Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har kommet inn på studiet i by- og regionplanlegging hos NMBU og er nysgjerrig på å høre fra noen som har tatt dette studiet eller lignende. Hvordan er jobbmulighetene etter endt utdanning? Jeg vil ikke ta en utdanning som ikke gir en jobb, og derfor spør jeg i dette forumet. Til dere som har tatt dette studiet, hva jobber dere med i dag?

Hilsen, Mann, 29 år

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt dette studiet men jobber innenfor samme type yrke som du vil havne i. Det er behov for flere som kan reguleringsplanarbeid. Du kan jobbe i det offentlige eller i det private. Tror du vil få deg jobb ganske kjapt ettersom det er langt strengere krav til utarbeidelse av reguleringsplaner nå. 

Anonymkode: 9fdad...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke tatt dette studiet men jobber innenfor samme type yrke som du vil havne i. Det er behov for flere som kan reguleringsplanarbeid. Du kan jobbe i det offentlige eller i det private. Tror du vil få deg jobb ganske kjapt ettersom det er langt strengere krav til utarbeidelse av reguleringsplaner nå. 

Anonymkode: 9fdad...bc9

Kan jeg spørre hvilket studie gikk du og ka jobbet du med?  

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med at du kom inn! Snittet er vel veldig høyt nå? Dette får du nok jobb innen, da det er ikke nok folk som utdannes innen dette. Det er spesielt behov i det offentlige, men de private rekrutterer jevnlig også. 

Ble selv ferdig når jeg var 35 år, ikke et yrke man hører om mens man er pur ung kan man si! Jeg har en samf.vit bachelor jeg tok i mine yngre dager, så tok jeg toårig master i Fysisk planlegging på NTNU som voksen. Jobber som arealplanlegger i kommune. Behandler da reguleringsplan saker jeg får av private konsulent firma og kommunen lager også egne planer. Trives veldig godt, passer om du synes samfunns spørsmål, landskap, arkitektur og utvikling er spennende. Jobben gir mulighet for hjemmekontor og fleksitid. 

Anonymkode: 9a251...bb7

AnonymBruker
Skrevet

Tok samme utdanning og ble ferdig for noen år siden. Det er en super utdanning som jeg bare tror har blitt enda bedre siden jeg gikk der. Alle jeg kjenner som har studert det har raskt fått seg relevant jobb. En stor fordel med den utdanningen er at det er et yrke som trengs og er etterspurt i hele landet, så du er veldig fleksibel med tanke på hvor du kan bosette deg. Det er også helt overkommelig å få seg jobb som nyutdannet i de store byene.

Som planlegger jobber du typisk med reguleringsplanlegging i en kommune, hos et privat konsulent- eller arkitektkontor, eller med overordnede planer i kommunen. Det er også planleggere som forvalter planverket hos Statsforvalteren og andre statlige virksomheter som f.eks. Statens vegvesen, departementet, Kartverket, NVE etc. Det er en tverrfaglig utdanning hvor du får mye relevant kunnskap, og hvor du også har mulighet til å spesialisere deg litt hvis du for eksempel er ekstra interessert i eiendomsutvikling, naturforvaltning, veiplanlegging, urbanisme eller annet.

Kan virkelig varmt anbefale denne utdanningen! Du får deg garantert jobb.

Anonymkode: 19d51...96a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Tok samme utdanning og ble ferdig for noen år siden. Det er en super utdanning som jeg bare tror har blitt enda bedre siden jeg gikk der. Alle jeg kjenner som har studert det har raskt fått seg relevant jobb. En stor fordel med den utdanningen er at det er et yrke som trengs og er etterspurt i hele landet, så du er veldig fleksibel med tanke på hvor du kan bosette deg. Det er også helt overkommelig å få seg jobb som nyutdannet i de store byene.

Som planlegger jobber du typisk med reguleringsplanlegging i en kommune, hos et privat konsulent- eller arkitektkontor, eller med overordnede planer i kommunen. Det er også planleggere som forvalter planverket hos Statsforvalteren og andre statlige virksomheter som f.eks. Statens vegvesen, departementet, Kartverket, NVE etc. Det er en tverrfaglig utdanning hvor du får mye relevant kunnskap, og hvor du også har mulighet til å spesialisere deg litt hvis du for eksempel er ekstra interessert i eiendomsutvikling, naturforvaltning, veiplanlegging, urbanisme eller annet.

Kan virkelig varmt anbefale denne utdanningen! Du får deg garantert jobb.

Hei! 

Takk for at du tok deg tid å svarte på denne tråden. 

Jeg har bestemt meg for å satse på denne utdanningen. Kan jeg spørre hva du jobber med nå, og hvordan ser arbeidsdagen din ut?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2024 den 21.56):

Gratulerer med at du kom inn! Snittet er vel veldig høyt nå? Dette får du nok jobb innen, da det er ikke nok folk som utdannes innen dette. Det er spesielt behov i det offentlige, men de private rekrutterer jevnlig også. 

Ble selv ferdig når jeg var 35 år, ikke et yrke man hører om mens man er pur ung kan man si! Jeg har en samf.vit bachelor jeg tok i mine yngre dager, så tok jeg toårig master i Fysisk planlegging på NTNU som voksen. Jobber som arealplanlegger i kommune. Behandler da reguleringsplan saker jeg får av private konsulent firma og kommunen lager også egne planer. Trives veldig godt, passer om du synes samfunns spørsmål, landskap, arkitektur og utvikling er spennende. Jobben gir mulighet for hjemmekontor og fleksitid. 

Anonymkode: 9a251...bb7

Takk for svaret ditt!

Har bestemt meg for å satse på denne utdanningen.

AnonymBruker
Skrevet
anonym22012 skrev (På 21.7.2024 den 16.22):

Hei! 

Takk for at du tok deg tid å svarte på denne tråden. 

Jeg har bestemt meg for å satse på denne utdanningen. Kan jeg spørre hva du jobber med nå, og hvordan ser arbeidsdagen din ut?

Nå jobber jeg i et arkitektfirma. Jobber først og fremst med å lage reguleringsplaner for private utbyggere som vil bygge for eksempel boliger eller kontorer på tomtene sine. Arbeidshverdagen min består mye av koordinering og samarbeid med arkitektkollegaene mine (som tegner prosjektet), oppdragsgiver, kommunen som skal behandle og vedta planen, og ulike rådgivere innen andre fag som trafikk, støy, overvann, naturmangfold osv. Jeg har ansvar for å koordinere alle disse slik at det prosjektet vi tegner og regulerer er godt nok undersøkt og er i tråd med kommunens føringer for utvikling av tomta. I tillegg er det mye skriving av plandokumentasjon og rapporter, tegne plankart, lage stedsanalyser og enkle illustrasjoner osv.

I tillegg til reguleringsplanarbeidet er jeg med på en del andre ting også, for eksempel mulighetsstudier og konkurranser og vurdering av reguleringsrisiko ved tomtekjøp osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...