AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Er oppvokst med omsorgssvikt, men fått mye hjelp av psykolog. I sommer har jeg hatt jobb i boliger. Der vasket de håndduker etter hver gang de hadde dusjet. Jeg pleier å bruke håndduken flere ganger, jeg er jo ren når jeg har dusjet? Vasker normale folk gulvet hver eneste uke? De i boligen bruker såpe i skrittet, er dette normalt? Er det vanlig å vaske taket annethvert år? Dette har jeg hørt fra andre, men usikker på om dette stemmer? Jeg ønsker meg barn en dag, og vil gjøre ting riktig Anonymkode: d751e...42f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Vokst opp i en familie uten spesielle utfordringer, og har i dag to små barn. Vi vasker gulvet ca hver måned, men jeg flekkvasker med klut f.eks. ved kjøkkenbenken og under spisebordet. Vo bruker dr.greve i skrittet, men jeg kjenner mange, også i egen familie, som ikke gjør det. Det er nok bare en preferanse. Du blir ren nok med vann. Vi vasker kun taket hvis det er flekker. Har bodd her vi bor nå sju år uten å vaske taket. Vi bruker ikke stearinlys inne, så mulig det har noe å si for vasking. Vi bruker håndkleet flere ganger til hår, og så til kropp én gang før den går til vask, dvs. 3-4 ganger før den vaskes. Anonymkode: af0a3...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Jeg bruker håndklær minst to ganger før de legges til vask. Som du selv sier, jeg er jo ren når jeg har dusjet. Gulvet på bad og kjøkken, og yttergang vaskes hver uke, stue ca 1 gang i måneden, og soverom enda sjeldnere. Støvsuger eller bruker tørrmopp i alle rom 1-2 ganger i uka. Bruker ikke vanlig såpe i skrittet, men intimvask som Asan eller Dr. Greve ved behov. Vasker tak og vegger ca en gang i året (oftere på kjøkkenet og badet). Anonymkode: e03de...3ac 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Skrevet 17. juli 2024 Håndklær brukes i ca en uke før de sendes tll vask. Tak har jeg hittil aldri vaska. Har generelt ingen fast regel på når jeg vasker. Gjør det når jeg føler for det og når jeg syns det er møkkete hjemme. Bruker såpe nedentil, men det anbefales jo egentlig å bare bruke vann. Du blir ren nok med det, i tillegg holdes bakteriefloraen stabil. Ikke bry deg så mye om hva andre gjør. Gjør det som føles riktig for deg Anonymkode: 00885...1d8 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 Håndklede etter dusj brukes opptil en uke før det vaskes. Vasker/støvsuger gulve en gang i uka. Tak vaskes kanskje hvert fjerde år.... Anonymkode: d2be9...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Skrevet 17. juli 2024 Alle håndklær skiftes og vaskes ukentlig (oftere ved sykdom så klart). Sengetøy hver 14. dag. Vi bruker ikke såpe i skrittet. Robotstøvsuger støvsuger og mopper hver dag, men vasker også over skikkelig ukentlig. Uten barn og hund, så hadde det nok vært mer sjelden! Tak har jeg aldri vasket. Takket være små barn så vaskes vegger jevnlig, uten at jeg teller. Da jeg bodde alene så var det sjeldent jeg vasket mine lyse vegger, de var like fine (jeg ser jo de mørke jeg vil trenge 1 gang per år også uten barn). Anonymkode: e9763...38e
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Skrevet 17. juli 2024 Folk gjør forskjellig. Jeg vasker håndklær etter hver dusj fordi jeg får meg ikke til å tørke meg med et håndkle som jeg har tørka meg i rompa og på beina med. Selv om det er aldri så rent.😄 Liker heller ikke å ha våte håndklær hengende på badet til tørk. Det går så klart fint å bruke håndklærne om igjen, og hotell oppfordrer til dette. Bruker håndkle til å tørke hendene med ca en uke. Bruker ikke såpe i skrittet. Går an å bruke intimvask men jeg har ikke noe behov for det. Tørker over vegger og tak med fuktig klut en gang i året. Gidder ikke bruke såpe. Tørrmopper gulvet minst annenhver dag pga katter som røyter mye. Har drittparkett som ikke tåler vann så vasker sjeldnere med fuktig klut, ca hver 14. dag blir det vel. Synes du må tilpasse sånn at det føles riktig for deg for det finnes så mange slags rutiner og det er ikke noe som er fasit. Anonymkode: c5592...68c
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 Nytt håndkle ca en gang i uken. Sengetøy ca hver 14. dag. Tak? Som liten husker jeg det var en del av julebaksten men som voksen har det vært ca annenhvert år: nemlig når jeg flytter et nytt sted😂 Bruker såpe i skrittet, men det anbefales jo å ikke gjøre det så mye. Vasker med klut under armene og pupper+skrittet de dagene jeg ikke dusjer. Anonymkode: fb613...f52
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 Bruker Dr Greve eller annen underlivssåpe til underlivet. Jeg bruker håndklær flere ganger (6-7-8?) før det vaskes. Har aldri vasket tak noensinne og kommer aldri til å gjøre det heller. Vasker gulv kanskje en gang i måneden. Livet er kort, ingen ligger på dødsleiet og skulle ønske de vasket mer. Anonymkode: 7a2fc...982 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 Bruker håndklær to ganger. Bytter sengetøy en gang i uken. Har robotstøvsuger med mopp som går over daglig, tror ikke gulvvasken blir helt topp av det, men rusket forsvinner. Støvsugeren tar seg en runde på kjøkken og spisekrok etter måltider og. Vasker bad 1-2 ganger i uken. Vasker da også veggen bak toalettet og vasken. Veggen over komfyr og oppvaskmaskin vaskes og med jevne mellomrom, fordi det er steder det er behov for det oftere. Ellers vasker jeg ikke vegg eller tak så ofte 😅 har vokst opp med at det gjøres før jul. Men har ikke peis og bruker ikke levende lys, så ser ikke helt det store behovet. Bruker intimsåpe, vanlig såpe er for sterkt. Er vel strengt tatt bare vann man skal bruke nedentil. Tror nok normalområdet er ganske bredt for hva folk gjør av renhold hjemme. Så lenge det ikke er synlig skit og lukter ille, så er det vel greit. Enkelte har lite ting, f.eks, eller har ikke barn og dyr, da er ikke behovet for gulvvask så stort f.eks Anonymkode: d3685...370
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Kjøkkengulvet blir ofte skittent av matlaging, da går jeg over med en klut og tar flekker. Sånn skikkelig gulvvask er vel maks en gang i mnd, kanskje det går 6 uker mellom hver gang. Roboten gjør at det ser greit ut Anonymkode: d3685...370
Mymlen Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 Nytt håndkle hver gang, bakterier gror på fuktige steder. Er derfor det ofte byttes. Skifter på senga en gang i uken. Vasker gulvet ved behov, men støvsuger og flekkvasker om jeg søler noe flere ganger i uken. Bruker intimsåpe. Vasker bad og kjøkken minst en gang i uken, oppvasken skal stort sett bli tatt hver dag og alle overflater tørket over. Jeg reagerer ikke noe særlig på at andre gjør ting sjeldnere eller oftere. Om noen skifter på senga to ganger i året/bruker samme håndkle i to mnd så kan det være at jeg rynker litt på nesa 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 Jeg vasker håndkle etter en dusj. Tørker meg ikke en gang til med et håndkle jeg har brukt i underlivet. Det vi bruker til hendene skiftes etter noen dager. Bruker bare vann i underlivet. Støvsuger hver dag, vasker over gulvet på kjøkkenet kanskje en gang i uka. Vasker taket en gang i året. Samme med veggene. Anonymkode: 48035...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er oppvokst med omsorgssvikt, men fått mye hjelp av psykolog. I sommer har jeg hatt jobb i boliger. Der vasket de håndduker etter hver gang de hadde dusjet. Jeg pleier å bruke håndduken flere ganger, jeg er jo ren når jeg har dusjet? Vasker normale folk gulvet hver eneste uke? De i boligen bruker såpe i skrittet, er dette normalt? Er det vanlig å vaske taket annethvert år? Dette har jeg hørt fra andre, men usikker på om dette stemmer? Jeg ønsker meg barn en dag, og vil gjøre ting riktig Anonymkode: d751e...42f jeg vasker gulvet anhver uke , kjøkkenet og bade 1 gang i uka og resten etter behov. Jeg brukte lenge såpe i underlivet, sluttet kanskje for 10 år siden da jeg hadde veldig mye sopp vasker taket 1 gang i året Anonymkode: bfb42...27d 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Gulv vasker jeg ved behov, har dyr så ofte x1 i uka, robotstøvsuger går ofte. Vasker tak og vegger, og egentlig alt tim vår. En god julevask. Hånkle brukes fra 1 til 5-6 ganger. Bruker intimsåpe i dusjen. Hva som er riktig kommet helt an på deg. Jeg elsker å vaske rundt, det gir meg en god følelse, men om det er strengt nødvendig hvert år vet jeg ikke. Og så spørs det på om du har dyr, barn osv. Har du noen i familien med allergier eller astma så trengs kanskje det oftere. Hånkler kan du lukte på, lukter det greit og ikke er vått, bruk det. Dusjer du daglig, flere ganger om dagen, 2 ganger i uka tilsier hvor ofte du bør bruke såpe nedentil. Alt er liksom en vurdering. Hjemmet trenger ikke være sterilt, så lenge det ikke er synlig skittent hele tiden. Viktig er å holde orden, alt har sin plass og ryddes bort etter bruk. Dette går seg til! Lykke til! Anonymkode: 48111...a9d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå