Gå til innhold

Dere som har klart å slutte å røyke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er aldri for sent å slutte med røyking sies det.. nå er jeg blitt 69, og klarte å slutte for fire mnd. siden. Var aldri noen stor-røyker, lå vel på 3-4 stk. pr. dag de siste åra. Bare lurer på hvilke reaksjoner dere har fått etterpå? Jeg har fått bedre nattesøvn, men jeg opplever å være trøtt resten av dagen også, og har ingen problemer med en "høneblund" når det skal være. Lungene føles allerede mye bedre ut. Hadde en CT skanning av hele kroppen for to mnd siden, og absolutt ingen ting å se/finne på de. (Var i forbindelse med en liten hudkreft som er fjernet). Erfaringer?

Anonymkode: 33ce5...29b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, så bra!!

Jeg har egentlig ikke opplevd noe bedre helse. Tvert i mot fikk jeg problemer med angst etter jeg stumpa røyken, nok fordi røyken kamuflerte det som lå fortrengt. Veldig bra økonomi da, og angsten gripes an med sunnere midler enn nikotin :) 

Anonymkode: 9339a...5ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gratulerer, så bra!!

Jeg har egentlig ikke opplevd noe bedre helse. Tvert i mot fikk jeg problemer med angst etter jeg stumpa røyken, nok fordi røyken kamuflerte det som lå fortrengt. Veldig bra økonomi da, og angsten gripes an med sunnere midler enn nikotin :) 

Rare greier! For meg var det stikk motsatt, en av motivasjonene som gjorde at jeg klarte å slutte, var at jeg hadde angst for å dø p.g.a. røykinga. Nå er angsten helt borte!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er aldri for sent å slutte med røyking sies det.. nå er jeg blitt 69, og klarte å slutte for fire mnd. siden. Var aldri noen stor-røyker, lå vel på 3-4 stk. pr. dag de siste åra. Bare lurer på hvilke reaksjoner dere har fått etterpå? Jeg har fått bedre nattesøvn, men jeg opplever å være trøtt resten av dagen også, og har ingen problemer med en "høneblund" når det skal være. Lungene føles allerede mye bedre ut. Hadde en CT skanning av hele kroppen for to mnd siden, og absolutt ingen ting å se/finne på de. (Var i forbindelse med en liten hudkreft som er fjernet). Erfaringer?

Husker at mat smakte så mye bedre enn før. Slapp å bli så ofte forkjølet. Ellers merket jeg ikke noe stor endring. 

Anonymkode: 040e9...020

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husker at mat smakte så mye bedre enn før. Slapp å bli så ofte forkjølet. Ellers merket jeg ikke noe stor endring. 

Dette med lunger da? Jeg merka i vertfall ganske fort at den typiske "kviningen" hvis man pustet litt dypt nå er helt borte. Faktisk også lettere å gå i motbakker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette med lunger da? Jeg merka i vertfall ganske fort at den typiske "kviningen" hvis man pustet litt dypt nå er helt borte. Faktisk også lettere å gå i motbakker.

Samme her;) Merket at pusten ble betraktelig bedre etter røykeslutt. Gratulerer som røykfri, ts. Du er flink🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rare greier! For meg var det stikk motsatt, en av motivasjonene som gjorde at jeg klarte å slutte, var at jeg hadde angst for å dø p.g.a. røykinga. Nå er angsten helt borte!

Men det er jo vesentlig forskjell på å ha angst for å dø pga røykingen man gjør, og det at røyken har fungert som angstdempende pga undertrykte følelser/traumer. 

AnonymBruker
Skrevet
Hannah80 skrev (2 minutter siden):

Samme her;) Merket at pusten ble betraktelig bedre etter røykeslutt. Gratulerer som røykfri, ts. Du er flink🥰

Takk! Deilig med en seier som pensjonist også, og mer til pensjonist-turer ha ha👍

AnonymBruker
Skrevet

63 åring her, det er nå 1 år siden jeg sluttet, etter over 40 år med røyken. Bedre pust har jeg fått😀

Anonymkode: 0f665...820

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har alltid vært veldig aktiv og ikke merket noe på pusten. 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo vesentlig forskjell på å ha angst for å dø pga røykingen man gjør, og det at røyken har fungert som angstdempende pga undertrykte følelser/traumer. 

Ja, det er forskjell, men den har jeg ikke kjent på, opplevde imidlertid en periode med angst/dårlig humør og lettantennelig etter en nære døden opplevelse for noen år siden (blodforgiftning) som er helt borte nå.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er forskjell, men den har jeg ikke kjent på, opplevde imidlertid en periode med angst/dårlig humør og lettantennelig etter en nære døden opplevelse for noen år siden (blodforgiftning) som er helt borte nå.

Men det blir jo igjen..noe helt annet og ikke det jeg snakket om. Bra du ble frisk :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 61 og sluttet for fire år siden etter å ha røykt i nesten 40 år. Jeg kan ikke si at jeg har merket noen helsemessig gevinst. Faktisk er oksygenopptaket blitt dårligere - før lå det på 99 og 100, nå er det rundt 97. Sikkert senvirkninger av røykinga. Men jeg vet jo at det er bra for helsa å slutte, og det er masse andre fordeler. Tidligere var det masse styr med å huske på tobakk, papir og lighter hver gang jeg skulle ut, og det var ofte vanskelig å finne et sted å ta en røyk uten at det sjenerte andre. Alt det er fortid, og ikke minst sparer jeg mange tusen i året.

Anonymkode: 0ddbc...06f

AnonymBruker
Skrevet

Hm. Interessant. Forskjellig hva folk merker/ikke merker på forskjeller da. Sikkert en del som ikke merkes også, på blod og hjerte og åreganger for å nevne noe. Blodtrykk også kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet etter ca 40 år med røyking. Pusten ble bedre, hostet mye mindre, ikke halsvondt så ofte. Ble mindre stresset fordi jeg slapp tenke på røyk, lighter og hvor en kunne fyre opp en røyk. Fikk det mye bedre .

Anonymkode: 3f7c8...908

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sluttet etter ca 40 år med røyking. Pusten ble bedre, hostet mye mindre, ikke halsvondt så ofte. Ble mindre stresset fordi jeg slapp tenke på røyk, lighter og hvor en kunne fyre opp en røyk. Fikk det mye bedre .

Anonymkode: 3f7c8...908

👍

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet for 6 uker siden, trodde ikke jeg skulle klare det for røyken var både trøst og noe jeg trengte mot stress. Er så glad for at jeg har klart det så langt. Har hatt litt sug, men mest av alt er det deilig å slippe å tenke når/hvor for neste røyk, og slippe stygge blikk ute blant folk. Pusten er blitt bedre og jeg sover bedre om morgenen fordi jeg ikke må opp og røyke. 

Anonymkode: 3f4b6...b2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...