten til far og fordeles mellom hans barn. Det er unntak dersom barna har mottatt store verdier fra den ene siden av familien. Disse verdiene føres tilbake til denne familien.

Dersom du dør før dine barn vil de arve deg.

Anonymkode: 87a1d...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du dør samtidig som dine to eneste barn, er ugift og ikke har skrevet testament, så vil foreldrene dine arve deg hvis de lever. Hvis de er døde, så arver dine søsken deg. Hvis dine søsken også er døde før deg, så arver dine nevøer og nieser deg. 

Barna dine har andre slektninger enn deg. Hvis de dør barnløse, ugifte og uten å ha skrevet testament, så vil deres halvsøsken vil arve alt etter dem siden også deres far er død. 

Endret av CAPS LOCK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, CAPS LOCK said:

Hvis du dør samtidig som dine to eneste barn, er ugift og ikke har skrevet testament, så vil foreldrene dine arve deg hvis de lever. Hvis de er døde, så arver dine søsken deg. Hvis dine søsken også er døde før deg, så arver dine nevøer og nieser deg. 

Barna dine har andre slektninger enn deg. Hvis de dør barnløse, ugifte og uten å ha skrevet testament, så vil deres halvsøsken vil arve alt etter dem siden også deres far er død. 

Men her har de vel en besteforelder i live som også arver dem. Kanskje flere, hvis mannens foreldre også er i live. Arven går opp før den går ned, hvis det gir noen mening. Når den avdøde ikke selv har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men her har de vel en besteforelder i live som også arver dem. Kanskje flere, hvis mannens foreldre også er i live. Arven går opp før den går ned, hvis det gir noen mening. Når den avdøde ikke selv har barn.

Søsken er nærmere slektninger enn besteforeldre. Hvis den døde har søsken i live, så arver søsknene alt. Dette gjelder også halvsøsken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, CAPS LOCK said:

Søsken er nærmere slektninger enn besteforeldre. Hvis den døde har søsken i live, så arver søsknene alt. Dette gjelder også halvsøsken

Du har rett, beklager, besteforeldre er tredje arvegangsklasse og søsken andre. Beklager å forvirre TS ytterligere her, men hun bør i hvert fall skrive testamente for sin egen arv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva er definisjonen på å dø samtidig? Er det samme dag? Med timers mellomrom, eller minutter? 

Scenario 1: Hvis ts og barna er i en ulykke, mor dør momentant, det ene barnet litt senere og det andre overlever. Da arver begge barna halvparten hver. Det overlevende barnet og barnas halvsøsken deler på arv etter det avdøde barnet. 

2: Begge barna dør først i ulykke, mor dør dagen etter. Da går arven opp til mors foreldre, halvparten til hver. Den døde forelderens halvpart går til denne personens barn. 

Mye å tenke på ved skriving sv testamente, altså. 

Anonymkode: f8f6b...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...