Gå til innhold

Hvorfor klikker noen hunder når de møter mennesker eller andre hunder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I nabolaget mitt hver kveld ser jeg ei kjerring gå tur med 2 små veskehunder, hver gang de møter andre hunder eller mennesker klikker de fullstendig med bjeffingen 😂

De er ikke vandt med å omgås andre? 

Anonymkode: 17680...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Passering må trenes på, og det tar litt tid og arbeid for å få på det på plass. Hundene kan og ha hatt negative opplevelser under passering eller med andre hunder og bjeffer fordi de er usikre. Det kan være mange årsaker her😉

Anonymkode: 3df98...e20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Passering må trenes på, og det tar litt tid og arbeid for å få på det på plass. Hundene kan og ha hatt negative opplevelser under passering eller med andre hunder og bjeffer fordi de er usikre. Det kan være mange årsaker her😉

Anonymkode: 3df98...e20

Vært slik i årevis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også noen hunderaser som er kjent for å bjeffe. Særlig varslere fordi de skal varsle at det kommer noen. Hundene mine er en varsler og de bråker. Men er flere som også har det samme problemet i raseklubben.

Anonymkode: 2e200...ee8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund bjeffer ofte ved passering, grunnene er at han ønsker kontakt (vil hilse og leke) eller at han blir redd (ble bitt av en løs, stor hund en gang) eller at noe er skummelt/ukjent (sånt er det letteste å øve vekk synes jeg). 

Hilsen kjerring

Anonymkode: af5f8...8a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ofte så er det fordi de ikke er sosialisert og har dermed mistet språket + ikke blitt skikkelig oppdratt.

Anonymkode: c067f...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det foregått i årevis er det nok tillært adferd. Det kan plukkes av igjen med en dedikert og konsekvent eier, men det må gjøres i forkant av HVER eneste passering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vært slik i årevis...

Antagelig har hun ikke brukt så mye tid på sosialisering når hundene var små og/eller tatt seg bryet med å trene på passering. Veldig mange med små hunder behandler dem som babyer og lar de ikke være hund... 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De er ikke vandt med å omgås andre? 

Så enkelt..   Overbeskyttelse JA. Sosialisering NEI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (37 minutter siden):

Så enkelt..   Overbeskyttelse JA. Sosialisering NEI.

Tror ikke at du skal være så bombastisk. Du hadde jo et lengre innlegg her for en tid tilbake hvor du er ganske fortvilet over hunden din som bjeffer så fælt. Det var på natta, så gjeder kanskje ikke?

Anonymkode: 578a9...97d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke at du skal være så bombastisk. Du hadde jo et lengre innlegg her for en tid tilbake hvor du er ganske fortvilet over hunden din som bjeffer så fælt. Det var på natta, så gjeder kanskje ikke?

Mulig jeg har nevnt det ja. Likevel. To vidt forskjellige historier/situasjoner dette.

Jeg har ikke noe hund som utagerer mot hverken mennesker eller hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (8 minutter siden):

Mulig jeg har nevnt det ja. Likevel. To vidt forskjellige historier/situasjoner dette.

Det er likevel en fellesnevner her og det er uønsket bjeffing/adferd.

Du har et problem med din hund som kan komme av overbeskyttelse siden du nevner at hunden sover i senga.

Vi har ikke de rette svarene til enhver tid. Heller ikke du.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror veldig mange eiere av sånne miniatyrhunder skjermer dem for mye som valper mot alt og alle (redde for at de skal bli tråkket på eller noe siden de er så bittesmå?) så de vokser opp og er ikke vant til verken folk eller hunder.

Det er en brun chihuahua i nabolaget her også, den klikker fullstendig i vinkel hver gang den ser noen folk. Og det er ofte, for dette er jo et tettbefolket område med blokkbebyggelse! Så den står på to bein og drar i båndet og klikker fullstendig på folk som passerer eller som den får øye på bak seg eller ved siden av eller foran seg. Alt er verdt å miste besinnelsen for.

Stakkars hund. Den har nok ikke opplevd stort i sitt liv siden den er så lite miljøvant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PITTY skrev (17 minutter siden):

Og jeg har én hund som ikke utagerer, og én som kan utagere på noen. Den som ikke utagerer fikk null sosialisering grunnet korona, og ble også angrepet av en løs hund da den var valp, men er likevel en veldig rolig, trygg hund med godt språk. Den som utagerer, fikk valpekurs, miljøtrening med andre hunder, noen faste lekekamerater osv. Jeg så tegn da den var valp, og det eksploderte da den ble kjønnsmoden. Har jobbet aktivt med det, og nå er det heldigvis bare noen hunder den reagerer på, men noen ganger kan man gjøre 'alt' rett, og likevel går det ikke som det skal. 

Det er ikke så enkelt som sosialisering/ikke sosialisering. Mye ligger i genene

Anonymkode: 9be31...bf3

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund bjeffet ikke på noen andre hunder før han ble angrepet av en løs hund. Nå bjeffer han på enkelte andre hunder vi møter, men slett ikke alle. Det har heller ingen sammenheng med størrelsen på den andre hunden å gjøre, og i og med det ikke er konsekvent, er det litt vanskelig å få bukt med.

Anonymkode: ba59b...38b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er likevel en fellesnevner her og det er uønsket bjeffing/adferd.

Du har et problem med din hund som kan komme av overbeskyttelse siden du nevner at hunden sover i senga.

Vi har ikke de rette svarene til enhver tid. Heller ikke du.

Det var ment som et apropos, siden du nevnte overbeskyttelse som en mulig faktor til bjeffing/utagerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min hund var trygg og god, godt sosialisert. Ble bitt av en annen hund på tur, ristet det fint av seg. Jeg, en generelt engstelig overtenker, klarte ikke slippe det, og min hund endte opp som en reaktiv hund. 

Summa summarum, det kan være ørten grunner. Rase, sammensetning av individet, sosialisering, eier, hendelser osv. 

Anonymkode: fcc45...054

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Og jeg har én hund som ikke utagerer, og én som kan utagere på noen. Den som ikke utagerer fikk null sosialisering grunnet korona, og ble også angrepet av en løs hund da den var valp, men er likevel en veldig rolig, trygg hund med godt språk. Den som utagerer, fikk valpekurs, miljøtrening med andre hunder, noen faste lekekamerater osv. Jeg så tegn da den var valp, og det eksploderte da den ble kjønnsmoden. Har jobbet aktivt med det, og nå er det heldigvis bare noen hunder den reagerer på, men noen ganger kan man gjøre 'alt' rett, og likevel går det ikke som det skal. 

Det er ikke så enkelt som sosialisering/ikke sosialisering. Mye ligger i genene

Anonymkode: 9be31...bf3

Situasjonen din er temmelig unik. Mangel på sosialisering, ro-trening og/eller generell stimulering av hunden er i de fleste tilfeller stikkordet. Funker ikke dette så må man ty til plan B. Passeringer og annen asosial trening. Svært mange har dette som plan A.

Alt kan selvsagt gå til helvete noen ganger, og det hjelper selvsagt godt på hvis den som holder i båndet er utagerende og nevrotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (42 minutter siden):

Det er en brun chihuahua i nabolaget her også, den klikker fullstendig i vinkel

😂Nå er imidlertid den rasen kjent for å være en real hissigpropp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...