Gå til innhold

Skal ta opp fag på egenhånd, er dette mulig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ikke råd til privatskole, og vil ta opp disse fagene som privatist: Norsk hovedmål, naturfag og historie. Er dette mulig på egenhånd? Isåfall, hvor finner jeg hjelpemidler osv? Har noen gjort det samme før?

Anonymkode: a28af...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det har mange gjort før deg, så det går stort sett fint. Avhenger av deg, hvor mye tid du har å bruke, og at du klarer å strukturere deg. Hvis du tenker å studere bør du klare det. Hva trenger du av karakterer?

Har tatt opp naturfag og historie. Ikke spesielt vanskelig. Du finner læreplanen/læringsmålene online, og kjøper bøker/bruker biblioteket/youtube/internett/gamle eksamensoppgaver avhengig av hva som passer deg best. 

Norsk er et ganske stort fag, så det er nok vanskeligst å få til på egen hånd, men bruk læringsmålene aktivt og sett av nok tid.

Anonymkode: 5e1d0...682

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er bare drittfluenserjenter som får ta opp fag ved hjelp av digitale løsninger. "Vanlige" folk har ikke råd til sånt.

Anonymkode: 27a84...86f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke råd til privatskole, og vil ta opp disse fagene som privatist: Norsk hovedmål, naturfag og historie. Er dette mulig på egenhånd? Isåfall, hvor finner jeg hjelpemidler osv? Har noen gjort det samme før?

Anbefaler deg å følge Denise Alvestad på TikTok. Hun har tatt opp alle fag som privatist, og mange på egenhånd. Har fått nesten bare seksere og kom inn på medisin til høsten. Hun legger ut mange gode tips, bra informasjon osv.🥰.

Endret av anonym35445
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å sjekke ut KublaKan. Vet ikke helt hvilke fag de tilbyr nå, men har hørt mye bra. Brukte de da jeg tok opp norsk og er strålende fornøyd. 

Når det kommer til lærebøker ville jeg tatt kontakt med biblioteket ved en videregående skole. Har alltid fått låne pensum gratis. 

Anonymkode: 24240...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Anbefaler å sjekke ut KublaKan. Vet ikke helt hvilke fag de tilbyr nå, men har hørt mye bra. Brukte de da jeg tok opp norsk og er strålende fornøyd. 

Når det kommer til lærebøker ville jeg tatt kontakt med biblioteket ved en videregående skole. Har alltid fått låne pensum gratis. 

Hun skriver att hun ikke har råd til å betale for privatskole. KublaKan koster også penger, men ikke så mye da. Men di tilbyr kun matte, norsk og naturfag? tror jeg….

Endret av anonym35445
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er bare drittfluenserjenter som får ta opp fag ved hjelp av digitale løsninger. "Vanlige" folk har ikke råd til sånt.

Anonymkode: 27a84...86f

Det var en noe merkelig påstand? Tror jeg betalte rundt 400 per mnd per fag for videoundervisning. Kan umulig bare være meg og «drittfluenserjenter» som har mulighet for det.

TS: Tok opp matte kun med selvstudium. Mye arbeid, men absolutt overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym35445 skrev (3 minutter siden):

Hun skriver att hun ikke har råd til å betale for privatskole. KublaKan koster også penger🥰

Koster 590,- for et helt års tilgang i norskfaget. Det ville jeg tatt meg råd til. Labkurs i naturfag ser jeg man kan få for under tusenlappen. Selv om man ikke har råd til privatskole, så er det uansett verdt å legge penger i f.eks. labkurs og eksamensrettet materiell for å få et så godt resultat som mulig. Man bruker MYE tid og energi på å ta opp fag, og da vil man gjerne ha en så god karakter som mulig. 

God karakter på privatisteksamen handler om å knekke en kode, og det finnes hjelp å få selv om man ikke kan betale flere titalls tusen kroner på Sonans. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke ta voksenopplæring? 

Anonymkode: 1f86a...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt to fagbrev som privatist: dvs hele teoridelen på egenhånd. Det er stritt, men ikke umulig om du er disiplinert.

Anonymkode: e8083...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Les boka. Lær det som står der. Ta eksamen.

Ferdig.

Anonymkode: 87585...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du har noen planer om å studere så burde du ha in mente at på et fulltidsstudie er mengden obligatorisk pensum pr studieår 4000 sider, pluss/minus 10% . Pensum i disse 3 fagene er vel anslagsvis ca 300-350 sider pr fag, muligens kanskje litt mer i norsk. Så om du bruker lærebøker som dekker læreplanen havner du kanskje på max 1500 sider totalt. Som utgjør under 40% av pensum på et fuøltidsstudie der det gjerne både er nærværskrav, arbeidskrav, ferdighetstrening og eksamen i hvert emne. Hvis du ikke ser det «likt» å få til det på et år, så har du kanskje ikke så mye på et universitet å gjøre, heller. For der må du også gjøre mestparten av jobb og lesing selv. 

Anonymkode: 44800...0e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er det mange, mange som gjør hvert år, går helt fint for de fleste. Naturfag er kanskje mest kronglete med forsøk og slikt. 

Anonymkode: 06b70...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan sikkert få noen tips fra Denise Elvestad 😉 Hun gikk fra 3,6 i snitt til å komme inn på medisinstudiet nå i år. Tok fagene kun som privatist uten hjelp fra privatskole etc… Hun deler en del om hvordan hun har arbeidet med fagene.

Anonymkode: 06637...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis du har noen planer om å studere så burde du ha in mente at på et fulltidsstudie er mengden obligatorisk pensum pr studieår 4000 sider, pluss/minus 10% . Pensum i disse 3 fagene er vel anslagsvis ca 300-350 sider pr fag, muligens kanskje litt mer i norsk. Så om du bruker lærebøker som dekker læreplanen havner du kanskje på max 1500 sider totalt. Som utgjør under 40% av pensum på et fuøltidsstudie der det gjerne både er nærværskrav, arbeidskrav, ferdighetstrening og eksamen i hvert emne. Hvis du ikke ser det «likt» å få til det på et år, så har du kanskje ikke så mye på et universitet å gjøre, heller. For der må du også gjøre mestparten av jobb og lesing selv. 

Dette stemmer ikke. Jeg studerer juss på uit, og hadde 1200 sider pensum i år. Noe mer de kommende semester, ca. 1800 sider 😅😅

TS, jeg tok opp fag fra vgs på egenhånd for tre år siden. Brukte 5-6 aktive studietimer daglig, kublakan i norsk og mattebokens egen side i matematikk. Historie var det vanskligste, der måtte jeg konstant huske årsak og konsekvens av historiske hendelser. 

kom inn på drømmestudiet ett år senere 😊

Anonymkode: e027f...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. Jeg studerer juss på uit, og hadde 1200 sider pensum i år. Noe mer de kommende semester, ca. 1800 sider 😅😅

TS, jeg tok opp fag fra vgs på egenhånd for tre år siden. Brukte 5-6 aktive studietimer daglig, kublakan i norsk og mattebokens egen side i matematikk. Historie var det vanskligste, der måtte jeg konstant huske årsak og konsekvens av historiske hendelser. 

kom inn på drømmestudiet ett år senere 😊

Jus krever dog mer av den gjennomsnittlige student enn de fleste andre studier. Det er relativt vanlig at et studiepoeng tilsvarer ca 70 sider pensum jevnt over. 
Eller sagt på en annen måte: Å studere på universitetet krever mer arbeidsinnsats iløpet av et år enn 3 fag som privatist. Et fulltidsstudie er normert til 40 timer i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tok opp samfunn og historie i høst, og matematikk 1P, 2P og naturfag i vår. Fikk 5er i historie og matte, og 6er i samfunn og naturfag. Jobbet på egenhånd. 

Anbefaler Kublakan sitt online labkurs til naturfag. Mye billigere enn et labkurs ved en skole. Du bør gå gjennom en del forsøk før eksamen, og det var verdt å betale en 1000-lapp for tilgang til forklaringer til mange forsøk.

Det skal sies at jeg jobba mye med fagene, spesielt historie og matematikk. Du må være disiplinert.

Anonymkode: 235b0...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan sikkert få noen tips fra Denise Elvestad 😉 Hun gikk fra 3,6 i snitt til å komme inn på medisinstudiet nå i år. Tok fagene kun som privatist uten hjelp fra privatskole etc… Hun deler en del om hvordan hun har arbeidet med fagene.

Anonymkode: 06637...bb5

Er jo det jeg har skrevet tidligere i tråden🙈.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jus krever dog mer av den gjennomsnittlige student enn de fleste andre studier. Det er relativt vanlig at et studiepoeng tilsvarer ca 70 sider pensum jevnt over. 
Eller sagt på en annen måte: Å studere på universitetet krever mer arbeidsinnsats iløpet av et år enn 3 fag som privatist. Et fulltidsstudie er normert til 40 timer i uka. 

Dette er ikke riktig. Jeg synes det er enklere å studere rettsvitenskap å lese historiske rettslige kilder tilbake til 1100-tallet enn det var å pugge Ivar Aasen. 

Legg fra deg pessimismen, ts kommer fint til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok opp masse fag på egenhånd. Bare og kjøpe lærebøkene og kjøre gjennom dem + youtube hvor sålenge man behersker engelsk kan finne langt bedre videoer og forklaringer på de fleste spørsmål man har i fag enn dyre norske privatiststudier tilbyr.

Anonymkode: 28cf0...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...