Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min datter har fått 100.000 kr, noen her som er flinke med fond/aksjesparekonto som kan gi gode tips hvor jeg burde plassere de? Burde de stå på mitt eller barnets navn? 

Anonymkode: 9e698...d68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette er midler hun har fått, bør konto være i hennes navn. Da er hun blir da sikret at disse midlene ikke blir lagt til din lott ved en framtidig skilsmisse eller arveoppgjør.  Ellers anbefaler jeg å spare i eget navn og gi oppsparte midler i gave på et senere stadium.

De ulike spareprodukter har forskjeller i risiko og forventet avkastning. Med et langsiktig perspektiv må du vurdere hvilken risiko du vil ha.

Anonymkode: b7c7d...f2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dette er midler hun har fått, bør konto være i hennes navn. Da er hun blir da sikret at disse midlene ikke blir lagt til din lott ved en framtidig skilsmisse eller arveoppgjør.  Ellers anbefaler jeg å spare i eget navn og gi oppsparte midler i gave på et senere stadium.

De ulike spareprodukter har forskjeller i risiko og forventet avkastning. Med et langsiktig perspektiv må du vurdere hvilken risiko du vil ha.

Anonymkode: b7c7d...f2f

Hun er 15 og dette er penger hun har fått, tenkte at noe av det skal gå til lappen og resten sparing til egenkapital. 
Men jeg har et annet sparekonto til henne, så kanskje jeg skal sette de 100.000 på hennes navn og de på sparekonto i mitt navn i fond og bruke de til lappen. 

Anonymkode: 9e698...d68

AnonymBruker
Skrevet

Om de ikke skal brukes på en stund, ville jeg vurdert 2 - 3 ulike indeksfond. Lav risiko og ok fortjeneste. Kan tjene mer på de med aktiv forvaltning i aksjer, men da bør man ha kompetanse til å ta gode valg underveis.

Anonymkode: 05dd7...265

Skrevet (endret)

1. Barnets navn.

2. Eksakt hvor pengene bør plasseres, er et utrolig vanskelig spørsmål. Jeg er ikke umiddelbart enig i at indeksfond er lav risiko, da disse følger aksjemarkedet. Jeg definerer fond med lav til middels risiko som ulike obligasjonsfond, eventuelt kombinasjonsfond ispedd noe aksjer. Disse kan imidlertid ikke handles på aksjesparekonto. Hvis pengene skal stå i lang tid (f.eks. fram til boligkjøp uten at jeg vet hvor gammel vedkommende er, eller pensjon), kan en høyere risiko ofte aksepteres. Da er indeksfond eller rene bransjefond ofte verdt risikoen.

Korreksjon: Leste resten av tråden nå. Hvis vedkommende er 15, og pengene skal brukes til lappen eller bolig, så ville jeg vært litt nøktern i risikoprofilen.

Endret av isw

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...