AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Hei. Trenger litt råd og tips angående legging av barna. Har en på tre som er midt i mellom fasen av dupp ikke dupp og en syvåring.. Sover treåringen på dagen, sovner han gjerne ikke til rimelig tid på kvelden. Da må barna også legge seg samtidig, noe som er uheldig for begge siden de trenger litt tid alene. Har han ikke dupp , sovner han på er blunk kl 1930/1900 om det er ukedag, og 20 nå i ferien, men våkner kort tid etter av storesøster. Da må jeg hjelpe ham i søvn enten med storesøster der eller at hun igjen må sitte alene. Problemet er at vi har bare ett soverom og liten leilighet pga situasjoner. Vi kan bruke normale innestemmer, men storesøster er naturlig høylytt og roper når hun blir ivrig. Kjenner det hele er sykt slitsomt. Jeg er alene med barna og jeg burde kanskje lært yngste til å sovne selv, men det er ikke så lett. Jeg ble alene for halvannet år siden og jeg har drevet med bleieslutt, ammeslutt, smokkeslutt, skolestart, jobb, studier, depresjon, medisiner, husarbeid og angst. Jeg føler meg bedre nå, men det å sovne selv har jeg ikke klart å lære ham enda. Jeg vet hvordan, gjorde det med eldste, men da var det heller ingen der til å forstyrre henne når hun prøvde å sove. Han er veldig lett å kommunisere med, så mulig det ikke er så vanskelig, med kjenner ikke at problemet er dette nå, men at ting ikke går så lett om kvelden 😅 Tar gjerne imot råd til hva jeg kan gjøre for at leggingen ikke varer fra 20-2230 hver kveld. Anonymkode: 67328...dea
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Hvorfor våkner han av lillesøster? Anonymkode: 26ae0...46d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Storesøster mente jeg Anonymkode: 26ae0...46d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor våkner han av lillesøster? Anonymkode: 26ae0...46d Fordi hun snakker høyt, løper (tramper) inn på rommet og skal absolutt snakke masse når hun er i seng, selvom jeg snakker masse med henne før hun går i seng.. Anonymkode: 67328...dea
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi hun snakker høyt, løper (tramper) inn på rommet og skal absolutt snakke masse når hun er i seng, selvom jeg snakker masse med henne før hun går i seng.. Anonymkode: 67328...dea Prøver foresten å si det, forklare, hver dag, men virker ikke som hun bryr seg. Anonymkode: 67328...dea
Perle Skrevet 17. juli 2024 #6 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Prøver foresten å si det, forklare, hver dag, men virker ikke som hun bryr seg. Anonymkode: 67328...dea Det er jo her du må sette inn fokuset. Hun er gammel nok til å fortså. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Skrevet 17. juli 2024 Perle skrev (2 minutter siden): Det er jo her du må sette inn fokuset. Hun er gammel nok til å fortså. Ja, hun forstår, men bryr seg ikke. Synes også det er dumt å måtte ta en kamp med henne da, for hun skriker en del og det vil ihverfall vekke broren. Det går liksom ikke inn det jeg sier. Anonymkode: 67328...dea
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 Greier du bære henne i seng etter hun har sovnet? F eks la henne sovne på sofaen så bære henne inn. Vet det er ikke optimalt men i din situasjon kanskje verdt å prøve. Vet hvordan du har det da, har en på samme alder som ikke greier være stille Anonymkode: 26ae0...46d 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Greier du bære henne i seng etter hun har sovnet? F eks la henne sovne på sofaen så bære henne inn. Vet det er ikke optimalt men i din situasjon kanskje verdt å prøve. Vet hvordan du har det da, har en på samme alder som ikke greier være stille Anonymkode: 26ae0...46d Ja, det kunne vært en løsning. Eneste som er da, er at jeg ikke får være i fred om kvelden 😅 ingen tv programmer eller noe, men det er kanskje noe som kan gå seg til. Hun er jo ikke våken hele kvelden. Det er kanskje en løsning ja 😊 Anonymkode: 67328...dea
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 Kan storesøster legge seg på samme rom som deg? Vi hadde egen seng til barnet på vårt rom en periode, funket greit Anonymkode: 72080...921
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan storesøster legge seg på samme rom som deg? Vi hadde egen seng til barnet på vårt rom en periode, funket greit Anonymkode: 72080...921 Vi deler soverom alle tre, hadde vi hatt et ekstra rom så hadde det vært løsningen ja😊 Anonymkode: 67328...dea
Sniff76 Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 Når storesøster skriker og maser ved legging, går det jo mye ut over henne selv pga. hun får mindre av din tid/fokus. Våkner minstemann hvis du leser lavt for henne på soverommet? Evt lese i stua. Kan du friste henne med at du leser i en spennende/morsom bok for henne hvis hun klarer å være rolig og ikke vekke minstemann? F.eks Doktor Proktors prompepulver var veldig gjevt her i den alderen. Det er tykke bøker som tar tid å komme gjennom, men veldig morsomme og fengende. Skriker hun, blir det ikke bok den kvelden.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 Sniff76 skrev (9 minutter siden): Når storesøster skriker og maser ved legging, går det jo mye ut over henne selv pga. hun får mindre av din tid/fokus. Våkner minstemann hvis du leser lavt for henne på soverommet? Evt lese i stua. Kan du friste henne med at du leser i en spennende/morsom bok for henne hvis hun klarer å være rolig og ikke vekke minstemann? F.eks Doktor Proktors prompepulver var veldig gjevt her i den alderen. Det er tykke bøker som tar tid å komme gjennom, men veldig morsomme og fengende. Skriker hun, blir det ikke bok den kvelden. Ja, vi pleier å lese eller prate eller kose litt før hun går inn på rommet, og noen ganger våkner han likevel, og da er det jo ikke hennes feil selvfølgelig. Men da skal jo hun oppi han og blir sur fordi jeg hjelper ham til å sove igjen og lager gjerne drama også. Pleier å roe dem begge, så sovner de etterhvert. Men tror du det har sammenheng med at treåringen har vært veldig trøtt når han sovner for kvelden, at det er grunnen til at han våkner igjen en time senere ? Han våkner ca 08, nå i ferien, og legger seg mellom 1930 og 20 om han ikke har dupp. Feks idag var det en rolig dag, og han trengte ikke dupp. Anonymkode: 67328...dea
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det kunne vært en løsning. Eneste som er da, er at jeg ikke får være i fred om kvelden 😅 ingen tv programmer eller noe, men det er kanskje noe som kan gå seg til. Hun er jo ikke våken hele kvelden. Det er kanskje en løsning ja 😊 Anonymkode: 67328...dea Den ser jeg 😂 kan skru av alt forstyrrende lys og lyd og se om hun sovner raskt. Som at det blir et soverom og så skru på igjen hvis det går bra å flytte henne Anonymkode: 26ae0...46d
Sniff76 Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, vi pleier å lese eller prate eller kose litt før hun går inn på rommet, og noen ganger våkner han likevel, og da er det jo ikke hennes feil selvfølgelig. Men da skal jo hun oppi han og blir sur fordi jeg hjelper ham til å sove igjen og lager gjerne drama også. Pleier å roe dem begge, så sovner de etterhvert. Men tror du det har sammenheng med at treåringen har vært veldig trøtt når han sovner for kvelden, at det er grunnen til at han våkner igjen en time senere ? Han våkner ca 08, nå i ferien, og legger seg mellom 1930 og 20 om han ikke har dupp. Feks idag var det en rolig dag, og han trengte ikke dupp. Anonymkode: 67328...dea Det kan hende, kan du prøve å legge ham 19 en periode? Hvis de er overtrøtte, kan søvnen bli dårligere, kan jo være derfor han våkner lett.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #16 Skrevet 18. juli 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Fordi hun snakker høyt, løper (tramper) inn på rommet og skal absolutt snakke masse når hun er i seng, selvom jeg snakker masse med henne før hun går i seng.. Anonymkode: 67328...dea 10 hours ago, AnonymBruker said: Ja, hun forstår, men bryr seg ikke. Synes også det er dumt å måtte ta en kamp med henne da, for hun skriker en del og det vil ihverfall vekke broren. Det går liksom ikke inn det jeg sier. Anonymkode: 67328...dea Det er denne kampen du skal ta først. Etter leggetid skal hun skal bli på rommet sitt og ikke snakke. Se noen Super Nanny episoder om samme problem. Anonymkode: abcdb...3af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå