Majer Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Både monogami og jomfrudom ble svært populært som følge av Kristendommen. Nå bannlyser man folk som ønsker jomfruer, men hva med trofaste monogami forhold? Ekstremt mange er utro, 1 av 3 menn ønsker polygame forhold og et flertall av befolkningen har vært i seriemonogame relasjoner, altså at de har hoppet fra den ene til den andre, ofte med mindre enn ett års pause i mellom. Så hvorfor har man ikke tatt steget helt ut? Kommer vårt levesett til å bli sett på som merkelig i fremtiden? Vi velger hverken fugl eller fisk, kirkens monogami eller det åpne. Vi har laget en slags moralsk kodeks som ikke er tuftet på annet enn kontroll 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Det blir litt som å si at man ikke kan være ekte vegitarianer hvis man spiste kjøtt i barnehagen, eller ekte lesbisk hvis man kysset en gutt da man var 5. Å være jomfru eller ikke kan være så enkelt som én handling du har gjort, kanskje for mange år siden, kanskje du aldri ville valgt det samme i dag. Monogami derimot er noe man velger daglig. Så nei, jeg er ikke enig i at det er sammenlignbart. Anonymkode: 30f2a...8d0 9 5
remix2020 Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Majer skrev (26 minutter siden): Både monogami og jomfrudom ble svært populært som følge av Kristendommen. Nå bannlyser man folk som ønsker jomfruer, men hva med trofaste monogami forhold? Ekstremt mange er utro, 1 av 3 menn ønsker polygame forhold og et flertall av befolkningen har vært i seriemonogame relasjoner, altså at de har hoppet fra den ene til den andre, ofte med mindre enn ett års pause i mellom. Så hvorfor har man ikke tatt steget helt ut? Kommer vårt levesett til å bli sett på som merkelig i fremtiden? Vi velger hverken fugl eller fisk, kirkens monogami eller det åpne. Vi har laget en slags moralsk kodeks som ikke er tuftet på annet enn kontroll Min erfaring er at de fleste menn og kvinner ønsker monogame forhold. Noen få liker poly, andre har en fast kjæreste/samboer/kone og sammen har de sex med andre. mange varianter av forhold, men jeg tror nok flertallet ønsker å leve i et monogamt forhold 10 4
Gjest Heftig Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 remix2020 skrev (1 time siden): Min erfaring er at de fleste menn og kvinner ønsker monogame forhold. Noen få liker poly, andre har en fast kjæreste/samboer/kone og sammen har de sex med andre. mange varianter av forhold, men jeg tror nok flertallet ønsker å leve i et monogamt forhold Forskjell på å ønske det og faktisk "praktisere" det i det lange løp. Hadde monogami vært naturlig og det alle ønsker så ville ikke så veldig mange vært utro.
Ardenus Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Jeg finnes ikke religiøs i det hele tatt, men for meg så handler monogami for min del om respekt. Man må da kunne klare å holde seg til en partner så lenge begge mener dette. Helt greit at folk som er gift/par som velger å ha flere partnere, helt greit så lenge begge 2 er ok med det. 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Ardenus skrev (5 minutter siden): Jeg finnes ikke religiøs i det hele tatt, men for meg så handler monogami for min del om respekt. Man må da kunne klare å holde seg til en partner så lenge begge mener dette. Helt greit at folk som er gift/par som velger å ha flere partnere, helt greit så lenge begge 2 er ok med det. Selvsagt, så lenge begge mener det. Problemene oppstår når den ene ikke er så enig i dette lengre... Anonymkode: fc6d1...500 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 Monogram kjæreste ja, det var noe nytt Anonymkode: 86ecd...7de 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 Trodde monogrammer var noe de kongelige drev med.. Men jaja. Veldig tarvelig tråd startet av nok en surmaga singel dude som shamer damer direkte eller indirekte fordi han ikke lykkes på datingfronten. Jeg har faktisk aldri hørt om noen i min bekjentskapskrets som har vært utro. Alle har hatt ønske om stabile, monogame forhold. Ikke alle forhold varer, men det er ikke fordi man ikke vil vøre monogam. Bullshitfaktor 10/10 Anonymkode: bff59...929 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har faktisk aldri hørt om noen i min bekjentskapskrets som har vært utro. Alle har hatt ønske om stabile, monogame forhold. Ikke alle forhold varer, men det er ikke fordi man ikke vil vøre monogam. Anonymkode: bff59...929 Samme her, aldri hørt om noe utroskap. Faktisk har heller ingen i vennegjengen skilt seg noen gang (vi er rundt 50) og i slekta er det bare ett søskenbarn på morssiden som har skilt seg. Anonymkode: 42037...f93 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 Majer skrev (4 timer siden): Både monogami og jomfrudom ble svært populært som følge av Kristendommen. Nå bannlyser man folk som ønsker jomfruer, men hva med trofaste monogami forhold? Ekstremt mange er utro, 1 av 3 menn ønsker polygame forhold og et flertall av befolkningen har vært i seriemonogame relasjoner, altså at de har hoppet fra den ene til den andre, ofte med mindre enn ett års pause i mellom. Så hvorfor har man ikke tatt steget helt ut? Kommer vårt levesett til å bli sett på som merkelig i fremtiden? Vi velger hverken fugl eller fisk, kirkens monogami eller det åpne. Vi har laget en slags moralsk kodeks som ikke er tuftet på annet enn kontroll Kjenner meg ikke igjen i dette i det hele tatt. I min omgangskrets er ikke dette vanlig. Ingen av våre venner er skilte heller (men kjenner selvfølgelig mange som er det her vi bor). Anonymkode: 333ba...8cb 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Trodde monogrammer var noe de kongelige drev med.. Men jaja. Veldig tarvelig tråd startet av nok en surmaga singel dude som shamer damer direkte eller indirekte fordi han ikke lykkes på datingfronten. Jeg har faktisk aldri hørt om noen i min bekjentskapskrets som har vært utro. Alle har hatt ønske om stabile, monogame forhold. Ikke alle forhold varer, men det er ikke fordi man ikke vil vøre monogam. Bullshitfaktor 10/10 Anonymkode: bff59...929 Måtte lese innlegget en gang til etter dette. Forstod det som kjønnsnøytralt helt til du valgte å endre på dette Anonymkode: 88516...94b
ClausSaus Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 Stor forskjell på å ønske monogami og å tilby det.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #13 Skrevet 19. juli 2024 De jeg vet om som har vært utro, har gjort det i hemmelighet. De ønsker ikke at partneren deres skal ha flere partnere, og det er noe med at de forventer at kvinner skal være lojale og respektfulle, mens de er hevet over det og kan gjøre hva som de vil. Jeg vil beskrive dem som ganske selvsentrerte og dårlige menn, ikke noe å skryte av og tja, ja, det finnes sånt søppel her og der. Vet også om noen kvinner som har vært utro, viser seg at deres eks har mishandlet dem heftig og endelig møtte de en ny, flott mann, som ga dem livslyst og forsto at respekt, omsorg og tillit er virkelig noe som burde være standard, så i de tilfellene så syns jeg det er helt greit med utroskap. Kjenner noen som er i åpne forhold og de har det veldig fint sammen, men det er et valg de har tatt og de er sammen om det! Hvis de begge er enige om det, så supert Men de fleste jeg kjenner og vet om har vært i seriøse og stabile forhold to mennesker som elsker hverandre og har valgt hverandre til døden skiller en av! Anonymkode: a7bdf...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #14 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): De jeg vet om som har vært utro, har gjort det i hemmelighet. De ønsker ikke at partneren deres skal ha flere partnere, og det er noe med at de forventer at kvinner skal være lojale og respektfulle, mens de er hevet over det og kan gjøre hva som de vil. Jeg vil beskrive dem som ganske selvsentrerte og dårlige menn, ikke noe å skryte av og tja, ja, det finnes sånt søppel her og der. Vet også om noen kvinner som har vært utro, viser seg at deres eks har mishandlet dem heftig og endelig møtte de en ny, flott mann, som ga dem livslyst og forsto at respekt, omsorg og tillit er virkelig noe som burde være standard, så i de tilfellene så syns jeg det er helt greit med utroskap. Kjenner noen som er i åpne forhold og de har det veldig fint sammen, men det er et valg de har tatt og de er sammen om det! Hvis de begge er enige om det, så supert Men de fleste jeg kjenner og vet om har vært i seriøse og stabile forhold to mennesker som elsker hverandre og har valgt hverandre til døden skiller en av! Anonymkode: a7bdf...bd4 Dette er bare sludder, og ekstremt provoserende. Både kvinner og menn er utro, og deler alle mulige unnskyldninger og grunner til å nettopp være dette. Enhver som ønsker å skjule sin utroskap vil prøve å skjule dette. Likheten med alle som er utro er at de klarer å rettferdiggjøre dette overfor seg selv (og gjerne andre om de skulle bli oppdaget). Helt sykt å tenke at mannen er drittsekken om mannen er utro, og mannen er drittsekken om kvinnen er utro. Hva i alle dager foregår i hodet til en som tenker slikt? Hvor stort er hatet ditt til menn? Anonymkode: 88516...94b 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 Majer skrev (23 timer siden): Både monogami og jomfrudom ble svært populært som følge av Kristendommen. Nå bannlyser man folk som ønsker jomfruer, men hva med trofaste monogami forhold? Ekstremt mange er utro, 1 av 3 menn ønsker polygame forhold og et flertall av befolkningen har vært i seriemonogame relasjoner, altså at de har hoppet fra den ene til den andre, ofte med mindre enn ett års pause i mellom. Så hvorfor har man ikke tatt steget helt ut? Kommer vårt levesett til å bli sett på som merkelig i fremtiden? Vi velger hverken fugl eller fisk, kirkens monogami eller det åpne. Vi har laget en slags moralsk kodeks som ikke er tuftet på annet enn kontroll Det at 1 av 3 menn ønsker poly kan umulig være sant. Hadde du sagt 1 av 3 men hadde gjerne ønsket å ville ha en trekant med to damer en gang i livet hadde det vært noe annet. Det er kanskje totalt sett 10% av befolkningen som lever med mer enn en partner og det er ikke fordi at de er poly. Majoriteten av det er fordi de er medlem av en religion, mormoner/muslim hvor det er normalt å ha mer enn 1 kone. Tviler på at det er mer enn 2% av befolkningen som ovehode takler å leve i et polyforhold uten at det har en religiøs bakgrunn. Vi sliter veldig med å finne ut hva utro tallene er for så fort artikkel kommer med en studie som sier at 60% av menn og 45% av kvinner er utro. Så kan du finne en artikkel som sier at det tallene are 75% menn og 68% kvinner og samtidig innrømmer at det er vanskelig å si om det stemmer pga de ulike måten dataen bak tallene blir samlet og andre studier som er blitt publisert sier at tallene mellom menn og kvinner er så og si like og at det er rundt 14%. Personlig tror jeg menn og kvinner er utro omtrent på samme nivå, det som egentlig er mer interessant er når de er utro. For jeg tror kvinner er mer utro enn menn fra alder 18-30. Så etter fylte 30 tar mennene dem igjen. Jeg baserer det på at de siste ti årene har jomfrutallene blant menn økt hvor 30% av menn under 30 har aldri hatt sex. Det er mer mannlige jomfruer enn det var før det var enkel tilgang til p-piller og kondom, og du riskerte at den første du var med måtte du gifte deg med. Men tallene for kvinnlige jomfruer har ikke endret seg. Som tyder på at mer kvinner idag ikke har noe problem med å dele på eldre menn. Nei jeg prøver ikke å komme med noe red pill incel argument, og sier at kvinner gjør noe galt. De kan dra langt hvor det brenner med det tydelige bittre kvinnehate. Jeg påstår ikke at de 30% av menn fortjener sex. For meg er det er veldig enkelt hvis de vil ha sex, med mindre du har en sykdom som holder deg tilbake til å kunne gjøre noe med livssituasjonen din. Synes jeg det er deres ansvar å bli enn mann kvinner vil gå etter. Enda bedre hvis de gjør seg om til menn som ønsker å være i et stabilt forhold, sette seg som eksempel på hvordan en ordentlig mann skal oppføre seg og behandle andre mennesker med respekt uten å la seg kjøre over. Det vil tiltrekke han kvinner som søker kompetanse, for akkurat nå har du disse guruene som lærer opp unge menn som ikke orginalt ønsket seg en båt full av kvinner. De var kanskje den sjenerte typen som slet med å snakke med jenter på skolen og ble ikke gitt kvinnelig oppmerksomhet. Så de tar seg til takke med forhold uten noe som helst dybde fordi det er bedre enn ingen oppmerksomhet for dem. I noen tilfeller radikaliseres de, fordi de type kvinnene de lærer å tiltrekke seg er den samme type kvinner de sier at de er imot. De forvirrer arroganse med kompetanse. Hvis du er 10% arrogant og 90% kompetent er det ok, det kan til og med være litt sexy at mannen kan slenge litt med leppa og så levere. Men 90% arrogant og 10% kompetent er et marreritt. Anonymkode: f5290...edf 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er bare sludder, og ekstremt provoserende. Både kvinner og menn er utro, og deler alle mulige unnskyldninger og grunner til å nettopp være dette. Enhver som ønsker å skjule sin utroskap vil prøve å skjule dette. Likheten med alle som er utro er at de klarer å rettferdiggjøre dette overfor seg selv (og gjerne andre om de skulle bli oppdaget). Helt sykt å tenke at mannen er drittsekken om mannen er utro, og mannen er drittsekken om kvinnen er utro. Hva i alle dager foregår i hodet til en som tenker slikt? Hvor stort er hatet ditt til menn? Anonymkode: 88516...94b Jeg bare gjenforteller det som har skjedd det er ikke hat, men at man observer det som skjer rundt seg og klarer å reflektere litt over situasjonen, det handler om å ha forståelse og empati Jeg sa aldri at det gjelder alle menn, men du velger og leser det sånn - og hvorfor er det sånn? Dårlig samvittighet? Jeg ser det på TikTok også. Menn som forteller om hvordan de har blitt utsatt for overgrep, utroskap osv og hvem er det som viser dem omsorg og støtte? Jo, det er kvinner. Og hvem er det som angriper dem og gjøre narr av dem? Jo, det er menn. Jeg har skjønt at det er mye skjør maskulinitet ute om dagen, og hvis du reagerer på innlegget og blir provosert? Så ja, da er det kanskje på tide å rydde opp i egne holdninger. Anonymkode: a7bdf...bd4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg bare gjenforteller det som har skjedd det er ikke hat, men at man observer det som skjer rundt seg og klarer å reflektere litt over situasjonen, det handler om å ha forståelse og empati Jeg sa aldri at det gjelder alle menn, men du velger og leser det sånn - og hvorfor er det sånn? Dårlig samvittighet? Jeg ser det på TikTok også. Menn som forteller om hvordan de har blitt utsatt for overgrep, utroskap osv og hvem er det som viser dem omsorg og støtte? Jo, det er kvinner. Og hvem er det som angriper dem og gjøre narr av dem? Jo, det er menn. Jeg har skjønt at det er mye skjør maskulinitet ute om dagen, og hvis du reagerer på innlegget og blir provosert? Så ja, da er det kanskje på tide å rydde opp i egne holdninger. Anonymkode: a7bdf...bd4 Tror du bør lese innlegget ditt en gang til og se hvordan du totalt misser på å balansere det Anonymkode: 88516...94b 2
Majer Skrevet 19. juli 2024 Forfatter #18 Skrevet 19. juli 2024 (endret) Til de av dere som ikke tror på at 1 av 3 menn ønsker flere partnere samtidig. Her ser vi at det samme antallet er 11% for kvinner. Da er det noe som ikke går opp. Det betyr at de fleste menn som ønsker flere partnere går med på monogame forhold. Men er det bærekraftig over tid? Det blir fort en del utroskap, mens menn som ikke er utro kanskje oftere får en slags midtlivskrise. Når vi i tillegg legger til at så mange menn er utro er det nesten rart å høre på folk bli overrasket over at partneren snakker med en annen dame osv. https://www.nrk.no/trondelag/en-av-tre-menn-kunne-tenkt-seg-mer-enn-en-partner_-viser-en-undersokelse-fra-storbritannia-1.16677161 Ikke nok med det, men det er faktisk ulovlig å gifte seg med flere selv om så mange menn kunne tenkt seg det. Så er det ikke rart hvordan vi lar kirken styre deler av livene våre, men dømmer mennesker når de lar kirken styre andre deler som jomfrudom osv? Endret 19. juli 2024 av Majer
ClausSaus Skrevet 19. juli 2024 #19 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er bare sludder, og ekstremt provoserende. Både kvinner og menn er utro, og deler alle mulige unnskyldninger og grunner til å nettopp være dette. Enhver som ønsker å skjule sin utroskap vil prøve å skjule dette. Likheten med alle som er utro er at de klarer å rettferdiggjøre dette overfor seg selv (og gjerne andre om de skulle bli oppdaget). Helt sykt å tenke at mannen er drittsekken om mannen er utro, og mannen er drittsekken om kvinnen er utro. Hva i alle dager foregår i hodet til en som tenker slikt? Hvor stort er hatet ditt til menn? Anonymkode: 88516...94b Velkommen til Nutcaseguiden, et veldig morsomt sted å være så lenge du ikke tar gærningene på alvor. 😂 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #20 Skrevet 19. juli 2024 ClausSaus skrev (13 minutter siden): Velkommen til Nutcaseguiden, et veldig morsomt sted å være så lenge du ikke tar gærningene på alvor. 😂 Prøver å la være, men så sitter jo jammen mennesker der ute og tenker slikt. Og mennesker, uansett nivå av galskap bør tas alvorlig Anonymkode: 88516...94b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå