AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Del Skrevet 18. juli 2024 Han er i starten av 20-årene, har innvandret fra et arabisk land og har et par brødre her. Han er en grei fyr forsåvidt, men jeg blir veldig lei av alt maset om å låne penger. Jeg har lånt han penger 3 ganger (kun småsummer og han har alltid betalt tilbake når han sier han skal). Jeg har sagt til han at jeg ikke liker dette, fordi jeg er selv aleneforsørger og har ganske så stram økonomi, så opplever dette maset hans som stressende. Enkelte ganger når han spør, så er det på grunn av at foreldrene i hjemlandet trenger medisinsk behandling etc. Og ja, det er jo trist det, men er det virkelig mitt ansvar å betale medisiner for foreldrene hans i hjemlandet? Jeg vil jo heller forsørge barna mine. Jeg har sagt fra kraftig tidligere og kuttet kontakten med han i flere mnd pga dette, og han sa da at han ikke skulle mase mer. Nå har han startet igjen, og nå vurderer jeg å bare kutte han ut for godt, ettersom han ikke klarer å respektere det jeg har sagt. Tenkte bare det var interessant å høre andres meninger først, er jeg for "hard" og egoistisk? Anonymkode: 387bc...23d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sam Jones Skrevet 18. juli 2024 #2 Del Skrevet 18. juli 2024 Det hadde vært totalt uaktuelt for meg. Tror aldri jeg har lånt bort penger på den måten noen gang. 19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 18. juli 2024 #3 Del Skrevet 18. juli 2024 Bare å si det er uaktuelt, du har ikke noe å låne bort får du si om du synes det er "vanskelig" 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Del Skrevet 18. juli 2024 Bytt jobb Anonymkode: 6e3fd...8d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Del Skrevet 18. juli 2024 Si ifra til ledelsen. Det er ikke greit. Anonymkode: 684c0...efd 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bytt jobb Anonymkode: 6e3fd...8d4 Da er man konfliktsky på grensen til sykelig om man velger å bytte jobb for dette. Anonymkode: b334d...530 13 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 18. juli 2024 #7 Del Skrevet 18. juli 2024 Herregud, si nei og gi beskjed til sjefen. Dette er virkelig et «ikke-problem». 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Del Skrevet 18. juli 2024 Hvis du har gitt kraftig beskjed om at det er uaktuelt tidligere og han ikke følger det så tenker jeg at du ikke har særlig med autoritet Anonymkode: caf8e...20e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Del Skrevet 18. juli 2024 «Nei» Anonymkode: 56c73...e21 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Del Skrevet 18. juli 2024 Mulig han "groomer" deg, bearbeider deg, med småbeløp i starten før han skal slå til med virkelig store låneønsker før han stikker til langtvekkistan og aldri betaler tilbake. I annen mulighet er at i noen kulturer sees dette med hyppige smålån mellom kompiser/kollegaer på som en slags "bonding". At han vil være tjommi med deg lissom. Men norsk kultur vel ikke sånn. Anonymkode: 3607c...484 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 18. juli 2024 #11 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Han er i starten av 20-årene, har innvandret fra et arabisk land og har et par brødre her. Han er en grei fyr forsåvidt, men jeg blir veldig lei av alt maset om å låne penger. Jeg har lånt han penger 3 ganger (kun småsummer og han har alltid betalt tilbake når han sier han skal). Jeg har sagt til han at jeg ikke liker dette, fordi jeg er selv aleneforsørger og har ganske så stram økonomi, så opplever dette maset hans som stressende. Enkelte ganger når han spør, så er det på grunn av at foreldrene i hjemlandet trenger medisinsk behandling etc. Og ja, det er jo trist det, men er det virkelig mitt ansvar å betale medisiner for foreldrene hans i hjemlandet? Jeg vil jo heller forsørge barna mine. Jeg har sagt fra kraftig tidligere og kuttet kontakten med han i flere mnd pga dette, og han sa da at han ikke skulle mase mer. Nå har han startet igjen, og nå vurderer jeg å bare kutte han ut for godt, ettersom han ikke klarer å respektere det jeg har sagt. Tenkte bare det var interessant å høre andres meninger først, er jeg for "hard" og egoistisk? Anonymkode: 387bc...23d Mulig det er vanlig i hans hjemland, men totalt uakseptabelt i Norge. Jeg har aldri lånt bort en krone til kollegaer. Bare enda en uforutsett utfordring pga en naiv og mangelfull integreringspolitikk…. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Del Skrevet 18. juli 2024 Ja, det kan jo være en kulturell greie også, men uansett så kan ikke jeg drive på å låne ut penger til han. Ser det er flere som sier at det er bare å si "nei", greia er at jeg HAR sagt nei. At han ikke hører kan vel skyldes mangel på autoritet fra min side, men jeg føler at det skyldes frekkhet fra hans side. Hør etter da, for faen. Samtidig så skjønner jeg at det er jævlig hvis man har syke foreldre som ikke får hjelpen de trenger og at man da kanskje blir så desperat at man tråkker over noen grenser. Så da står vi hardt mot hardt og det er derfor jeg vurderer å kutte han ut totalt. Ville bare ha noen synspunkter først. -ts Anonymkode: 387bc...23d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 18. juli 2024 #13 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det kan jo være en kulturell greie også, men uansett så kan ikke jeg drive på å låne ut penger til han. Ser det er flere som sier at det er bare å si "nei", greia er at jeg HAR sagt nei. At han ikke hører kan vel skyldes mangel på autoritet fra min side, men jeg føler at det skyldes frekkhet fra hans side. Hør etter da, for faen. Samtidig så skjønner jeg at det er jævlig hvis man har syke foreldre som ikke får hjelpen de trenger og at man da kanskje blir så desperat at man tråkker over noen grenser. Så da står vi hardt mot hardt og det er derfor jeg vurderer å kutte han ut totalt. Ville bare ha noen synspunkter først. -ts Anonymkode: 387bc...23d Helt innenfor å kutte ham helt, men kan du det praktisk om det er en kollega? Kommer jo an på hvor og hvordan dere jobber selvsagt. Noen tar ikke et nei for et nei, og det at det er en kollega gjør det litt mer utfordrende med hva en kan si. Jeg hadde mulig rådført meg med leder, eller evt en kollega på det. Om han gjør dette med mange så påvirker han arbeidsmiljøet negativt og det bør tas opp videre tenker jeg. Fortsett å stå på ditt, og kutt ham ut om det er gjennomførbart. Ha i hvertfall ikke kontakt med ham på privaten. Blokk fra SoMe om du har han der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 18. juli 2024 #14 Del Skrevet 18. juli 2024 Gi han link til forbrukslån og si nei. Hvis han prøver å snakke om lån kutter du bare ut samtalen. Behandle han som luft hver gang han spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 18. juli 2024 #15 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er i starten av 20-årene, har innvandret fra et arabisk land og har et par brødre her. Han er en grei fyr forsåvidt, men jeg blir veldig lei av alt maset om å låne penger. Jeg har lånt han penger 3 ganger (kun småsummer og han har alltid betalt tilbake når han sier han skal). Jeg har sagt til han at jeg ikke liker dette, fordi jeg er selv aleneforsørger og har ganske så stram økonomi, så opplever dette maset hans som stressende. Enkelte ganger når han spør, så er det på grunn av at foreldrene i hjemlandet trenger medisinsk behandling etc. Og ja, det er jo trist det, men er det virkelig mitt ansvar å betale medisiner for foreldrene hans i hjemlandet? Jeg vil jo heller forsørge barna mine. Jeg har sagt fra kraftig tidligere og kuttet kontakten med han i flere mnd pga dette, og han sa da at han ikke skulle mase mer. Nå har han startet igjen, og nå vurderer jeg å bare kutte han ut for godt, ettersom han ikke klarer å respektere det jeg har sagt. Tenkte bare det var interessant å høre andres meninger først, er jeg for "hard" og egoistisk? Anonymkode: 387bc...23d Bare si nei. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Del Skrevet 18. juli 2024 Selvfølgelig har han ikke syke foreldre… altså hvor naiv er det mulig å være? Anonymkode: d91c7...f57 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja, det kan jo være en kulturell greie også, men uansett så kan ikke jeg drive på å låne ut penger til han. Ser det er flere som sier at det er bare å si "nei", greia er at jeg HAR sagt nei. At han ikke hører kan vel skyldes mangel på autoritet fra min side, men jeg føler at det skyldes frekkhet fra hans side. Hør etter da, for faen. Samtidig så skjønner jeg at det er jævlig hvis man har syke foreldre som ikke får hjelpen de trenger og at man da kanskje blir så desperat at man tråkker over noen grenser. Så da står vi hardt mot hardt og det er derfor jeg vurderer å kutte han ut totalt. Ville bare ha noen synspunkter først. -ts Anonymkode: 387bc...23d Men det er jo bare å si nei! Dersom han ikke gir seg, sier du at du må gi beskjed til sjefen. Anonymkode: 468b9...f11 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Del Skrevet 18. juli 2024 Jeg låner ikke ut penger. Så for meg så hadde det vært enkelt. Nei er også en hel setning. Anonymkode: 58f34...578 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Del Skrevet 18. juli 2024 Det tar aldri slutt. Si nei. Helst før du mister store summer. Anonymkode: 6db31...64f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Del Skrevet 18. juli 2024 Han bruker nok pengene på dop eller noe. Det med foreldrene er sikkert bare en unnskyldning. Anonymkode: 684c0...efd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå