AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #1 Skrevet 18. juli 2024 Er det vanlig at alle hunder hopper opp? De jeg har hatt har alle hoppet opp på meg og alle andre mennesker fordi de er så glade. Jeg har aldri lykkes med dette. Men har kun hatt små hunder så er det da dumt om jeg da kjøper en større hund? Har hatt mange raser før men alle små eller små/mellom. Vil ikke at hunden skal overfalle folk. Men er det da dumt med en på 25 kilo? Anonymkode: 6ed54...e37 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #2 Skrevet 18. juli 2024 Hver gang den gjør antydning til å hoppe, bøyer du deg ned og får den med deg. Dette er helst et problem når hunden er valp/unghund. En voksen hund skjønner det når du sier fra at den ikke skal hoppe opp. Vær konsekvent og tålmodig, og du kan avlede den ved å finne på noe gøy. Jeg vet ikke om du bør skaffe deg en større hunderase, det er avhengig av hva du kjenner at du mestrer. Du bør jo da engasjere deg mer i lydighet/dressur, kanskje være litt aktiv i hundeklubben på hjemstedet ditt. Anonymkode: 5d40a...0f7
tøydokka Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 Nei, det er ikke vanlig, og det er viktig å lære hunden av med dette da det er skikkelig irriterende og ubehagelig for oss som blir hoppet på. Min venninne har en svær hund på over 30 kg som hopper opp hver gang jeg kommer dit. Den holder på sånn 5-10 minutter før den roer seg eller hun tar den inn på et annet rom sånn at den ikke får anledning. Den er over 4 år. Hun sier hun jobber med det, men har ikke sett noe fremgang på denne uvanen.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Ja, det er vanlig at alle hunder hopper. De vet jo ikke at det ikke er lov. Det å lære en hund at den ikke skal hoppe er ikke vanskelig, men det kan ta tid og krever at dere er konsekvente. Hvis du aldri har klart å lære en hund å ikke hoppe og heller ikke er villig til å legge ned jobben burde du ikke kjøpe en større hund. Anonymkode: 3f37b...7fe 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #5 Skrevet 18. juli 2024 Valper hopper gjerne opp før de har lært seg at slikt ikke er akseptabelt. Det er ikke noe heksekunst å få de til å slutte med det, men det kan kreve tålmodighet på enkelte hunder. Ingen av mine har gjort det ut over valpestadiet, og jeg er ikke noe ekspert på hundedresur. Btw, hundene hopper ikke opp bare fordi de er "så glade", de hopper opp for å kreve oppmerksomhet og mase. Blir som småbarn som napper voksne i klærne, klatrer opp i fanget på mora mens hun sitter og prater med noen, eller står og roper "Se på meeeeeeg!!!" AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du aldri har klart å lære en hund å ikke hoppe og heller ikke er villig til å legge ned jobben burde du ikke kjøpe en større hund. Enig med denne! Anonymkode: 74b1a...db0
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Jeg har prøvd å lære tidligere hunder å ikke hoppe men jeg har ikke fått det helt til. Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 6ed54...e37
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 Det største problemet med å lære hunder å ikke hoppe, er andre folk ... Min hund hopper kun på meg ved invitasjon, det vil si når vi skal belønne i trening. Ellers hilser vi rolig med alle fire beina i bakken når jeg har vært borte fra ham. At ingen andre i min omgangskrets klarer det, får de ta på sin egen kappe. Og så holder jeg han ganske enkelt unna folk jeg ikke kjenner, så han hopper ikke på dem. Han hopper heller ikke på de vennene jeg har som ikke liker det/har vært konsekvente med ham. Anonymkode: 30cd2...ad2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #8 Skrevet 19. juli 2024 Håper du går inn for å lære at det ikke er greit, for det er neppe noe som er så irriterende som hoppende hunder. Det er ikke få ganger jeg har fått meg selv og ungene full av søle og skitt pga hunder som bare skal hilse ved å hoppe. Vi har noen i familien som synes det er såååå stas at hunden er så glad. Men det synes ikke jeg. Og så blir de dritsure når man ber de holde bikkja på avstand fordi vi ikke ønsker sikkel og søle på klærne. Anonymkode: c665e...ee4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #9 Skrevet 19. juli 2024 de vil kommunisere til fjes, munn osv - så det er helt naturlig. Lær inn nei, samtidig som du setter frem kneet. Da vil den skjønne at du ikke ønsker at den skal hoppe. Men om du vil hilse så gå ned på kne og hils - si til andre at de skal gå ned hvis de vil hilse. Anonymkode: 931a6...797
Tabris Skrevet 19. juli 2024 #10 Skrevet 19. juli 2024 Ja, det er helt normalt. I hundeverden er det tegn på høflighet, samt vise at man har bare gode hensikter, å slikke andre i ansiktet. Rådet over med "nei" og kne i brystet til hunden vil jeg sterkt fraråde. Det blir det samme som å gi noen en ørefikk fordi de kommer mot deg med et smil og hånden rukket ut for å hilse. I stedet kan du lære hunden å holde alle fire labber i bakken når folk kommer mot. En måte å gjøre det på er å starte med frivillig kontakttrening. Dvs at når hunden ser på deg (gi den gjerne en godbit slik at den ser på deg av seg selv for å se om den får en til), si "bra!" og gi godbit. Tren dette noen ganger hver dag til hunden kan klare å holde blikket ditt i noen sekunder. Derfra kan du begynne å legge til forstyrrelser, f.eks at du flytter litt på deg, løfter armer og ben osv. Når hunden forstår konseptet at den skal holde blikkontakten din selv med forstyrrelser så kan du begynne å legge inn folk som forstyrrelser. Få noen du kjenner til å nærme seg hunden. Først stå på så stor avstand at hunden ser personen, men klarer å trene kontakt med deg. Så går personen gradvis nærmere. Bryter hunden kontakten og går mot personen, så går vedkommende noen skritt tilbake og dere begynner på ny (ha hunden i bånd så den ikke får hoppet og hilst). Tren dette steg for steg til vedkommende kan komme helt nær uten at hunden bryr seg. Det kan også være lurt å trene håndtarget, dvs at når du strekker frem håndflaten mot hunden så skal hunden ta snuten inn i hånden og dytte litt. Mange mennesker vil strekke hånden mot hunden for å hilse og hvis hunden har lært håndtarget så kan det gi den en oppgave å gjøre (dytte snuten inn i utstrakt hånd) som tar fokuset bort fra hopping og hilsing. Litt vanskelig å gjøre alt dette utfra hva noen skriver på nett, så vil anbefale et kurs eller en privattime for de som har problemet med hunder som hopper. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå