Gå til innhold

Søvnproblemer, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå i ca 2 år strevd veldig med søvn. Jeg kan ikke huske hvordan det føles å sove en hel natt. Jeg sovner fort, men våkner flere ganger i løpet av natta og strever da med å sovne igjen. Noen som har noen tips? Jeg er i aktivitet i løpet av dagen, kjølig soverom, ikke skjerm rett før jeg sovner osv.

Anonymkode: 6782f...ff9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker du ørepropper om natta? Det hjelper meg til å ikke vokne så ofte. Kan du ha søvnapne? Du kan be legen din henvise deg til søvnanalyse, da bruker du utstyr som måler søvnen din. 

Har noe endret seg de siste to årene? Psikisk? Har du kjæreste som ligger ved siden av og beveger seg i søvne eller snorker? Er soverommet mørkt? 

Anbefaler vekke-klokke med lys, da får du en rolig og gradvis oppvåkning hele året, uansett årstid. ☺️

Anonymkode: a1d60...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De øreproppene jeg har er ikke gode å ha på om natta, men har nettopp bestilt meg nye, det blir bra å prøve.

Jeg sover alene, men sliter med angst, sådet kan jo selvfølgelig ha noe med det å gjøre.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem, bare at jeg sliter med innsovning i tillegg til stadige oppvåkninger. Sov kanskje 2 timer i natt, og dagen er ødelagt. Sover helt klart bedre med ørepropper, for da slapper jeg mer av i forhold lyder. For det er en del lyder her jeg bor, naboer er ikke alltid så lett. 

Jeg har også angst, og det er om natten og jeg skal sove at den virkelig kicker inn. Fight or flight, hele kroppen er i alarmberedskap. Har ikke funnet noen løsning, men merker at kosthold og pusteøvelser er virkningsfullt til en viss grad. Har prøvd all verdens tilskudd, også i høye doser (b12, d vitamin, b kompleks, magnesium m.,), men har ikke virket. 

Mtp ørepropper så kan du få formstøpe hos audiograf, de er mye mer behagelig enn de man får kjøpt på apotek osv. På sikt er de også mye billigere. 

Anonymkode: 1ef39...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har nå i ca 2 år strevd veldig med søvn. Jeg kan ikke huske hvordan det føles å sove en hel natt. Jeg sovner fort, men våkner flere ganger i løpet av natta og strever da med å sovne igjen. Noen som har noen tips? Jeg er i aktivitet i løpet av dagen, kjølig soverom, ikke skjerm rett før jeg sovner osv.

Sarotex er kjenpegod mot søvnproblemer

Anonymkode: 24a06...f3f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem. Sovner fort, men våkner etter 2-3 timer og da ligger jeg og vrir meg nesten helt til klokken ringer. Dette har pågått i 1-2 år nå. Jeg våkner også veldig brått og i veldig dårlig humør og trist, nesten depressiv. Jeg er 48 år, så lurer på om det kan være i forbindelse med overgangsalderen? Vil det hjelpe med østrogenplaster/tabletter? Jeg har ikke vært hos legen.

Anonymkode: ff28c...5e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sarotex er kjenpegod mot søvnproblemer

Anonymkode: 24a06...f3f

Antidepressiva er også fulle av bivirkninger og ikke automatisk en god løsning for alle. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har samme problem. Sovner fort, men våkner etter 2-3 timer og da ligger jeg og vrir meg nesten helt til klokken ringer. Dette har pågått i 1-2 år nå. Jeg våkner også veldig brått og i veldig dårlig humør og trist, nesten depressiv. Jeg er 48 år, så lurer på om det kan være i forbindelse med overgangsalderen? Vil det hjelpe med østrogenplaster/tabletter? Jeg har ikke vært hos legen.

Anonymkode: ff28c...5e4

Første bud er å sjekke om det er hormonelle årsaker til søvnproblemene først. Lite vits i å ta tilskudd av østrogen ellers. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De øreproppene jeg har er ikke gode å ha på om natta, men har nettopp bestilt meg nye, det blir bra å prøve.

Jeg sover alene, men sliter med angst, sådet kan jo selvfølgelig ha noe med det å gjøre.

TS

Jeg fikk skaffet meg formstøpte ørepropper. De har gjort underverker for søvnen min i hvert fall. Noe å sjekke ut kanskje?

Anonymkode: cfcda...4b6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Første bud er å sjekke om det er hormonelle årsaker til søvnproblemene først. Lite vits i å ta tilskudd av østrogen ellers. 

Ja, sant det.

Gjest Azarael
Skrevet (endret)

Går du på medisiner? Har du faste rutiner hver dag? Drikker du kaffe, alkohol? Røyker eller snuser? Sunt kosthold?

Endret av Azarael
AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp om søvnhygiene og følg de rådene til punkt og prikke i 30 dager, minst. 

69715890.jpg?imageId=69715890&x=0&y=0&cropw=99.135446685879&croph=100&width=688&height=643&compression=80

Folk flest burde få gode søvnrutinger inn med morsmelka. Dessverre er det en god del foreldre som ikke forstår viktigheten av det og som ikke lærer barna det. 

Anonymkode: 6531e...5bf

• Liker 1
Gjest Azarael
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Les deg opp om søvnhygiene og følg de rådene til punkt og prikke i 30 dager, minst. 

69715890.jpg?imageId=69715890&x=0&y=0&cropw=99.135446685879&croph=100&width=688&height=643&compression=80

Folk flest burde få gode søvnrutinger inn med morsmelka. Dessverre er det en god del foreldre som ikke forstår viktigheten av det og som ikke lærer barna det. 

Denne hadde vært fint å hatt på veggen på soverommet!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du i gang med overgangsalder? 

Anonymkode: 760d9...70a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg som har hatt alvorlige søvnproblemer i mange år, så blir jeg provosert over at det antas at søvnhygiene ikke er prøvd ut. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at man ikke må komplisere dette med søvn så mye. Ikke overtenk på hvordan man skal sovne og holde den. 
Jeg har det samme problemet og jeg bruker 1-2 og tenker kun på 1-2. IKKE på noe annet. 
1-2 1-2 1-2 hele tiden til man faller i søvn

Anonymkode: 50801...81b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bruker du ørepropper om natta? Det hjelper meg til å ikke vokne så ofte. Kan du ha søvnapne? Du kan be legen din henvise deg til søvnanalyse, da bruker du utstyr som måler søvnen din. 

Har noe endret seg de siste to årene? Psikisk? Har du kjæreste som ligger ved siden av og beveger seg i søvne eller snorker? Er soverommet mørkt? 

Anbefaler vekke-klokke med lys, da får du en rolig og gradvis oppvåkning hele året, uansett årstid. ☺️

Anonymkode: a1d60...937

Ørepropper om natta? Svir det ikke etter hvert?

Anonymkode: 8df89...715

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har samme problem, bare at jeg sliter med innsovning i tillegg til stadige oppvåkninger. Sov kanskje 2 timer i natt, og dagen er ødelagt. Sover helt klart bedre med ørepropper, for da slapper jeg mer av i forhold lyder. For det er en del lyder her jeg bor, naboer er ikke alltid så lett. 

Jeg har også angst, og det er om natten og jeg skal sove at den virkelig kicker inn. Fight or flight, hele kroppen er i alarmberedskap. Har ikke funnet noen løsning, men merker at kosthold og pusteøvelser er virkningsfullt til en viss grad. Har prøvd all verdens tilskudd, også i høye doser (b12, d vitamin, b kompleks, magnesium m.,), men har ikke virket. 

Mtp ørepropper så kan du få formstøpe hos audiograf, de er mye mer behagelig enn de man får kjøpt på apotek osv. På sikt er de også mye billigere. 

Er du urolig på dagtid også? Stress etc kan sette kroppen i konstant alarmberedskap, så den anser at det ikke er trygt å sove. Angsten kommer da for å vekke deg så du ikke skal bli angrepet av fiender. 

Innfør avslapning hver dag. Type yoga nidra eller kroppsscanning. Du finner masse på YouTube. Kutt koffein. 

Anonymkode: 760d9...70a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker melatonin, tar mellom 3-4 mg alt ettersom. Det hjelper på, selv om søvnen ikke er perfekt. Om du sliter med oppvåkninger, kan depotabeletter være smart.

Jeg lytter også til meditasjoner. 

Anonymkode: a26af...68e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet skikkelig med søvnproblemer i maaaaange år. Nå sover jeg (bank i bordet) veldig godt. Jeg har på en vifte i bakgrunn som suser beroligende hele natten. Av en eler annen grunn gjør denne susingen meg rolig og jeg sover stort sett gjennom nettene. Ikke sikkert det hjelper deg, men verdt å prøve.  

Anonymkode: df074...7c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...