AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #101 Skrevet 22. juli 2024 Jeg er en som har lett for å si tankene mine høyt. Tar meg selv hele tiden i å si "jeg hater livet" høyt uten å mene å si det høyt. I dag var jeg i butikken og merket at jeg sa det høyt mens jeg handlet. Anonymkode: 0d32b...efd 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #102 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er bare det at man da går under radaren og blir aldri sett. Hvis man er en som skriker høyt så vil en del mislike deg, men alltids vil det være noen som respekterer at du sier din mening og tar plass. Å forbli mellom barken og veden gir ingenting positivt. Om alle er helt nøytrale til meg vet jeg ikke. En gang fikk jeg vite i ettertid at noen kolleger hadde sett fotballkamp sammen. Mitt favorittlag spilte. Dagen etter kom den ene kollegen og sa at jeg skulle vært med i går, men to andre kolleger hadde fortalt ham at jeg ikke likte å se kamp med andre. Så han hadde trodd på dem blindt uten å spørre meg. Uten at jeg noengang har sagt noe om det. Tror ikke de to ville ha meg med fordi de ikke liker at jeg er lavmælt og kjedelig. Anonymkode: 6078e...a79 Så veldig kjedelig å ikke bli invitert med. Han siste kollegaen skulle jo ønske å ha deg med. Det er i slike situasjoner du må si "åh, ja, det har jeg kjempelyst til å være med på neste gang". Forstår at det er enkelt å legge merke til det negative i settingen, samtidig for meg utenfra er det tydelig at han siste ønsket å ha deg der også, husk å legge merke til det også. Har du takket ja til date, eller fortsatt avventende? Er spent på dine vegne. Anonymkode: 1c5bb...845 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #103 Skrevet 22. juli 2024 Du er ikke alene med å ha det kjipt. Jeg orker ikke begynne med å ramse opp alt som er galt med livet mitt, men har blant annet mistet mine tre nærmeste voksenpersoner siden 2020 (ektemann pluss begge foreldrene mine). Dette har på mange måter rasert livet mitt og jeg må bygge det opp stein for stein. Her er mine råd: Let til du finner en god fastlege eller psykolog du er på bølgelengde med. Anbefaler deg å lese deg opp på metakognitiv terapi. F.eks boka til Pia Callesen: Lev mer, tenk mindre. Det var en øyeåpner for meg. Vurder antidepressiva for en periode, det kan løfte stemningsleiet et hakk eller to og gjøre det enklere å jobbe med psyken og ta ta i livet. Selv går jeg på Brintellix etter råd fra min gode fastlege som kjenner meg godt. Kanskje du også trenger en sykemelding for å kunne ta ordentlig fatt på problemene dine? Du er ikke alene! Det er mange som har det som deg og verre ! Hvis ikke noe annet hjelper, har jeg erfart at å lese om andres virkelig miserable liv og skjebner, gjør meg mer takknemlig. Lykke til! Anonymkode: b4368...3b2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2024 #104 Skrevet 22. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er ikke alene med å ha det kjipt. Jeg orker ikke begynne med å ramse opp alt som er galt med livet mitt, men har blant annet mistet mine tre nærmeste voksenpersoner siden 2020 (ektemann pluss begge foreldrene mine). Dette har på mange måter rasert livet mitt og jeg må bygge det opp stein for stein. Her er mine råd: Let til du finner en god fastlege eller psykolog du er på bølgelengde med. Anbefaler deg å lese deg opp på metakognitiv terapi. F.eks boka til Pia Callesen: Lev mer, tenk mindre. Det var en øyeåpner for meg. Vurder antidepressiva for en periode, det kan løfte stemningsleiet et hakk eller to og gjøre det enklere å jobbe med psyken og ta ta i livet. Selv går jeg på Brintellix etter råd fra min gode fastlege som kjenner meg godt. Kanskje du også trenger en sykemelding for å kunne ta ordentlig fatt på problemene dine? Du er ikke alene! Det er mange som har det som deg og verre ! Hvis ikke noe annet hjelper, har jeg erfart at å lese om andres virkelig miserable liv og skjebner, gjør meg mer takknemlig. Lykke til! Anonymkode: b4368...3b2 Jeg tok deg på ordet og lastet ned boken du nevnte med en gang - og har lest 12 sider. Får håpe den er til hjelp, takk for tips! Temaet og metoden er jo interessant! Trist å høre at du mistet så mange på kort tid! Det er krevende å komme seg gjennom det. Mistet min far da jeg var barn og har en konstant frykt for å miste mamma. Hun er over 70 nå, men frisk som en fisk. Men man vet aldri i den alderen.. Er ikke en stor tilhenger av medisiner, men skjønner at det funker for noen. Når jeg leser om andres miserable liv så hjelper det meg i akkurat det øyeblikket. Glemmer det så fort og det får meg liksom aldri til å endre meg i lengden. Noen timer senere så er det ens egne problemer som tar over igjen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så veldig kjedelig å ikke bli invitert med. Han siste kollegaen skulle jo ønske å ha deg med. Det er i slike situasjoner du må si "åh, ja, det har jeg kjempelyst til å være med på neste gang". Forstår at det er enkelt å legge merke til det negative i settingen, samtidig for meg utenfra er det tydelig at han siste ønsket å ha deg der også, husk å legge merke til det også. Har du takket ja til date, eller fortsatt avventende? Er spent på dine vegne. Anonymkode: 1c5bb...845 Ja, virket som han ene ville ha meg med, i alle fall. Foreløpig er det avventende. Vi har ikke snakket sammen i dag. Anonymkode: 6078e...a79 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #105 Skrevet 23. juli 2024 Angsten VS Ikke navngitt mann: 25487-0 Forklarte til matchen at jeg ikke kunne møtes og at det var best om vi avsluttet kontakten. Er for redd avvisning/å skulle avvise noen. Redd for skuffelse, redd for forandringer. Alt ved livet er i grunn skummelt. Anonymkode: 6078e...a79 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #106 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 22.06): Fordi jeg har prøvd det alt for lenge. Jeg mente ikke at du skrøt. Jeg er genuint glad å dine vegne og jeg synes dere som klart å komme dere ut av depresjonen er superflinke. Jeg gikk til psykolog i 5 år og sluttet med terapi for en måned siden. Så jeg har prøvd psykolog i fem år og vet det ikke hjelper for meg. Kan godt være at psykolog vil hjelpe trådstarter og jeg har ingen problemer med å anbefale folk å teste ut det å gå til psykolog. Jeg har selvsagt også prøvd å jobbe med livet mitt og psyken min lenge før jeg gikk til psykolog. Det er ikke sånn at jeg har gitt opp uten å ha prøvd. Jeg har gitt opp etter å ha prøvd alt for lenge. Jeg er ABen dere siterte. Anonymkode: 0d32b...efd Ok, beklager. Det svaret du siterte her var ment til TS, jeg har blandet. TS har ikke gått i terapi eller forsøkt medisiner. Det synes jeg er galskap, når livet BARE er lidelse... Jeg mener uansett (med tanke på det du skriver) at så lenge det er liv er det håp. Med tid og øvelse kan ting bli bedre. Det som ikke fungerte for 5 år siden kan fungere i dag. Det er mulig å bli bedre med alderen, også. Jeg leser nå at TS har avslått matchen sin av redsel for avvisning. Det er angst som gjør at han ikke oppnår det han ønsker. Ikke manglende penger, hår eller noe annet. Det er psyken som må fikses først, så vil resten komme av seg selv etterpå. Man må starte i riktig ende. Anonymkode: 1da23...bb2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #107 Skrevet 23. juli 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ok, beklager. Det svaret du siterte her var ment til TS, jeg har blandet. TS har ikke gått i terapi eller forsøkt medisiner. Det synes jeg er galskap, når livet BARE er lidelse... Jeg mener uansett (med tanke på det du skriver) at så lenge det er liv er det håp. Med tid og øvelse kan ting bli bedre. Det som ikke fungerte for 5 år siden kan fungere i dag. Det er mulig å bli bedre med alderen, også. Jeg leser nå at TS har avslått matchen sin av redsel for avvisning. Det er angst som gjør at han ikke oppnår det han ønsker. Ikke manglende penger, hår eller noe annet. Det er psyken som må fikses først, så vil resten komme av seg selv etterpå. Man må starte i riktig ende. Anonymkode: 1da23...bb2 Null stress. Ikke lett å holde oversikten når alle skriver som AnonymBruker. Jeg er også helt enig i at om trådstarter ikke har prøvd terapi så bør han prøve det og gi det et ærlig forsøk. Han kan sikkert spørre psykologen også om hvor lang tid han bør gå i terapi før det er rimelig at han avslutter om han ikke får noe ut av terapien. Han sliter såpass tungt at han helt sikkert får gratis terapi. Det finnes også digital terapi slik at han kan slippe lange reiser om han ikke bor i nærheten av psykolog. Anonymkode: 0d32b...efd
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #108 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Angsten VS Ikke navngitt mann: 25487-0 Forklarte til matchen at jeg ikke kunne møtes og at det var best om vi avsluttet kontakten. Er for redd avvisning/å skulle avvise noen. Redd for skuffelse, redd for forandringer. Alt ved livet er i grunn skummelt. Anonymkode: 6078e...a79 Så kjedelig at det endte slik. Men du har gjort andre bra ting, du har snakket med en dame, chattet og kost deg, du har skrevet denne tråden, så det er jo bare 2 poeng til deg. Så det at du ligger på null stemmer ikke helt. Håper også at dette tydeliggjør for deg at det er psyken som er problemet og ikke alle de andre tingene du som du nevner. Og angst er det fullt mulig å gjøre noe med. You can do it! Anonymkode: 1c5bb...845 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #109 Skrevet 23. juli 2024 Hadde du kunnet, burde du endre overskriften din til «Jeg ØNSKER at livet mitt bare er lidelse». Anonymkode: 1a9cd...d79 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #110 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde du kunnet, burde du endre overskriften din til «Jeg ØNSKER at livet mitt bare er lidelse». Anonymkode: 1a9cd...d79 Hvem er det vel som ønsker det? Anonymkode: 1c5bb...845 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #111 Skrevet 23. juli 2024 Hadde du lest alle de trådene ts har lagt ut her i mange år, hadde du skjønt hva jeg mente. Anonymkode: 1a9cd...d79 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #112 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hadde du kunnet, burde du endre overskriften din til «Jeg ØNSKER at livet mitt bare er lidelse». Anonymkode: 1a9cd...d79 Ingen ønsker å lide. Mange som rives og slites mellom å ønske et bedre liv og ikke ønske mer liv. Da kanskje man havner et sted midt i mellom. Dessuten syns jeg ts her har svart ydmykt på manges svar og til og med lastet ned en bok og takket for tips. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hadde du lest alle de trådene ts har lagt ut her i mange år, hadde du skjønt hva jeg mente. Anonymkode: 1a9cd...d79 Hva så? Og kan jo være du tar feil. Mange menn som lider. Hvis du har fulgt med på ts i mange år så er det i så fall kanskje på tide å finne på noe annet enn å henge på kg og lete etter trådene til ts. Tydelig at du ØNSKER å klage! Anonymkode: 098a4...9b4 1
Eryn Skrevet 23. juli 2024 #113 Skrevet 23. juli 2024 TomSawyer skrev (På 18.7.2024 den 10.56): Han skrev ikke at han hadde lav intelligens og trodde på eventyr vel? Måten han stabler ord til setninger på tyder vel tvert imot på at ts er rimelig intelligent.. Tom Tom Tom, dette var skuffende å lese. At du av alle rakker ned på de med en kristen tro. Visste du at Jonas Ghar Støre er kristen? Og Kongen vår? Norges to viktigste personer som er med å styre vårt velsignede land. Bare for å nevne to. Hvem i samfunnet hjelper gratis de svakeste og mest foraktede? På gata, i fengsler, oppsøkende tjenester, hjelpetelefoner, utdeling av matposer og klær til fattige osv. osv. Jo, det er utallige kristne mennesker gjennom ulike kristne organisasjoner. Respekt for mennesket uansett sosial status og evnen til å vie livet sitt til å hjelpe andre vitner om en bredere intelligens enn de som kun velter seg i egen luksus og aldri løfter en finger for andre. Å kalle kristne for mindre intelligente er lavmål. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #114 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingen ønsker å lide. Mange som rives og slites mellom å ønske et bedre liv og ikke ønske mer liv. Da kanskje man havner et sted midt i mellom. Dessuten syns jeg ts her har svart ydmykt på manges svar og til og med lastet ned en bok og takket for tips. Hva så? Og kan jo være du tar feil. Mange menn som lider. Hvis du har fulgt med på ts i mange år så er det i så fall kanskje på tide å finne på noe annet enn å henge på kg og lete etter trådene til ts. Tydelig at du ØNSKER å klage! Anonymkode: 098a4...9b4 Har det slått deg at det kanskje er tanken når man logger seg inn på den typen tråder? At man ønsker å være et medmenneske, og gi gode tips og forslag? Og så skjønner man hvem det er, og - det er som å pisse i havet. Men lykke til:) Anonymkode: 1a9cd...d79 1
Eryn Skrevet 23. juli 2024 #115 Skrevet 23. juli 2024 Ts. Jeg har ikke lest alle svarene her inne, men jeg vil bare oppmuntre deg til å ta imot hjelp. Det er tøft å være alene om alt, men det trenger ikke være slik. Det finnes hjelp og muligheter for deg til å komme deg ut av gjørma (som du skriver). Ting ER ikke håpløst, men det føles slik noen ganger. Livet BLIR bedre, men du må ta i et tak selv. Endre tankegangen din. Livet ditt styres ut fra sinnet og tankene dine. Jeg har selv gått til flere ulike psykologer og terapeuter gjennom livet, rett og slett fordi man trenger å snakke med noen, og man klarer ikke alltid å endre livet sitt alene uten veiledning og refleksjoner sammen med en annen person. Du må selv bestemme deg for at «jeg skal gjøre endringer i livet mitt NÅ». Som det ble skrevet tidligere her, du er flink å ordlegge deg, du har god selvinnsikt, og dette er jo et godt utgangspunkt. Et tips for å slutte å være oppslukt i egen selvmedlidenhet (jeg har også vært der innimellom), er å gjøre noe for andre. Hjelpe andre, bidra med noe frivillig. Meld deg inn i en frivillig organisasjon og kom deg ut og inn i noe nytt! Start i det små. Lag mål for uka. Tell dine velsignelser. Takk Gud for det du har som mange andre ikke har. Klem til deg ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #116 Skrevet 23. juli 2024 19 minutter siden, AnonymBruker said: Har det slått deg at det kanskje er tanken når man logger seg inn på den typen tråder? At man ønsker å være et medmenneske, og gi gode tips og forslag? Og så skjønner man hvem det er, og - det er som å pisse i havet. Men lykke til:) Anonymkode: 1a9cd...d79 Jeg er mannen som er i samme situasjon som trådstarter. Det er ikke sikkert han ønsker råd. Kanskje ønsker han kun å slippe ut litt damp, få høre om andre som er i lignende situasjon og få sympati. Virker som en del tror at vi som synes livet kun er en lidelse er helt kunnskapsløse og det eneste vi mangler for å få et bedre liv er råd. Men det blir som å tro at noen som veie 200 kilo kommer til å bli slanke om de bare får høre at de bør spise mindre. Anonymkode: 0d32b...efd 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #117 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er mannen som er i samme situasjon som trådstarter. Det er ikke sikkert han ønsker råd. Kanskje ønsker han kun å slippe ut litt damp, få høre om andre som er i lignende situasjon og få sympati. Virker som en del tror at vi som synes livet kun er en lidelse er helt kunnskapsløse og det eneste vi mangler for å få et bedre liv er råd. Men det blir som å tro at noen som veie 200 kilo kommer til å bli slanke om de bare får høre at de bør spise mindre. Anonymkode: 0d32b...efd Det holder jeg med deg i:) Da får TS slutte å stille spørsmål på slutten av HI, det er en god begynnelse. Anonymkode: 1a9cd...d79
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #118 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Har det slått deg at det kanskje er tanken når man logger seg inn på den typen tråder? At man ønsker å være et medmenneske, og gi gode tips og forslag? Og så skjønner man hvem det er, og - det er som å pisse i havet. Men lykke til:) Anonymkode: 1a9cd...d79 Så du er selektiv på hvem du er medmenneske mot? Det går fint an å ignorere de du ønsker vondt, og ikke gjøre det verre. Anonymkode: 098a4...9b4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #119 Skrevet 23. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er mannen som er i samme situasjon som trådstarter. Det er ikke sikkert han ønsker råd. Kanskje ønsker han kun å slippe ut litt damp, få høre om andre som er i lignende situasjon og få sympati. Virker som en del tror at vi som synes livet kun er en lidelse er helt kunnskapsløse og det eneste vi mangler for å få et bedre liv er råd. Men det blir som å tro at noen som veie 200 kilo kommer til å bli slanke om de bare får høre at de bør spise mindre. Anonymkode: 0d32b...efd Edit: Vet ikke hvordan det er med andre. Men for min egen del hver gang noen skriver "Det hjelper ikke å klage" så hører jeg kun "Hvorfor ender du ikke livet ditt?". Og svaret er at jeg klarer ikke det heller. Anonymkode: 0d32b...efd
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2024 #120 Skrevet 23. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så kjedelig at det endte slik. Men du har gjort andre bra ting, du har snakket med en dame, chattet og kost deg, du har skrevet denne tråden, så det er jo bare 2 poeng til deg. Så det at du ligger på null stemmer ikke helt. Håper også at dette tydeliggjør for deg at det er psyken som er problemet og ikke alle de andre tingene du som du nevner. Og angst er det fullt mulig å gjøre noe med. You can do it! Anonymkode: 1c5bb...845 Ja, jo. Fikk vel noe positivt ut av det. Men når jeg tar valget kan jeg ikke klage. Kommer til å slette appene nå, som var ment som tidsfordriv i ferien. Nå som ferien snart er over slipper jeg iallefall tankekjør i de 8 timene jeg sover, og i de 8 jeg er på jobb. Ferie er helt grusomt, jobb er hakket bedre. Takk! Får lese litt om metakognitiv terapi som jeg begynte på i går. Det viser til bedre resultater enn tradisjonell kognitiv terapi som handler om å grave i fortida og finne svar i barndommen. For meg virker det ulogisk å skulle granske seg frem til årsaker til at man sliter og skulle snakke om det. Og at alt løser seg. Mens metakognitiv terapi handler om å bevisst begrense grubling og overtenking. Har mer tro på det. Anonymkode: 6078e...a79 1 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå