AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Vi er tre søsken, en singel med to voksne barn og er 100% ufør pga skader etter trafikkuhell , nr to er 100% i jobb gift og har det godt økonomisk, jeg er da nr tre og er 60% ufør pga sykdom, singel med 2 voksne barn . Vi har en mor som begynner bli opp i åra nå og som bor alene, virker som hun mentalt er helt ok. Var å besøkte min mor å ser at mange av bildene i stua er borte så lurer på om hun var lei de å får til svar at nr1 har fått de siden hun syntes de var så fine og ville bli fine i leiligheten hennes som hun driver å pusser opp, dette er da bilder som samlet har en verdi på 20 kanskje 30 000.- slik jeg ser det pluss at dette er bilder vi har vokst opp med hengende i gangen hjemme. Viser seg og at nr en har fått lit av hvert nå og da, en antikk lampe, noen tallerkener som er over 200 år gamle osv. Min mor er i sin fulle rett til å dele ut hva hun vil til hvem hun vil men jeg trur ikke hun ser verdien i det hun gir bort til nr en også kommer en annen grunn til at jeg reagerer. Jeg har i perioder hatt det tøft økonomisk og har da hvert heldig å kunne ta ut forskudd på arv, hver krone er skrevet opp og jeg har signert på at jeg har fått de pengene, vi snakker da rundt 100 000,-, problemet mitt er at nr en har fått nesten like mye men da som gave mens jeg må trekke alt fra arven. Igjen så står min mor fritt til å gi bort hva hun vil til hvem hun vil men jeg tru ikke hun ser verdien i kroner og ører på det hun gir bort til nr en og jeg føler jo dette er veldig urettferdig, har lyst til å ta det opp men min mor men samtidig har jeg ikke lyst til å krangle om arv med henne, føler det er feil å krangle om arv med og om en som fremdeles lever, så hva gjør jeg med dette? Dette er og da ting som vi to andre kunne tenkt oss å ha et ord med i fordelingen av da det er minner for oss også. Prøvd å ta det opp med henne men hun hevder da at dette er verdiløse ting i kroner og ører, vi kan ikke splitte samlingen av bilder osv. Jeg er vel mer lei meg enn sint her jeg sitter midt på natten og skriver, spesielt siden noe av det samme skjedde når våres far døde, nr en hadde da vi skulle møtes for å fordele ting allerede hvert der å tatt en del ting som våres far i følge henne hadde lovet henne at det skulle hun få utenom arven. Anonymkode: 751bc...5dc
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Prøvd å ta det opp med henne men hun hevder da at dette er verdiløse ting i kroner og ører, vi kan ikke splitte samlingen av bilder osv. Prøvde ta det opp med nr en. Anonymkode: 751bc...5dc
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Vanskelig situasjon. Jeg har valgt å ikke bry meg. Det jeg får det får jeg, og ferdig. Min yngste søster har nemlig fått ganske mye. Antagelig fordi hun er freidig og frampå. Hun er også den som tjener best av alle søsknene og absolutt den med penger til å kjøpe alt selv. Men vi snakker om år med spisestuemøbler, et par tv-er, kjøkkenutstyr (inkl et par kjøkkenmaskiner), symaskin, sofa, senger, en del nips og naps, alt strikkeutstyr da mamma ikke lengre kunne strikke osv. De har vært redelige når det kommer til penger/større verdier og gitt likt på krona. Hvis verdien som skal fordeles er 3 mill og det da blir 900K på deg og 1,05 mill på dine søsken, samt en rettferdig fordeling av det som er igjen av løsøre, hadde jeg ikke gjort noe med det. Så stor er ikke skeivfordelingen. Det du kan si til din mor er at du synes det er leit at bare en av dere søsken sitter igjen med bildene dere har vokst opp med i barndomshjemmet, og at hvis hun skal gi bort noe mer er det fint om hun tar dere andre to søsken med i betraktningen og. Anonymkode: 270c8...fff 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 De kan gi bort hva som helst mens de lever. Mine foreldre ville gi meg penger og diverse for jeg var den eneste som tok meg av dem, besøkte dem, hjalp dem og gjorde livet lettere for de i veldig mange år. Satte eget liv på vent. Kunne kanskje tatt i mot noen tusenlapper for jeg brukte egne penger for å kjøpe ting de likte. Men hadde ikke samvittighet til det og de som ikke løfta en finger for å hjelpe fikk samme arven som meg. Anonymkode: a5815...674 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Sett for mye på tv, ikke alle gamle maleri og lamper er verdt mye Anonymkode: 2e78c...480 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De kan gi bort hva som helst mens de lever. Mine foreldre ville gi meg penger og diverse for jeg var den eneste som tok meg av dem, besøkte dem, hjalp dem og gjorde livet lettere for de i veldig mange år. Satte eget liv på vent. Kunne kanskje tatt i mot noen tusenlapper for jeg brukte egne penger for å kjøpe ting de likte. Men hadde ikke samvittighet til det og de som ikke løfta en finger for å hjelpe fikk samme arven som meg. Anonymkode: a5815...674 Nr en er den som besøker mor minst av alle, jeg er der mest, er der minst en gang pr mnd. Anonymkode: 751bc...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sett for mye på tv, ikke alle gamle maleri og lamper er verdt mye Anonymkode: 2e78c...480 Bildene er av en kjent maler som min bestefar kjente. Anonymkode: 751bc...5dc
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bildene er av en kjent maler som min bestefar kjente. Anonymkode: 751bc...5dc Men hun sier di er verdiløse? Anonymkode: 2e78c...480
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hun sier di er verdiløse? Anonymkode: 2e78c...480 Nr 1 sier det ja, nøyaktig verdi vet ikke jeg heller men vet andre originale malerier av maleren går for 2-10000 pr stk. Anonymkode: 751bc...5dc
Kaisada Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 Her må dere samles og ha en felles plattform om at ingen skal ta imot noe fra mor, eller fjerne ting fra hennes bo før hennes bortgang. Mor må forstå at hun skaper dårlige vekstvilkår mellom dere søskens forhold ved å gjøre forskjell og gi bort. nr. 1 snakk sammen!
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 Jeg tenker at uføregrad, antall barn og økonomisk situasjon ikke har noe å si her. Heller ikke antall besøk til gamlemor. Det som betyr noe er din mors ønsker: er intensjonen å dele likt mellom søsken? Synes du kan ta en prat med din mor. Si du vet at slike malerier går for X kroner og spør om det er laget en avtale på hva 1 har fått på samme måte som den avtalen du fikk? Eller om hun har tenkt dette som en del av forskudd på arv slik at dere andre får tilsvarende verdi? Anonymkode: 728c0...345 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 Snakk med søsken og mor, og bli enige om at dere noterer ned alt som blir gitt bort i en notisbok. Det er det mest ryddige, og de fleste liker at det er orden på slike ting. Da blir det ikke masse styr etterpå. Hva hver av dere tjener osv har null å si. Dere er voksne, og 100% ansvarlige for deres egen økonomi. Besøk en gang i mnd, er så lite at det skal selvfølgelig ikke ha noen betydning. Vet at noen skjevdeler litt om bare det ene søskenet tar seg av gamle foreldre daglig/ukentlig. Anonymkode: 32f3e...85c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nr en er den som besøker mor minst av alle, jeg er der mest, er der minst en gang pr mnd. Anonymkode: 751bc...5dc Men det kan være din mor føler at nr 1 bidrar mest likevel eller kanskje hun er nærest nr 1. Det handler jo ikke bare om antall besøk, men om hva man gjør på besøket eller hva slags kontakt man har utenom besøk. Jeg hadde uansett latt det ligge. Det blir fort dårlig stemning om du tar det opp, er 100 000 verdt å evt ødelegge forholdet til søsken og mor for? Og som du selv påpeker har verken din mor eller nr 1 gjort noe galt her. Hva dere tjener eller hvem som er ufør er uvesentlig og det er ikke som om du selv flyr ned dørene med besøk bare en gang i mnd. Anonymkode: 33ceb...def 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nr en er den som besøker mor minst av alle, jeg er der mest, er der minst en gang pr mnd. Anonymkode: 751bc...5dc Du er singel, 60% ufør med voksne barn, og besøker moren din minst en gang i mnd? Stakkars moren din. Du vet ikke hvor lenge hun kommer til å leve, og det du bryr deg om er malerier hun ga til søsteren din. Besøk henne oftere da, så får du grabbet deg ting du også. Anonymkode: 60bb5...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Nr 1 sier det ja, nøyaktig verdi vet ikke jeg heller men vet andre originale malerier av maleren går for 2-10000 pr stk. Anonymkode: 751bc...5dc Dette er å regne som verdiløse. Hun vil vel ikke at de skal selges for småkroner, og blir glad for at et av barna vil beholde dem. Anonymkode: 3ea65...873 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Skrevet 18. juli 2024 Jeg har også arvet bilder, som min far sa var av kjent maler, med høy verdi. Google sier de er verdt noen tusenlapper, type tre fire. Så alt er jo relativt. Uansett, de tingene nr en har fått, har absolutt ingen pengeverdi før de eventuelt selges. Inntil da er det pynt (eller rot for andre). Vær glad for at noen tar vare på og ser glede i tingene! Om det plager deg at nr en plukker med seg eiendeler du ønsker å ha (ikke selge for å få pengene), så spør om å få det du vil ha! Gjør noe med det, «redd» det som betyr noe for deg, mens du kan! Min søster får mye av foreldrene våre, og jeg må bare lukke øynene og la det fare. Det gjør ingen forskjell for meg, det er ikke mine verdier. Om de tar en uke i syden, eller betaler strømmen hennes, påvirker meg lite. Men jeg er glad jeg har utdanning og jobb, uten behov for så mye hjelp fra foreldrene våre! Anonymkode: c8955...0c4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #17 Skrevet 18. juli 2024 Jeg hadde også vært forsiktig med å krangle om gamle ting som man kanskje må kaste senere allikevel. Hvis det er bilder av Gunnar S. som er lett omsettelige så er det greit, men gamle fæle oljemalerier av skau med gullramme...sorry. De er nok mer verdt to tusen kroner. Anonymkode: 34805...adb
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi er tre søsken, en singel med to voksne barn og er 100% ufør pga skader etter trafikkuhell , nr to er 100% i jobb gift og har det godt økonomisk, jeg er da nr tre og er 60% ufør pga sykdom, singel med 2 voksne barn . Vi har en mor som begynner bli opp i åra nå og som bor alene, virker som hun mentalt er helt ok. Var å besøkte min mor å ser at mange av bildene i stua er borte så lurer på om hun var lei de å får til svar at nr1 har fått de siden hun syntes de var så fine og ville bli fine i leiligheten hennes som hun driver å pusser opp, dette er da bilder som samlet har en verdi på 20 kanskje 30 000.- slik jeg ser det pluss at dette er bilder vi har vokst opp med hengende i gangen hjemme. Viser seg og at nr en har fått lit av hvert nå og da, en antikk lampe, noen tallerkener som er over 200 år gamle osv. Min mor er i sin fulle rett til å dele ut hva hun vil til hvem hun vil men jeg trur ikke hun ser verdien i det hun gir bort til nr en også kommer en annen grunn til at jeg reagerer. Jeg har i perioder hatt det tøft økonomisk og har da hvert heldig å kunne ta ut forskudd på arv, hver krone er skrevet opp og jeg har signert på at jeg har fått de pengene, vi snakker da rundt 100 000,-, problemet mitt er at nr en har fått nesten like mye men da som gave mens jeg må trekke alt fra arven. Igjen så står min mor fritt til å gi bort hva hun vil til hvem hun vil men jeg tru ikke hun ser verdien i kroner og ører på det hun gir bort til nr en og jeg føler jo dette er veldig urettferdig, har lyst til å ta det opp men min mor men samtidig har jeg ikke lyst til å krangle om arv med henne, føler det er feil å krangle om arv med og om en som fremdeles lever, så hva gjør jeg med dette? Dette er og da ting som vi to andre kunne tenkt oss å ha et ord med i fordelingen av da det er minner for oss også. Prøvd å ta det opp med henne men hun hevder da at dette er verdiløse ting i kroner og ører, vi kan ikke splitte samlingen av bilder osv. Jeg er vel mer lei meg enn sint her jeg sitter midt på natten og skriver, spesielt siden noe av det samme skjedde når våres far døde, nr en hadde da vi skulle møtes for å fordele ting allerede hvert der å tatt en del ting som våres far i følge henne hadde lovet henne at det skulle hun få utenom arven. Anonymkode: 751bc...5dc Hva din mor velger å gi bort mens hun lever angår ingen andre enn henne. Arv er ikke noe som er en selvfølge og noe man skal ta for gitt at man får. Forstår at du reagerer, men det angår faktisk ikke deg hva din mor velger å gi bort og hvem til. Og det har ingenting med arv å gjøre. Gaver er gaver. Hun lever - kan gjøre som hun vil. Spiller ingen rolle om hun ser verdien eller ikke. Boet hennes skal ikke regnes verdi av før hun er død. Anonymkode: 867c8...ad9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå