AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Har du ikke råd, må du faktisk leie. Sånn er jo livet, jobber man i Oslo med en lav lønn har man ikke mulighet til å kjøpe bolig. Det er også blitt veldig dyrt utenfor Oslo, det går en grense hvor langt man skal ha inn til jobben hver morgen. Det er slitsomt å reise. Selv har jeg lav lønn, sjekket alle muligheter for å kjøpe rundt Oslo. Helt umulig, sparer heller i indeksfond. Men fokuserer på å leie så rimelig som mulig, er man 2 hjelper det enormt mye å bo sammen om man leier. Så bare å få seg en kjæreste for å kunne leie sammen er ikke dumt 😅. Anonymkode: 3d789...229 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 I Oslo Kommune trengs det MASSE billig arbeidskraft, derfor må det gjøres noe med bomuligheter for denne gruppen. Her har staten et ansvar med å løse dette, bygge leiligheter som kan leies billig. Er nok av bygg som stor tomme til dette. Anonymkode: 3d789...229 12 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Der er jeg også. Har innsett at jeg må leie resten av livet, fordi å bo i "stor"byen er verdt det. Investerer heller i andre ting. Anonymkode: a1f0b...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Har man jobb så syns jeg man skal ha råd til tak over hodet. Skam å se folk bo i slum lignende utleiegårder. politikken fra gamle dager har ført til mye velstand her i landet. Savner boligsosial politikk Anonymkode: 017a1...92e 8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Jeg har nettopp solgt boligen min for å ha råd til å fikse tenner, spise kvalitetsmat, reise mer til mine foreldre en flytur unna osv. Angrer sikkert hvis/når jeg blir pensjonist, men livet som singel huseier ble egentlig ganske depressivt🫣🫣Hvis det ordner seg ønsker jeg å kunne eie igjen, men kun hvis jeg samtidig kan beholde tennene mine, og ja-leve litt😂 Anonymkode: 78b39...460 4 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du ikke råd, må du faktisk leie. Sånn er jo livet, jobber man i Oslo med en lav lønn har man ikke mulighet til å kjøpe bolig. Det er også blitt veldig dyrt utenfor Oslo, det går en grense hvor langt man skal ha inn til jobben hver morgen. Det er slitsomt å reise. Selv har jeg lav lønn, sjekket alle muligheter for å kjøpe rundt Oslo. Helt umulig, sparer heller i indeksfond. Men fokuserer på å leie så rimelig som mulig, er man 2 hjelper det enormt mye å bo sammen om man leier. Så bare å få seg en kjæreste for å kunne leie sammen er ikke dumt 😅. Anonymkode: 3d789...229 Man har ikke råd til å kjøpe i Oslo med høy lønn heller. Eneste måten å få kjøpt i Oslo på er om man arver mye penger Anonymkode: 0220d...32c 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 De fleste kommer ikke til å få råd til å leie heller. Kanskje bedre å bo under en bro? Anonymkode: f037a...1be 7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Der er jeg også. Har innsett at jeg må leie resten av livet, fordi å bo i "stor"byen er verdt det. Investerer heller i andre ting. Anonymkode: a1f0b...f57 Ja, men som leietaker har man oftre mye mer å bruke pr mnd. Enn å betale 20 000kr++ på et lån for et lite høl. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har man jobb så syns jeg man skal ha råd til tak over hodet. Skam å se folk bo i slum lignende utleiegårder. politikken fra gamle dager har ført til mye velstand her i landet. Savner boligsosial politikk Anonymkode: 017a1...92e Boligmarkedet er helt ødelagt, staten har ikke gjort noe. Anonymkode: 3d789...229
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De fleste kommer ikke til å få råd til å leie heller. Kanskje bedre å bo under en bro? Anonymkode: f037a...1be Eller telt på sommerhalvåret Det skal jeg prøve neste år. Bogstad camping er rimelig, der får du tilgang til felleskjøkken etc. Strøm ved teltet også. Anonymkode: 3d789...229
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har nettopp solgt boligen min for å ha råd til å fikse tenner, spise kvalitetsmat, reise mer til mine foreldre en flytur unna osv. Angrer sikkert hvis/når jeg blir pensjonist, men livet som singel huseier ble egentlig ganske depressivt🫣🫣Hvis det ordner seg ønsker jeg å kunne eie igjen, men kun hvis jeg samtidig kan beholde tennene mine, og ja-leve litt😂 Anonymkode: 78b39...460 Nettopp! Det blir for dumt å leve på grensa bare for å eie en bolig... nå leier jeg for 10k pr mnd inkl strøm. Med eie ville det kostet langt over 20k pr mnd. Anonymkode: 3d789...229
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 Problemet med den tankegangen er at om man har barn og trenger 2/3 soverom er det like dyrt å leie som å eie, om ikke dyrere. Det er jo det som gjør det så vanvittig vanskelig å spare til EK. Anonymkode: 78cb3...3e8 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men som leietaker har man oftre mye mer å bruke pr mnd. Enn å betale 20 000kr++ på et lån for et lite høl. Boligmarkedet er helt ødelagt, staten har ikke gjort noe. Anonymkode: 3d789...229 Muligens. Kona og jeg bruker ca 15-18% av lønna vår (etter skatt) på bolig. Tipper det er relativt lavt. Resterende investeres hver måned, bare ikke i bolig. Anonymkode: a1f0b...f57
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet med den tankegangen er at om man har barn og trenger 2/3 soverom er det like dyrt å leie som å eie, om ikke dyrere. Det er jo det som gjør det så vanvittig vanskelig å spare til EK. Anonymkode: 78cb3...3e8 Nettopp! Det tar mange år, håper uansett markedet klapper sammen snart. Er jo luftslott deluxe.. Anonymkode: 3d789...229 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): De fleste kommer ikke til å få råd til å leie heller. Kanskje bedre å bo under en bro? Anonymkode: f037a...1be Helt normalt blitt at vanlige folk i gjerne lavtlønnede vurderer campingvogn,båt,bobil etc.. Syns det er helt elendig boligpolitikk Anonymkode: 017a1...92e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Hvis man ser til f.eks Sidney (og sikkert mange andre store byer) ser man hvor ille det kan bli når også leieprisene løper løpsk. Det vi opplever i Norge er ikke i nærheten engang. Se f.eks denne: https://www.google.com/amp/s/www.news.com.au/finance/real-estate/selling/sunny-room-balcony-advertised-at-360-a-week-in-haymarket-sydney/news-story/38c16d99d415fcafbc39eaf0b673f12c%3famp Det er altså en balkong lagt ut som "sunny room" for over 15.000 kr i måneden!! Løsningen for mange i Sidney er jo da at mange voksne må leie leilighet sammen, og bo veldig trangt uten eget soverom. Anonymkode: 16394...d55
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Nettopp! Det tar mange år, håper uansett markedet klapper sammen snart. Er jo luftslott deluxe.. Anonymkode: 3d789...229 Det er jo ikke noe å håpe. Det er et tegn på at økonomien kollapser. Noe som også vil gå sterkt ut over dem som IKKE eier. Så hvis du tror de vil ha råd til å komme seg på markedet da, så tar du feil! Anonymkode: 5c2fa...5fd 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er jo ikke noe å håpe. Det er et tegn på at økonomien kollapser. Noe som også vil gå sterkt ut over dem som IKKE eier. Så hvis du tror de vil ha råd til å komme seg på markedet da, så tar du feil! Anonymkode: 5c2fa...5fd Jeg håper alt klapper sammen totalt, så må man bygge om den økonomiske modellen. Fri økonomisk vekst fungerer dårlig, rundt 1992 fikk du en leilighet for 200 000kr når alt var helt nede.....sier alt om hvor sykt det er i dag. Altså, vi trenger en resett Etterpå må vi låse priser på strøm, mat og bolig. Ikke drive et helsevesen etter økonomi. Anonymkode: 3d789...229 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Skrevet 18. juli 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: Nettopp! Det tar mange år, håper uansett markedet klapper sammen snart. Er jo luftslott deluxe.. Anonymkode: 3d789...229 Ingenting kommer til å "klappe sammen". Folk må bo på gata/bilen/hybelhus, som i usa. Anonymkode: f037a...1be
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting kommer til å "klappe sammen". Folk må bo på gata/bilen/hybelhus, som i usa. Anonymkode: f037a...1be Fremtiden i Norge er jo trailerparks/teltleierer, staten gjør INGENTING for å stoppe dette! Hvorfor har folk startet med microhus?? Pga boligprisene! Det er bare starten.... Amerikaniseringen av Norge har pågått i mange tiår, arbeidslivet helt ødelagt. 20% kontrakter via byråer der folk skal jobbe fra 20-100%. Ikke arbeidstid, lav lønn. Etter andre verdenskrig fjorde USA alt for å kontrollere europa, var livredde for at kommunismen skulle ta over. Derfor kom "marhallshjelpen", det ser vi resultatet av i dag! Anonymkode: 3d789...229 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ingenting kommer til å "klappe sammen". Folk må bo på gata/bilen/hybelhus, som i usa. Anonymkode: f037a...1be Og hvem skal de velstående leie ut bolig nummer to og tre til da? Anonymkode: 9fea4...148
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå