Gå til innhold

Låner du bort, men får ikke tilbake ?

Surpomp

Anbefalte innlegg

Er du den som synes det er hyggelig/naturlig del av vennskapet/familien/naboskapet å kunne hjelpe til, være imøtekommende, låne bort en god bok, en kilo sukker, verktøy og ting til folk som spør/trenger det ?
Enkelte i mitt sosiale nettverk har jeg for lengst sluttet å stille opp for etter diverse irriterende hendelser, masing og forsinkelser.
Nå har andre bekjente begynt med den samme ukulturen.
Er det glemsomhet, en stressende hverdag, ubetenksomhet, dumskap eller er det bare jeg som er for snill ?

Hvis du føler deg truffet og tilhører gruppen som «glemmer» å levere ting tilbake, skal du vite at dette er særdeles irriterende og setter hele relasjonen i fare.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg låner aldri bort og låner heller aldri.

Anonymkode: 9ba62...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg låner aldri bort og låner heller aldri.

Anonymkode: 9ba62...594

Dessverre blir dette konsekvensen når enkelte kynisk utnytter andres ressurser.
Jeg har måttet stramme inn bare det siste året. Eksempelvis er bilhengeren min aldri lenger til utlån. Den står tilfeldigvis konstant smekkfull av usortert søppel i garasjen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hele tiden, låne bort og må mase/hente selv for å få ting tilbake, utrolig irriterende, er selv påpasselig til å alltid levere tilbake innen rimelig tid, trenger jeg det litt lengre så spør det om det er greit jeg har det en uke ekstra f.eks.

Også ekstremt irriterende at folk ødelegger ting/roter bort og ser det ikke naturlig at de betaler for det. så da må du mase om det også.

Heldigvis finner jeg fort ut hvem som er skikkelige folk, og hvem som driter i andre sine ting, sa da vet jeg hvem jeg kan trygt låne ut til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hololo skrev (16 minutter siden):

Ja hele tiden, låne bort og må mase/hente selv for å få ting tilbake, utrolig irriterende, er selv påpasselig til å alltid levere tilbake innen rimelig tid, trenger jeg det litt lengre så spør det om det er greit jeg har det en uke ekstra f.eks.

Også ekstremt irriterende at folk ødelegger ting/roter bort og ser det ikke naturlig at de betaler for det. så da må du mase om det også.

Heldigvis finner jeg fort ut hvem som er skikkelige folk, og hvem som driter i andre sine ting, sa da vet jeg hvem jeg kan trygt låne ut til :)

Helt enig.
Og det behøver ikke å være kostbare ting heller.
En god og kritikerrost bok jeg fikk til jul en gang, ble liggende i bokhylla til en bekjent i månedsvis til tross for forsiktige påminnelser, fordi vedkommende ikke hadde hatt tid til å begynne på den. Den ble «gjenoppdaget» og tatt med hjem da jeg tilfeldigvis var innom i et annet ærend.
Dette er en av de jeg har sluttet å stille opp for.

Jeg legger mye energi og ære i å levere tilbake ting til avtalt tid

Endret av Surpomp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Surpomp skrev (38 minutter siden):

Er du den som synes det er hyggelig/naturlig del av vennskapet/familien/naboskapet å kunne hjelpe til, være imøtekommende, låne bort en god bok, en kilo sukker, verktøy og ting til folk som spør/trenger det ?
Enkelte i mitt sosiale nettverk har jeg for lengst sluttet å stille opp for etter diverse irriterende hendelser, masing og forsinkelser.
Nå har andre bekjente begynt med den samme ukulturen.
Er det glemsomhet, en stressende hverdag, ubetenksomhet, dumskap eller er det bare jeg som er for snill ?

Hvis du føler deg truffet og tilhører gruppen som «glemmer» å levere ting tilbake, skal du vite at dette er særdeles irriterende og setter hele relasjonen i fare.

Låner av prinsipp aldri bort noe, fordi folk aldri har vært flinke til å returnere eller å takke for å få låne. 
Unntaksvis kan naboen få låne et skrujern el når de flytter, men aldri låne bort penger eller babyutstyr, klær eller andre ting. Folk har penger og butikkene er åpne nesten 24/7 så de kan gå og kjøpe det de trenger. 

Dette er forøvrig noe man lærer seg med alderen, folk har alltid i alle tider vært sløve med å returnere, når de har den personligheten. 

