Gå til innhold

Tid med tanter og onkler.. hvem har ansvar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn under 8 år, og dagene er travle med både meg og min mann i full jobb. Jeg har synes det har vært trist at ikke tanter/onkler har tatt mer initiativ til å være alene med barna over årene, men har heller ikke hatt særlig behov for barnevakt så jeg har nok heller ikke spurt så ofte. Jeg har tenkt som så at dersom tanter/onkler ønsker et tett bånd til barna, så tar de kontakt/initiativ selv.

I dag fikk jeg høre via en felles venninne av svigersøster, at de synes det er leit at vi aldri spør om barnevakt. Som sagt så trenger vi aldri barnevakt, så dette har jeg ikke tenkt over. 

Hvor mye ansvar skal vi ta for at tanter/onkler knytter bånd med sine nevøer og nieser?

(spør oppriktig fordi jeg lurer, så håper jeg slipper hat)

Anonymkode: 731de...948

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tanter og onkler - voksne mennesker generelt har ansvar for om de ønsker å knytte bånd med barn eller andre. 

Man kan ikke tvinge noen til å ville bruke tid med andre. Det er iallefall ikke ditt ansvar så lenge du ikke hindrer det på en måte.. 

Anonymkode: fc6eb...a63

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går vel begge veier når det kommer til initiativ. Dere tilrettelegger for kontakt sammen eller alene med dem, de må ta initiativ til å komme på besøk eller ta med barna/familien på aktivitet. 

Anonymkode: d9601...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat blitt tante (søster til far) og jeg tar kontakt,  samt at jeg sier ja ved invitasjon.  Mener det er mitt ansvar å ta vare på henne og ta så mye initiativ som foreldrene ønsker for dem og henne 🥰 har også en halvsøster som fikk barn da jeg var 18 og jeg ble nesten aldri invitert,  og min søster ble spurt om å være barnevakt så vi har ikle noe forhold den dag idag 12 år senere. Nettopp fordi jeg aldri ble inkludert og nå er hun sur for det men beklager,  sånn blir det

Anonymkode: 0db7b...8fd

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel som med alle andre relasjoner, det går begge veier.

Det beste er når begge sider tar initiativ, inviterer hverandre og spør om å finne på ting.

Hvor gamle er barna dine da ts? Kan de spørre tante eller onkel om de kan komme på besøk en dag? Selv om dere ikke trenger barnevakt er det ganske godt når barna er på familiebesøk 😊

Anonymkode: fec15...b3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye treffes dere som familie, da? Å ta initiativ til alenetid med småbarn man kanskje ikke føler man kjenner så godt eller ser så ofte faller seg ikke så naturlig. Jeg - barnløs tante - har et nærere forhold til den eldste niesen min enn til de andte to, fordi søsteren min tok mer initiativ til samvær da hun var liten enn det broren min har gjort,  og da har det også vært lettere for meg å finne på ting med henne alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har tre barn under 8 år, og dagene er travle med både meg og min mann i full jobb. Jeg har synes det har vært trist at ikke tanter/onkler har tatt mer initiativ til å være alene med barna over årene, men har heller ikke hatt særlig behov for barnevakt så jeg har nok heller ikke spurt så ofte. Jeg har tenkt som så at dersom tanter/onkler ønsker et tett bånd til barna, så tar de kontakt/initiativ selv.

I dag fikk jeg høre via en felles venninne av svigersøster, at de synes det er leit at vi aldri spør om barnevakt. Som sagt så trenger vi aldri barnevakt, så dette har jeg ikke tenkt over. 

Hvor mye ansvar skal vi ta for at tanter/onkler knytter bånd med sine nevøer og nieser?

Hei svigersøs.

Jeg hører av venninna at du og bror synes det er leit vi aldri ber om barnevakt. Og det er egentlig nesten aldri vi trenger barnevakt, men hvis dere har lyst til å invitere Frida, Julie eller Sebastian på middag eller overnatting synes de sikkert det er kjempestas. Og vi voksne setter pris på en roligere kveld.

Klem fra meg

Anonymkode: 1606c...52f

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Omgps dere ikke søsken og annen familie? Tanter og onkler er jo først og fremst brødre og søstre. Ikke barnevakten. 

Hvorfor skal barna ha kontakt med onkler og søskenbarn hvis dere ikke har det? 

Anonymkode: 3e77c...be2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tenker det går begge veier, men tenker jo det er greit om dere spør av og til så de vet at dere er interessert.

Jeg spør om jeg kan passe tantebarna mine, å passer de ofte. De spør også meg om jeg kan passe. Har hatt de med på hytteturer, filmkvelder, passet de sånn foreldrene kan finne på noe bare de to eller at de kan reise på en weekendtur alene. Har jeg hatt fri når de har vært syke så har jeg vert med de. Jeg har hentet de i barnehage og på skole osv. 

Anonymkode: 642c4...f86

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det går begge veier. Man kan ikke forvente at det alltid er den ene parten som tar initiativ. Begge på initiere og vise at de ønsker kontakt. Man er alltid (minst) to om en relasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke du og mannen høre om de vil passe så kan dere gå en tur ilag, gå ut å spise og på kino eller noe? 

Anonymkode: 642c4...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...