Gå til innhold

Tenåringen har så mye planer at ferien blir veldig begrenset for oss andre!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenåringen er vel som tenåringer flest, men i år har jeg kjent på litt begrensninger for sommeren. Første ukene av vår felles ferie var det mye tenåringen måtte på for ferien var så tidlig og alt hadde ikke avslutter enda. Jeg kjente på at det ble veldig feil om vi skulle reise da uten vår eldste. 
Nå er ferien slutt, men jeg har en langhelg litt senere i juli, da skal tenåringen reise bort midt i den helgen, kjenner på at det blir vanskelig igjen å ikke være hjemme når tenåringen skal reise å være borte 1 hel uke.
Det er liksom første sommeren vi merker at vi har et eldre barn som begynner å lage seg et liv uten oss. 
Hvordan gjør dere  det med tenåringene deres? Reiser dere likevel? 

Anonymkode: 7f70d...c30

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenåringen er vel som tenåringer flest, men i år har jeg kjent på litt begrensninger for sommeren. Første ukene av vår felles ferie var det mye tenåringen måtte på for ferien var så tidlig og alt hadde ikke avslutter enda. Jeg kjente på at det ble veldig feil om vi skulle reise da uten vår eldste. 
Nå er ferien slutt, men jeg har en langhelg litt senere i juli, da skal tenåringen reise bort midt i den helgen, kjenner på at det blir vanskelig igjen å ikke være hjemme når tenåringen skal reise å være borte 1 hel uke.
Det er liksom første sommeren vi merker at vi har et eldre barn som begynner å lage seg et liv uten oss. 

Hvor gammel? Eldste på 17 år ville ikke være med på ferie med resten av familien her. Lot han være hjemme. Husker selv så sluttet jeg å være med foreldrene mine på ferie når jeg var 13 år. Ville heller jobbe og være med venner. 

Anonymkode: 56297...d77

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er tenåringen? Syns det er forskjell på en 13åring og 17åring med planer. En 13åring måtte ha samkjørt seg med familien og innfunnet seg med våre planer, mens 17åringen kunne fint styrt selv og vært hjemme alene feks 

Anonymkode: dce82...893

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Så klart dere må reise uansett

Anonymkode: 1a383...ad4

• Liker 5
Skrevet (endret)

Mulig jeg ikke skjønte helt, men synes du det er vanskelig å reise bort fordi tenåringen skal reise bort? Altså at du ikke er tilstede?

Endret av Rotemor
  • Liker 24
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ett deg-problem - ikke skyld på tenåringen. 

Du må gjennomføre det du vil. 

• Liker 28
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gammel? Eldste på 17 år ville ikke være med på ferie med resten av familien her. Lot han være hjemme. Husker selv så sluttet jeg å være med foreldrene mine på ferie når jeg var 13 år. Ville heller jobbe og være med venner. 

Anonymkode: 56297...d77

Ja, det er jo en naturlig del av livet og løsrivelsen. Jeg som mamma synes det er vanskelig, og litt trist. blir 16 år i år. Klarer seg fint selv, men når han skal være borte i en uke. Synes jeg det er vanskelig å dra før han drar avgårde, føler jeg må bli hjemme frem til da om du skjønner :) 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor gammel er tenåringen? Syns det er forskjell på en 13åring og 17åring med planer. En 13åring måtte ha samkjørt seg med familien og innfunnet seg med våre planer, mens 17åringen kunne fint styrt selv og vært hjemme alene feks 

Anonymkode: dce82...893

Kan fint være hjemme alene, likevel synes jeg det kan bli mye og ikke minst rart å dra vekk et par dager før tenåringen skal dra og han være borte i uke. Det handler ikke om at tenåringen ikke klarer det, men jeg føler det er feil å dra vekk før han drar. Kjenner det er vanskelig å forklare hva jeg føler ang dette. 

Rotemor skrev (8 timer siden):

Mulig jeg ikke skjønte helt, men synes du det er vanskelig å reise bort fordi tenåringen skal reise bort? Altså at du ikke er tilstede?

Ja, at jeg ikke er der når han reiser. Kjører han til toget, sier hade. Bistår med pakking, lage en god frokost før han drar. Sa tidig har jeg lyst til å finne på noe med de andre barna våre. Jeg splittes litt, så vet jeg også at vår tenåring er mer hjemmekjær enn mange andre. Synes det er litt vanskelig å ha så mange planer for han ønsker også å være med oss. 

Anonysoum skrev (38 minutter siden):

Dette er ett deg-problem - ikke skyld på tenåringen. 

Du må gjennomføre det du vil. 

Skyld på tenåringen? Kan du vise meg hvor jeg skrev at jeg skylder på tenåringer? Jeg skriver jo i innlegget at slik er det å få eldre barn, og jeg slites litt med mine følelser ang dette og hva som er rett. 
Ts

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde aldri reist fra en 15,16 eller 17åring. Her er de med , de vil det selv! Om det skulle skjedd noe og vi var i ett annet land mange timer unna og ingen til å være der for ungdommen(andre har ferie og eller lite familie).

Anonymkode: b1491...3ab

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Frem til fylte 16 år, må tenåringene avklare sine planer med oss, sånn at det går opp for alle. Vi er en familie og det er ikke rom for å kjøre solo uten avtale. Etter fylte 16 år, styrer ungdommene ferien sin selv og vi reiser på vår, dersom det ikke passer sammen. Det gjelder å være tidlig ute når man har tenåringer. Vi ga beskjed i fjor sommer om at de to første ukene av ferien var opptatt, ønsket han å være med, noe han gjorde, så kunne det ikke legges egne planer i dette tidsrommet. 

Vi var så heldige å ha besteforeldre de kunne bo hos, når de to eldste var tenåringer. 

Anonymkode: 90812...584

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jo en naturlig del av livet og løsrivelsen. Jeg som mamma synes det er vanskelig, og litt trist. blir 16 år i år. Klarer seg fint selv, men når han skal være borte i en uke. Synes jeg det er vanskelig å dra før han drar avgårde, føler jeg må bli hjemme frem til da om du skjønner :) 

Kan fint være hjemme alene, likevel synes jeg det kan bli mye og ikke minst rart å dra vekk et par dager før tenåringen skal dra og han være borte i uke. Det handler ikke om at tenåringen ikke klarer det, men jeg føler det er feil å dra vekk før han drar. Kjenner det er vanskelig å forklare hva jeg føler ang dette. 

Ja, at jeg ikke er der når han reiser. Kjører han til toget, sier hade. Bistår med pakking, lage en god frokost før han drar. Sa tidig har jeg lyst til å finne på noe med de andre barna våre. Jeg splittes litt, så vet jeg også at vår tenåring er mer hjemmekjær enn mange andre. Synes det er litt vanskelig å ha så mange planer for han ønsker også å være med oss. 

Skyld på tenåringen? Kan du vise meg hvor jeg skrev at jeg skylder på tenåringer? Jeg skriver jo i innlegget at slik er det å få eldre barn, og jeg slites litt med mine følelser ang dette og hva som er rett. 
Ts

"Tenåringen har så mye planer at ferien blir veldig begrenset for oss andre!"

Dette er å skylde på tenåringen...

Det du burde skrevet er:"Mine hønemortendenser begrenser ferien for oss alle."

Anonymkode: a30f4...91a

• Liker 23
  • Nyttig 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig. Smøre frokost, og hjelpe med å pakke? Til en 16-åring? Da har noe sviktet.

Anonymkode: 77a59...ea1

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så herlig med en tenåring som har masse planer🤩 Jeg har en som sitter inne og gamer hele tiden, ingen å være sammen med og vil ingenting. Du aner ikke hvor heldig du er🩷

Anonymkode: 43917...75c

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å herrefred er det mulig å lese så med vrangsida ut. 

Anonymkode: 980a8...08c

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart, det der... Her i huset har vi tre "barn" i alderen 16-22. I sommer er alle hjemme fra studier og skole, og bor hjemme, men de er travelt opptatt med jobb, egne reiser og annet de skal. Ved å sammenstille alle kalenderne, klarte vi å finn en hel dag i sommer som alle var hjemme, og da hadde vi en dagstur/ferietur sammen. Kanskje var det siste gangen vi fikk gjort noe sammen som en komplett familie på fem.  🙂 

Anonymkode: cdb3c...d27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt hønemor ut ja. Tror ikke du gjør tenåringen noen tjeneste ved å sette deg selv i standby, dersom dette fanges opp skaper du bare dårlig samvittighet, i stedet for å oppmuntre selvstendighet. Jeg kommer fra et sted hvoralle må flytte på hybel det året de fyller 16, for å gå på videregående, og det betyr at de fleste er opptatt om sommeren fra de er 15 år, på å jobbe og tjene egne penger, og ta lappen på moped/mc/bil. Det blir veldig galt om yngre søsken da skal stå i evig standby i sine ferier, sammen med foreldrene. 

Anonymkode: eeef2...bb9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tenåringens planer som begrenser dere andre, det er du som lar dem begrense dere.

Anonymkode: 4942e...214

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere ikke gjort noe denne ferien pga at du ikke har klart å finne på noe uten eldste? Så du har ofret ferien til de andre barna dine fordi den eldste har så masse planer? 

Finn en person dere og tenåringen kjenner som er hjemme de dagene å spør om tenåringen kan kontakte den  tilfelle det er noe.  

Anonymkode: 400d8...ab2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere ikke gjort noe denne ferien pga at du ikke har klart å finne på noe uten eldste? Så du har ofret ferien til de andre barna dine fordi den eldste har så masse planer? 

Finn en person dere og tenåringen kjenner som er hjemme de dagene å spør om tenåringen kan kontakte den  tilfelle det er noe.  

Å selfølgelig kan jo tenåringen kontakte dere også visst det er noe selv om dere er borte. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker også at dette ligger hos deg, ts. 

Jeg har hatt fire barn og vært igjennom alle prosessene med løsrivelse. Man må stole på barna sine og slippe taket.

Det er du selv som vanskeliggjør situasjonen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge tenåringen er gammel nok til å reise bort på egenhånd, så trenger jo selvsagt ikke dere å sitte hjemme i deres ferie.

Anonymkode: ff54a...1b1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...