AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Jeg har vørt sykemeldt i snart ett år pga ptsd. Jeg går i behandling, og jeg har gått i fra alvorlig depresjon til å bli veldig mye bedre, selv om ikke alt er helt tipp topp enda. Men denne reisen mot bedring startet med oppfordring fra legen om å vøre fysisk aktiv. Og den ser jeg. Man får endorfiner, dopamin, og alle de andre lykke- og belønningshormonene kroppen har så godt av. Men nå, etter 5 mnd med aktiv trening (styrke og crossfit), så klarer jeg meg ikke uten. Kontrastene er så store. Etter trening kjenner jeg på glede og oppstemthet, går med rak rygg og raske skritt og snakker som en foss, men etter noen timer faller "rusen" og jeg blir treg og sakte, lar tankene ta over for snakketøyet. Peoblemet er, at jeg jager nå denne "rusen" for å føle meg bra psykisk. Det har resultert i at jeg trener opp til tre økter daglig. Forneksempel en time crossfit på morgen, en joggetur mens barna sykler på dagtid (i ferien ) og en styrketime på kvelden. Og får jeg mindre enn det så går jeg nesten i kjelleren. Men kroppen er jo dausliten! Jeg er så fysisk sliten.. så her sloss jeg, med å ha en dårlig fysisk helse vs dårlig mental helse. Og jeg vet ikke lengre hva som er sunt. Hvor mye trening er for mye, og når er det passe? (Ja jeg vet at jeg trener for mye nå) Anonymkode: f8c6a...e94
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Beklager alle skrivefeilene. Tommeltottene mine har fått fine sommernegler og treffer ikke hvor de skal på tastaturet 🙃 Anonymkode: f8c6a...e94
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #3 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Beklager alle skrivefeilene. Tommeltottene mine har fått fine sommernegler og treffer ikke hvor de skal på tastaturet 🙃 Anonymkode: f8c6a...e94 Går du fortsatt i terapi? I så fall vil jeg tatt opp med behandleren din.. Jeg ville også undersøkt muligheten om eventuelt psykomotorisk fysioterapi. Det er ikke tvil om at du nå bruker trening som en flukt og at du er liten eller større grad alt etter som kobler hodet og kropp fra hverandre og dette kan en psykomotoriker hjelpe deg med. Anonymkode: a4ed9...6b8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #4 Skrevet 18. juli 2024 Får du samme effekt av mer lavintensiv aktivitet/trening? Prøve å bytte ut den ene økta med en gåtur f.eks? Tenker at det du gjør sammen med familien er bra, som å jogge når barna sykler, og ta dem med i en klatrepark eller noe? 😅 Støtter den over meg som sier du må ta det opp med terapeut Anonymkode: b9c86...f36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå