Gå til innhold

Tips: Ditt beste (og verste) reisemål i Sør-Europa?

Blålin

Anbefalte innlegg

Hvor i Sør-Europa trives dere best, og hvilke steder fraråder dere? Å oppgi land eller hele øyer sier oss lite. Hver øy f.eks kan ha både vidunderlige og forferdelige steder. Begrunn og fortell 🤓Jeg er en Europa-nerd og vil gjerne høre andres erfaringer. Helst steder (kystbyer) med enkel adkomst fra Norge. Lav kriminalitet og trygghet er også viktig.

Vår familie liker kombinasjonen varme, bading, historie/kultur og natur. Helst pittoreske små- eller mellomstore byer. Ikke for stort, ikke for lite. Vi oppholder oss som regel, på samme sted, 3-6 uker når vi først reiser. Liker å få en skikkelig "feel" for området. Rølp og fest er ikke vår greie, litt sjarmerende stilfullt (uten å være snobbete) er.

Ønsker tips, og gir selv gjerne (detaljerte) tips.

Steder med atmosfære og skjønnhet (eller andre kvaliteter) + enkel adkomst fra Norge vi selv liker eller rent ut elsker:

Salobrena (ved Granada) og Nerja / Frigiliana, Costa Tropical, Spania

Lindos, Rhodos

Lagos, Portugal

Elounda og Chania by, Kreta

Området rundt Cala D'or, Mallorca (badeviker) + Port de Pollenca, Mallorca

Puerto de Mogan, Kanariøyene

(*Med barn anbefaler jeg nesten alle Sunwing Resorts, spesielt Sunwing Kallithea (Rhodos) samt begge Sunwing på Mallorca)

Endret av Blålin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Øya Ischia i Italia. Ferje fra Sorrento eller Napoli for å komme dit. 

Anonymkode: 17f3d...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Øya Ischia i Italia. Ferje fra Sorrento eller Napoli for å komme dit. 

Anonymkode: 17f3d...071

Fint tips - Ser vakkert ut! Kanskje dyrt, men prisene stiger egentlig over hele Europa uansett. Litt tilfeldig hvor man man finner et kupp. Har vært i Puglia, helen på Italia, og det anbefales. Reiser ikke tilbake av personlige grunner, men anbefales til andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere liker Khania, vil dere helt sikkert trives i Rethymno også. Derfra er det heller ikke uoverkommelig å dra til Knossos eller Faistos. På sørvestsiden av øya finnes en nydelig, liten landsby som heter Paleokhora. Vi tok to overnattinger der i fjor, og i mai/juni neste år skal vi kombinere det med Khania (ca. en uke hvert sted). Nå ser jeg jo at dere helst vil holde dere i ro, så en slik oppdeling av ferien er vel ikke aktuell for dere. Samtidig er jeg sikker på at man fint kan være der i tre-fire uker uten å kjede seg, så jeg nøler ikke med å anbefale det. Bonus: ekstra god mat og langt lavere priser enn i Khania.

I juni var vi i Georgioupolis på nordsiden av øya. Vi trivdes kjempegodt der, og en fordel er at det er kort vei både til Khania (40 minutter med buss) og Rethymno (30 minutter), så man kan fint legge inn dagsturer. Kretas eneste elv renner ut i utkanten av landsbyen, og det gjør stedet litt annerledes. Det finnes noen gode tavernaer der, og på Stelios kafeneio er det levende musikk en gang i uka (helt gratis). De fire musikerne som spilte da vi var der, holdt et veldig høyt nivå, og sjangeren var ny for meg – veldig gresk, men verken rebetiko (bouzouki) eller den typiske kretiske tradisjonsmusikken med lutt og lira.

For begge stedene gjelder for øvrig at man slipper å støte på svære busslaster med turister – et avgjort pluss i mine øyne.

Ellers regner jeg Rodos som mitt andre hjem, men den øya ser det ut til at dere allerede har dekket godt. Jeg trenger ikke å fortelle dere at dere må styre unna Faliraki.🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maleme på Kreta er sterkt frarådet. Hotellansatte tar bilder av barn i smug…

Dessuten er det ingenting der, strendene er store steiner og ikke sand, ingen spisesteder eller butikker. 

Beste må være Oahu, Hawaii.

Anonymkode: df286...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (På 18.7.2024 den 13.39):

Siden dere liker Khania, vil dere helt sikkert trives i Rethymno også. Derfra er det heller ikke uoverkommelig å dra til Knossos eller Faistos. På sørvestsiden av øya finnes en nydelig, liten landsby som heter Paleokhora. Vi tok to overnattinger der i fjor, og i mai/juni neste år skal vi kombinere det med Khania (ca. en uke hvert sted). Nå ser jeg jo at dere helst vil holde dere i ro, så en slik oppdeling av ferien er vel ikke aktuell for dere. Samtidig er jeg sikker på at man fint kan være der i tre-fire uker uten å kjede seg, så jeg nøler ikke med å anbefale det. Bonus: ekstra god mat og langt lavere priser enn i Khania.

I juni var vi i Georgioupolis på nordsiden av øya. Vi trivdes kjempegodt der, og en fordel er at det er kort vei både til Khania (40 minutter med buss) og Rethymno (30 minutter), så man kan fint legge inn dagsturer. Kretas eneste elv renner ut i utkanten av landsbyen, og det gjør stedet litt annerledes. Det finnes noen gode tavernaer der, og på Stelios kafeneio er det levende musikk en gang i uka (helt gratis). De fire musikerne som spilte da vi var der, holdt et veldig høyt nivå, og sjangeren var ny for meg – veldig gresk, men verken rebetiko (bouzouki) eller den typiske kretiske tradisjonsmusikken med lutt og lira.

For begge stedene gjelder for øvrig at man slipper å støte på svære busslaster med turister – et avgjort pluss i mine øyne.

Ellers regner jeg Rodos som mitt andre hjem, men den øya ser det ut til at dere allerede har dekket godt. Jeg trenger ikke å fortelle dere at dere må styre unna Faliraki.🙂

Takk for et utfyllende og informativt svar! Jeg har hørt utrolig mye fint om Paleochora. Eneste aberet, for oss, er avstand fra flyplassen. Lurte også på om det blir for lite og for "øde" for så lange opphold, men kan kanskje være en god mulighet allikevel. Spesielt, som du sier, i kombo med Chania. Vi kan dele opp, men unngår det helst. Har forsøkt Chrissi Akti rett utenfor Chania. Fungerte ok, men litt langt å gå inn til Chania by. Vi liker å ha by i gangavstand. Men Paleochora skal stå på listen min!

Georgioupolis vet jeg også om. Virker litt lite for en måned. Rethymnon er en by vi absolutt hadde likt. Universitetsby med liv & røre, historie, arkitektur, stemning. Det vi ikke liker er for mye vind og bølger, som denne byen er kjent for. Vanskelig å finne et sted som oppfyller alle kriterier. Der er få avganger til Heraklion fra Norge, men er nysgjerrig på Agios Nikolaos. Elounda var nydelig, men veldig lite for et lengre opphold. Utforsket aldri Agios den gangen...

Faliraki er NEI, helt enig. Er utrolig glad i Lindos, bare synd med alle dagturistene som flommer inn. Utenom det, er stedet nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.7.2024 den 20.42):

Maleme på Kreta er sterkt frarådet. Hotellansatte tar bilder av barn i smug…

Dessuten er det ingenting der, strendene er store steiner og ikke sand, ingen spisesteder eller butikker. 

Beste må være Oahu, Hawaii.

Anonymkode: df286...37f

Maleme - er ikke det britenes partysted? Frister ikke, og ville nok vært på min bunnliste også... Hawaii er ikke Europa og altfor dyrt. Men sikkert herlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fly til Athen og ta båt til noen av de mindre kjente øyene. Da slipper man masseturisme. Billigere er det også. 

Synes de verste stedene er Kanariøyene ( med unntak av Lanzarote) og den spanske solkysten. Det blir for mye turister for min smak. 

Anonymkode: fdb76...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fly til Athen og ta båt til noen av de mindre kjente øyene. Da slipper man masseturisme. Billigere er det også. 

Synes de verste stedene er Kanariøyene ( med unntak av Lanzarote) og den spanske solkysten. Det blir for mye turister for min smak. 

Anonymkode: fdb76...80b

Enig med deg når det gjelder Kanariøyene, men med unntak av Puerto de Mogan (Gran Canaria) som er veldig laidback og ganske vakker. Playa Blanca på Lanzarote også ok. Har aldri forsøkt øyene utenfor Athen, men tror det kan passe for oss.

Ganske enig mtp solkysten, men trives der. Med "der" mener jeg Malaga og østover istedenfor vestover. Da kommer man til det veldig autentiske Costa Tropical. Nerja og Frigiliana, sammen med landsbyen Maro, ligger på grensen mellom Costa del Sol og Costa Tropical. Passe kommersialisert, men fortsatt en levende by med stor lokalbefolkning. Veldig vakkert og veldig annerledes i forhold til Malaga vest. Elsker området! Byen Salobrena (koselig!) er veldig lite utbygget for turisme, nesten for lite utbygget. Noen ganger er det mer praktisk og lettvint med noe infrastruktur for turisme.

Takk for tips! Øyene utenfor Athen skal på lista mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...