AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Jeg har et spørsmål til dere: Jeg har opplevd to ganger å bli feil/overmedisinert på sykehus. Jeg har bedt om, og fått fullstendig journalutskrift, og er veldig overrasket over at det ikke står noe som helst om dette der. Skal ikke dette i journalen? Tror dere da at avvikene er blitt rapportert? Anonymkode: 94c39...55e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Ja, det skal stå. Anonymkode: 9747f...59f 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Hva som er gjort/gitt skal stå i journalen. Men noen ganger, hvis avviket er oppdaget i ettertid er det ikke alltid det står i journalen. La meg forsøke å forklare enkelt. Ha i mente at forskjellige helseforetak kan ha noe forskjell i rutiner, og forskjellige institusjoner kan ha forskjellig avvikssystem. Hos oss, hvis avvik blir oppdaget der og da (feks dose ble gitt og man ser med en gang at det var galt) noteres dette og evt straks tiltak gjort der og da. Også hvorvidt pasienten ble informert. I tillegg registreres det i vårt avvikssystem av den som gjorde eller oppdaget feilen, med referanse til pasienten (navn og 11siffer, slik at det er sporbart). Men journal og avvik «synkroniserer» ikke automatisk, man kan evt åpne journal og notere inn avviksnummeret men hvem som helst kan ikke åpne en lukket journal dermed gjøres ikke dette automatisk. Hvis avvik blir oppdaget i ettertid (vi har kvalitetssikring ved at det tas «stikkprøver» og journaler gåes igjennom av avd lege. Det er ikke «snoking», men man ser om feil er gjort og ber om forklaring fra registrert behandler om noe virker rart eller er mangelfull dokumentert) enten ved at avdelingen oppdager det eller pasient klager så opprettes avvik med henvisning til pasient xxx (som over). Men igjen, det er et annet system som ikke automatisk er synlig i journal. Hadde du vært pasient hos oss så kunne du tatt kontakt og blitt henvist til avd overlege som har innsyn i journaler og pasientavviks system, og enten hatt fysisk møte eller dialog om det du lurer på. Og da kunne journalen og evt avvik hvis hendelsen er registrert gjennomgått, denne dialogen ville blitt dokumentert. Anonymkode: 8aafa...d71 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Mest sannsynlig så er det dessverre ikke meldt fra om avvik. Det er underrapportering av avvik både på sykehus og sykehjem. Anonymkode: 0f2c0...551 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva som er gjort/gitt skal stå i journalen. Men noen ganger, hvis avviket er oppdaget i ettertid er det ikke alltid det står i journalen. La meg forsøke å forklare enkelt. Ha i mente at forskjellige helseforetak kan ha noe forskjell i rutiner, og forskjellige institusjoner kan ha forskjellig avvikssystem. Hos oss, hvis avvik blir oppdaget der og da (feks dose ble gitt og man ser med en gang at det var galt) noteres dette og evt straks tiltak gjort der og da. Også hvorvidt pasienten ble informert. I tillegg registreres det i vårt avvikssystem av den som gjorde eller oppdaget feilen, med referanse til pasienten (navn og 11siffer, slik at det er sporbart). Men journal og avvik «synkroniserer» ikke automatisk, man kan evt åpne journal og notere inn avviksnummeret men hvem som helst kan ikke åpne en lukket journal dermed gjøres ikke dette automatisk. Hvis avvik blir oppdaget i ettertid (vi har kvalitetssikring ved at det tas «stikkprøver» og journaler gåes igjennom av avd lege. Det er ikke «snoking», men man ser om feil er gjort og ber om forklaring fra registrert behandler om noe virker rart eller er mangelfull dokumentert) enten ved at avdelingen oppdager det eller pasient klager så opprettes avvik med henvisning til pasient xxx (som over). Men igjen, det er et annet system som ikke automatisk er synlig i journal. Hadde du vært pasient hos oss så kunne du tatt kontakt og blitt henvist til avd overlege som har innsyn i journaler og pasientavviks system, og enten hatt fysisk møte eller dialog om det du lurer på. Og da kunne journalen og evt avvik hvis hendelsen er registrert gjennomgått, denne dialogen ville blitt dokumentert. Anonymkode: 8aafa...d71 Takk. Det ble i begge tilfeller oppdaget ganske umiddelbart. 1/2 time den ene gangen og 1 time den andre. Jeg er utskrevet nå, og alt gikk jo bra, men tenker bare litt på det. Jeg lå der ganske lenge og hadde forskjellige leger og sykepleiere hele tiden. Jeg husker ikke navnene på dem og heller ikke nøyaktige datoer, bortsett fra at det skjedde i løpet av de to ukene jeg lå der. Ts Anonymkode: 94c39...55e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Du kan høre med avdelingsleder der du har vært innlagt om det er skrevet avvik. Det skal lages et såkalt pasienthendelsesskjema. Dette ligger ikke i journal. Anonymkode: cd4c3...0d2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du kan høre med avdelingsleder der du har vært innlagt om det er skrevet avvik. Det skal lages et såkalt pasienthendelsesskjema. Dette ligger ikke i journal. Anonymkode: cd4c3...0d2 Takk. Hvorfor ikke? Ts Anonymkode: 94c39...55e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Hvorfor ikke? Ts Anonymkode: 94c39...55e Jeg ba om ALT om meg, og fikk mer enn hundre sider. Der står det hva jeg har spist, drukket, når jeg har vært på do og alt mulig. Men altså ingenting om dette. Jeg er ikke så interessert i å vite at jeg spiste et halvt rundstykke med ost til lunch den og den dagen (selv om det så klart er riktig at det føres inn). Men to ganske alvorlige hendelser er det ingen spor av. Synes det er rart. Anonymkode: 94c39...55e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk. Hvorfor ikke? Ts Anonymkode: 94c39...55e Pasienthendelsesskjema behandles utenom journalen, og de som behandler skjema kan gå inn i journalen din ved at skjemaet skal ha et pasientnummer som tilhører din journal. Litt vanskelig å forklare, men det er fordi at skjemaet skal være anonymisert. Avdelingsleder skal ha tilgang til alle avvik ført i avdeling og skal kunne svare deg på om det er ført et slikt skjema. Hvis dette ikke er gjort, må leder finne ut når disse feilmedisineringene skjedde (ved å snakke med sine ansatte) og så skal det føres avvik på både hendelsene og avvik for at det ikke er skrevet avvik. Vær obs på at det er ferieavvikling nå og at det godt kan være leder er på ferie. Anonymkode: cd4c3...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 Har du fått utlevert medisinkurven også? Feilmedisineringen skal jo være dokumentert der. Anonymkode: 6ee64...b9a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan høre med avdelingsleder der du har vært innlagt om det er skrevet avvik. Det skal lages et såkalt pasienthendelsesskjema. Dette ligger ikke i journal. Anonymkode: cd4c3...0d2 Det virker feil hvis det ikke engang er rutiner for at det skal stå Til denne journalen er det også et "pasienthendelsesskjema" om har kode #€@^*&<÷ i pasienthendelses registeret. Anonymkode: 80126...68c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du fått utlevert medisinkurven også? Feilmedisineringen skal jo være dokumentert der. Anonymkode: 6ee64...b9a Hva er medisinkurven? Det står noen steder hva jeg har fått, men det er også ganske mangelfullt. F eks fikk jeg sovemedisin hver kveld, det er bare nevnt en gang. Jeg forstår litt lite av dette, selv om jeg forstår det meste av det som står der i journalen. Ts Anonymkode: 94c39...55e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er medisinkurven? Det står noen steder hva jeg har fått, men det er også ganske mangelfullt. F eks fikk jeg sovemedisin hver kveld, det er bare nevnt en gang. Jeg forstår litt lite av dette, selv om jeg forstår det meste av det som står der i journalen. Ts Anonymkode: 94c39...55e Der det dokumenteres medisiner som er gitt. Noen fører elektroniske kurver, andre sykehus har vel fortsatt papirutgave. Avvik føres i eget system som ikke har med journalen å gjøre. Anonymkode: 6ee64...b9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå