Gå til innhold

Hva trenger jeg av virusbeskyttelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en pc hjemme som jeg bare leser aviser etc. nettbank, og ellers ikke særlig annet. Har veldig lite greie på data (er pensjonist). Hva trenger jeg strengt tatt av beskyttelse? For en del år siden takket jeg ja til McAfee. Denne har blitt trukket automatisk hvert år, men nå har det plutselig blitt to fakturaer: 

McAfee® LiveSafe™  

McAfee® Total Protection - 1 Device

Den øverste koster 1150,- og den andre 750,-  Til sammen ca. 1900kr. Trenger jeg dette?

Anonymkode: 8ed2d...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger ingen ekstra beskyttelse siden den beskyttelsen som Windows allerede har er veldig bra, hvis du absolutt vil ha noe ekstra så anbefaler jeg Malwarebytes.

McAfee er forresten elendig og har vært det lenge, programmet oppfører seg mer som et virus enn virusbeskyttelse.

Anonymkode: c403d...d14

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Windows sin integrerte antivirus er mer enn nok. 

Anonymkode: 19927...c32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du trenger ingen ekstra beskyttelse siden den beskyttelsen som Windows allerede har er veldig bra, hvis du absolutt vil ha noe ekstra så anbefaler jeg Malwarebytes.

McAfee er forresten elendig og har vært det lenge, programmet oppfører seg mer som et virus enn virusbeskyttelse.

Der kan du se! O.K. Tusen takk! Bare se å få sagt opp hele greia, synd jeg nettopp ble belastet dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lenge siden windows fikk innebygget virusbeskyttelse. Det eneste man oppnår ved å legge inn flere (som mcafee e.l.) tror jeg er at pc-en bli tregere og viften støyer mer. Om du vil teste enkeltfiler, for eksempel vedlegg i eposter, mot flere virusdetektorer, kan du laste den opp på https://www.virustotal.com/gui/ Den innebygde beskyttelsen krever at du passer på å ha oppdatert windows er oppdatert, noe den normalt gjør automatisk om ting er som det skal. Men om du har en foreldet windows (eldre enn 10) og kanskje har kjøpt pc'en brukt uten gyldig lisens er det kanskje et problem. Ikke installer programvare fra "lugubre" steder og ikke klikk på random lenker eller åpne random vedlegg i eposter.

Anonymkode: fc803...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si opp alt av virusbeskyttelse. Den som følger med Windows er mer enn god nok.

Hilsen en som jobber med IT.

Anonymkode: f4a7c...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Windows sin integrerte antivirus er mer enn nok. 

Ingen virusprogrammer tar alle virus. Spesielt ikke nye virus fra godt finansierte shady kilder (statsfinansierte etteretningsetater, usual suspects-landene) som utnytter nulldagshull eller får deg til å kjøre noe du ikke burde. Virusprogramvare kan bli en falsk trygghet! Din oppførsel på nettet er minst like viktig for å unngå hacking, ransomware o.l. som å ha en oppdatert anti-virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen virusprogrammer tar alle virus. Spesielt ikke nye virus fra godt finansierte shady kilder (statsfinansierte etteretningsetater, usual suspects-landene) som utnytter nulldagshull eller får deg til å kjøre noe du ikke burde. Virusprogramvare kan bli en falsk trygghet! Din oppførsel på nettet er minst like viktig for å unngå hacking, ransomware o.l. som å ha en oppdatert anti-virus.

Absolutt, men Windows sin er på par med de betalte og trådstarter sine aktiviteter på nett virker ikke å være en stor risiko for å plutselig klikke på seg virus. Men vær forsiktig med å åpne vedlegg på mail med mindre du forventer et dokument. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar og råd! Avtalen min er allerede sagt opp, og merkelig nok godtok de oppsigelsen og tilbakeføring av beløp med en gang. De skal få kred. for det da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for alle svar og råd! Avtalen min er allerede sagt opp, og merkelig nok godtok de oppsigelsen og tilbakeføring av beløp med en gang. De skal få kred. for det da.

Godt gjort at førte tilbake pengene, husk å avinstallere McAfee.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en pc hjemme som jeg bare leser aviser etc. nettbank, og ellers ikke særlig annet. Har veldig lite greie på data (er pensjonist). Hva trenger jeg strengt tatt av beskyttelse? For en del år siden takket jeg ja til McAfee. Denne har blitt trukket automatisk hvert år, men nå har det plutselig blitt to fakturaer: 

McAfee® LiveSafe™  

McAfee® Total Protection - 1 Device

Den øverste koster 1150,- og den andre 750,-  Til sammen ca. 1900kr. Trenger jeg dette?

Du bruker Windows til nettbanken?

Dette er å be om bråk.

Bruk gjerne Windows til å lese aviser eller se harmløse sider, men nettbanken skal man kun gå til fra en enhet som er 100% sikker; en minnepenn med Linux som kun kjøres i minnet (RAM) uten å ta i bruk harddisken og derfor er garantert trygg i øyeblikket man starter opp PC-en.

ISO-filer med Linux som man installerer på minnepenn med for eksempel Rufus, kan man laste ned direkte fra Linux Mint:

https://linuxmint.com/download_all.php

Eller man kan modifisere dem selv i etterkant, men et operativsystem som Windows, som er hackernes og svindlernes mål nummer én, skal man aldri, aldri, aldri bruke i sammenheng med finansielle operasjoner.

Hvis alle som spontant trykker på lenker de får tilsendt, hadde fulgt rådet mitt, hadde ikke disse personene blitt lurt slik de blir.

Anonymkode: 9ce5b...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er å be om bråk.

Bruk gjerne Windows til å lese aviser eller se harmløse sider, men nettbanken skal man kun gå til fra en enhet som er 100% sikker; en minnepenn med Linux som kun kjøres i minnet (RAM) uten å ta i bruk harddisken og derfor er garantert trygg i øyeblikket man starter opp PC-en.

ISO-filer med Linux som man installerer på minnepenn med for eksempel Rufus, kan man laste ned direkte fra Linux Mint:

Eller man kan modifisere dem selv i etterkant, men et operativsystem som Windows, som er hackernes og svindlernes mål nummer én, skal man aldri, aldri, aldri bruke i sammenheng med finansielle operasjoner.

Hvis alle som spontant trykker på lenker de får tilsendt, hadde fulgt rådet mitt, hadde ikke disse personene blitt lurt slik de blir.

Vær så snill.

Ikke anbefal Linux til folk som IKKE KAN DATA. jeez..

Anonymkode: f5e8e...7f3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

McAffee og Norton er verste sort. Windows antivirus er bra nok for de aller fleste men om man vil ha bedre beskyttelse mot ransomeware og annet, anbefaler jeg malewarebytes premium. 

Anonymkode: 8d000...a59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vær så snill.

Ikke anbefal Linux til folk som IKKE KAN DATA. jeez..

Anonymkode: f5e8e...7f3

Med mindre man skulle få bruk for avanserte kommandoer i Terminalen - noe man ikke trenger her - er dagens utgave av Linux like brukervennlig som Windows, og selv for bestemødre som knapt klarer å slå på PC-en, er det like enkelt, om ikke enklere, å lære Linux fra bunnen av. Operativsystemet er noe helt annet enn det var for 20 år siden, og det er ikke uten grunn at Linux Mint er populært.

I forhold til alt tullet med virus som Windows har å by på, er Linux et alternativ som definitivt burde vurderes; for meg er virus et fremmedord, og jeg har aldri måttet tenke på virusbeskyttelse; hver gang PC-en slås på, er operativsystemet like nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med mindre man skulle få bruk for avanserte kommandoer i Terminalen - noe man ikke trenger her - er dagens utgave av Linux like brukervennlig som Windows, og selv for bestemødre som knapt klarer å slå på PC-en, er det like enkelt, om ikke enklere, å lære Linux fra bunnen av. Operativsystemet er noe helt annet enn det var for 20 år siden, og det er ikke uten grunn at Linux Mint er populært.

I forhold til alt tullet med virus som Windows har å by på, er Linux et alternativ som definitivt burde vurderes; for meg er virus et fremmedord, og jeg har aldri måttet tenke på virusbeskyttelse; hver gang PC-en slås på, er operativsystemet like nytt.

Alvorlige dataproblemer verden over: «Historiens største IT-kollaps»

https://www.nrk.no/urix/alvorlige-dataproblemer-verden-over-1.16970474

Sitat

Den siste Crowdstrike-oppdateringen forårsaker at PC-er med Microsoft Windows verden over krasjer.

Man trenger neppe å si mer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen omfatter pcer og servere som har installert sikkerhets programvare fra CrowdStrike. 

Windows i seg selv er ikke rammet av denne feilen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er å be om bråk.

Du glemte denne:

image.png.b8f35a351a52be2806e2c9ccef1e2c0c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AllahBallah skrev (1 time siden):

Du glemte denne:

image.png.b8f35a351a52be2806e2c9ccef1e2c0c.png

Altfor dyrt med dagens priser, særlig på KIWI. :tunge:

Jeg foretrekker heller denne:

Linux-Tux-penguin.jpg?width=1280&auto=we

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...