Anonymkode: 083f1...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Ja, hvor lenge skal du ha den? Så lenge jeg får den tilbake X på denne datoen er det greit."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker det er forskjell å låne litt sukker av naboen EN gang, og å låne en bok og aldri levere tilbake, vel. Men jeg leverte tilbake sukkeret sist. Driver med sylting 😅

Anonymkode: eb915...c0e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona123 skrev (16 timer siden):

"Ja, hvor lenge skal du ha den? Så lenge jeg får den tilbake X på denne datoen er det greit."

Denne typen avtaler er forsøkt, men med lite hell.
Mulig jeg er naiv, men jeg stoler såpass på voksne mennesker at avtaler blir holdt uten at jeg må tenke på dette hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låner bare bort ting som ikke spiller så stor rolle om jeg får igjen. Som et kg sukker til naboen som er midt i sylting. Lånte en gang bort et par gulløredobber, fikk de aldri tilbake, så aldri igjen. 

Anonymkode: 59051...860

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her låner vi ofte av naboer og familie. Og de låner av oss får altid tilbake.

Sist naboen lurte om vi hadde egg fikk vi både egg og lit kake til bake for takk for låne

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dumt at folk ikke leverer tilbake. Jeg pleier å låne ting av naboer og venner, og leverer alltid tilbake. Låner også bort ting. Har ikke opplevd å ikke få det tilbake. Spørs kanskje hvem man låner det bort til? 

Anonymkode: d4ea1...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig dumt at folk ikke leverer tilbake. Men jeg pleier å låne vekk ting ja. 

Anonymkode: 071d9...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dumt at folk ikke leverer tilbake. Jeg pleier å låne ting av naboer og venner, og leverer alltid tilbake. Låner også bort ting. Har ikke opplevd å ikke få det tilbake. Spørs kanskje hvem man låner det bort til? 

Anonymkode: d4ea1...b92

Det er riktig, men også nær familie bedriver denne ukulturen.
Da jeg til slutt i fortrolighet, klaget min nød til vårt felles opphav, var det jeg som fikk kritikken !!
Jeg ble fortalt at Jeg klarte meg så bra at jeg sannelig kunne ofre litt for andre uten å klage.

Hva synes dere om denne varianten ? Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut……

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Azarael

Både jeg og min halvsøster har lånt til våres alkoholiserte mor men vi har lært nå at hun aldri holder avtaler, vi syntes synd på henne derfor prøvde vi å "hjelpe" henne men vi har lært nå, aldri mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tenker det er forskjell å låne litt sukker av naboen EN gang, og å låne en bok og aldri levere tilbake, vel. Men jeg leverte tilbake sukkeret sist. Driver med sylting 😅

Anonymkode: eb915...c0e

Vil anbefale safting.

Anonymkode: fbe50...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selektiv på hvem jeg låner bort til og hva jeg låner bort.

Det gjelder forøvrig annen hjelp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har alltid fått ting tilbake, men en nabo har jeg sluttet å låne bort til fordi vi ikke fikk ting tilbake før det var ødelagt, tom for strøm, eller var ubrukelig på ett eller annet vis.

For eksempel lånte jeg bort et spett til dem, og det kom bøyd tilbake to dager etterpå.  Andre hageredskaper ble også levert ødelagte tilbake etter lån.
En dymo merkemaskin ble lånt bort for å merke postkassen.  Den fikk jeg tilbake med døde batterier og tom for merkebånd.  (Både batterier og merkekassett var nye da jeg lånte den bort)
Eller da jeg lånte bort kantklipperen, og gikk bort for å hente den etter to uker,  Da fikk jeg beskjed om at han ikke var ferdig med den ennå fordi jeg måtte kjøpe mer trimmetråd.  (Ja, han ba meg kjøpe mer trimmetråd slik at han kunne gjøre seg ferdig!)
Jeg har mange slike episoder.

Til slutt sa jeg at de måtte spørre noen andre.

Anonymkode: ba62e...ef7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Låner aldri bort ting som jeg trenger som tilhenger osv, men om noen spør etter småting eller ingredienser anser jeg det som en gave.

Anonymkode: 041d7...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (På 19.7.2024 den 8.25):

Det er riktig, men også nær familie bedriver denne ukulturen.
Da jeg til slutt i fortrolighet, klaget min nød til vårt felles opphav, var det jeg som fikk kritikken !!
Jeg ble fortalt at Jeg klarte meg så bra at jeg sannelig kunne ofre litt for andre uten å klage.

Hva synes dere om denne varianten ? Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut……

Det endte som det måtte. Familesamholdet ble anstrengt og utlånsspørsmål ble tabu.
Jeg fikk stempelet «den vrange og nedlatende», mens den andre ble stakkarslig og omsorgstrengende.
Og der er vi fortsatt……

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...