AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Spar meg for spydige kommentarer om at jeg er en dårlig mor. Jeg ser på meg selv som en meget flink mor men nå begynner batteriet å gå tomt. Da er jeg over halvveis i ferien. Vi har skapt gode minner, vært på mange lekeland, lekeplasser, turer og på badeland flere ganger og hatt besøk. Laget god og sunn mat som ingen spiser osv.. Ungene krangler, slår hverandre og er oppe til sent på kveld. Jeg savner hverdag, rutiner, og generelt ro! Det er veldig mye hele tiden og vi har flere tette barn i ung alder. Nå venter vi mer besøk i helgen og jeg gruer meg. Jeg har sluttet å glede meg, fordi jeg vet at dette innebærer at jeg må være vært, lage mat, ordne ting i huset, re opp senger, være mamma og i tillegg være servitør og kokk samt sykepleier tilfelle noen slår seg. Huset må ryddes og gjerne vaskes og det er bare jeg som vasker her hjemme. Det er veldig mye på meg som kvinne nå, og jeg er fuckings dritt lei! Har begynt å male huset og endelig får jeg litt fred, men sannheten er at jeg og samboer er for sliten til å stå ute å male men det er mer slitsomt å være med ungene hele tiden så huset blir malt som aldri før. Jeg og samboer er dritt lei og nå krangler vi om hvem som skal stå ut å male.. Elsker barna mine, men fy f dette tar på! Jeg har gitt opp å rydde og holde orden, huset får bare se ut som et helvete! Kjøpte pizza til middag idag å 3 åringen kastet pizzaen i gulvet fordi han ville ikke ha.. Da fikk jeg nok og måtte ta en time out Vi prøver alt for å skape hygge, men får veldig lite igjen. Vi har barnevakt noen ganger men det er ikke nok. Vi savner hverdag, barnehage, ro og det å få drikke kaffe i fred å rett og slett å få litt pusterom. En barnevakt i 2 timer hjelper lite, men er bedre enn ingenting. Har hatt hodepine, vært veldig sliten i dag og er lei av ungene som aldri hører etter. Vi har bare vært hjemme i sommer fordi minsten er så liten, og det er jeg glad for men ferie blir nok aldri ferie som før. Savner rett og slett tiden før jeg fikk barn, selv om jeg aldri kunne ha vært foruten. Får lyst til å klikke på barna noen gang, men vet at det ikke er lurt. Lei av rot, krangling, styr, trass, klaging og generell uro. Er også lydsensitiv og all denne uroen gjør meg ekstremt utmattet. Det er konstant lyd, og høyt volum. Unger som griner, roper, eller ett eller annet. Det positive er at barna er verdens nydeligste og søteste. Jeg elsker barna mine! De er morsomme og veldig utadvendte og kreative, men de kjeder seg fort og liker ikke å være hjemme lenge fra barnehagen virker det som. De konkurrerer om oppmerksomheten fra oss foreldre hele tiden. Minsten på tre år har vært oppe til kl 23 tre kvelder på rad da hab takler dårlig å ha ferie.. Vi er for slitne til å ta kampen! Ingen form for kvalitetstid på kveldene for oss voksne. Peppe gris er på TV fra morgen til kveld! Anonymkode: 20fb1...7af 16
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Grunnen til at de liker å være i barnehage er at der får de kontant beskjed om at man ikke kaster mat på gulvet Anonymkode: 8c1c1...a89 8 5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Hvor gamle er barna? Kan eldste sendes på besøk / overnatting et sted? Føler med deg, men tiden er din venn.. Går det an å legge seg sammen med 3-åringen i 21-tiden? Anonymkode: 8e265...235 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Skrevet 17. juli 2024 Var som å lese om oss.. jeg er alene med barna og de har ikke sovna enda 😂 Et råd - redbull. Kaffe. Iskaffe. Sjokolade. Skjermtid. Bøtte og spade på stranda uansett vær utenom regn og vind. Treåringen her dynka pizzabiten i dressing ista og nekta å spise den etterpå, for han liker jo ikke så mye dressing. (Jeg advarte, ja han måtte gjøre det selv) Anonymkode: d0afb...2a6 4
Me0987 Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 (endret) Hvorfor legger dere barna så seint i ferien, da? En tre-åring har ingen grunn til å legge seg kl.23?! Hold på ca. samme leggetid som ellers i året. Det gjør vi med relativt store barn og det fungerer utmerket. Min niåring er som regel i seng før kl. 21.Søvn er viktig. Endret 17. juli 2024 av Me0987 9 6
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Skrevet 17. juli 2024 Dere har tydeligvis tatt på dere for mye, mistet helt kontrollen på rutiner. Hvorfor er et barn på 3 år oppe til 23? Som du sier selv barnehage, kaffe, fred og ro er det du savner. Så har dere valgt litt feil.. Også skal dere få gjester, er det bare barn som kommer siden du skal være alt der du ramser opp? Det er lov til å delegere oppgaver... Anonymkode: c0bde...b56 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Skrevet 17. juli 2024 Det er faktisk lov og opprettholde rutiner i ferien også. Ikke la ting skli helt ut. 3 åring som «takler dårlig» og ha ferie? Er det rart når den blir holdt oppe til 23? Altså gå litt i deg selv a! Anonymkode: ffd0c...808 17 7
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Skrevet 17. juli 2024 Jeg synes det kan være ganske provoserende å lese denne typen innlegg. Hvem er det som har sagt at det ikke er slitsomt å ha barn? For det er det. Småbarnsperioden spesielt, kanskje, er slitsomt. Sånn er det, og sånn har det alltid vært. Men, dagens foreldregenerasjon har ikke kjent på slike følelser før. De er bortskjemte, og vant til å bare høste goder fra alle kanter. Dette er en periode i livet. Den er hva du og dere gjør det til. Hvis dere lar barna være oppe til 23, kan dere ikke klage på at de er lenge oppe! Dere må selv stå i oppdragelsen, for det er det dere kjenner er vanskelig nå, rett å slett oppdragelse og grensesetting, for det er dere vant til at andre gjør. Anonymkode: 9a0c9...bc5 6 11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Skrevet 17. juli 2024 Helt normalt, huset vasker du til høsten igjen, ungene og, sommeren er ganske kaotisk med små barn, og en kan ikke dele seg i 4 og være overalt, så noe vil lide og det blir stortsett husvasken. Husk å pust inn, og pust ut, jeg lover deg det blir bedre med åra når en kanskje senker krava litt, tror nok få har alt slik på stell som de liker å tro det. Dere overlever alle i hop i år og, lover deg, men prøv å snike deg til en lur innimellom slaga, en timeout, det trenger en alle. Anonymkode: d289c...d43 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Skrevet 17. juli 2024 Kjenner meg igjen. Er på ferie hos svigers, og mens mannen må hjelpe sin gamle far med å fikse alt mulig rart, har jeg barn på 4 år og en på 9 mnd omtrent alene døgnet rundt 🫠 I kveld ble det middag kl 20.30 (!) fordi ingen av de er interesserte i å se på klokken. Svigerfar ble sint, fordi jeg lot min fireåring nekte å spise fiskegratengen han ikke likte, og lot han få en brødskive med leverpostei istedet. Da FRESTE jeg desidert, at du kan ikke forvente fornuft ved middagsbordet av en utslitt fireåring klokken-en-halvtime-etter-normal leggetid. Småbarnslivet er intenst og ekstremt, og ingen av oss får det til uten noen bump på veien. Sender alle småbarnsforeldre en ekstra klem 🫡🫶🏼 Anonymkode: 45c7c...428 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Skrevet 17. juli 2024 Stranda har vært redningen her. Tar med en ikea-pose med strandleker, kjølebag med masse drikke, niste, frukt etc, og en termos med kaffe. De/vi fisker reker, krabber og flyndre med håv. Setter igang konkurranse om hvem som bygger det høyeste sandslottet, og merkelig nok slår de meg hver gang. Så etterhvert som de sklir litt inn i den rutinen på stranda så kan jeg etterhvert benytte meg av strandstolen. Anonymkode: b00d8...583 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #13 Skrevet 17. juli 2024 Og når det gjelder mat så er det lov å lage hverdagsmat. Eller grille. Legg sengetøyet oppå sengene til gjestene. Si at du desverre ikke rakk å ta det på før de kom. Eller be de ta med seg egen dyne og pute dersom de har plass i bilen. Still med middag første dagen, spør om de kan lage den andre dagen. Anonymkode: b00d8...583 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Skrevet 17. juli 2024 Gjør maten enkel, ingen dør av at middagen er det. Hold på rutinene! Her tar jeg daglig kampen med 7 åringen, leggetid er 20.30, ingen rom for diskusjon. Skal jeg holde energien oppe i 4 uker til, så må vi ha noen rutiner, og jeg må få være i fred ett par timer på kvelden. Rydd fortløpende gjennom dagen. Selv putter jeg ungen i dusjen på kvelden med masse leker, og bruker 20 minutter på å rydde i fred. Bruker også aktivt lekeplasser, badeplasser og andre steder med mange barn, så får jeg litt pustepause. Det er lov til å si nei til besøk, og vil du ikke si nei, så får besøket hjelpe til. Anonymkode: 5bcd6...0d1 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Skrevet 17. juli 2024 For å klare å "holde ut" ferien, har jeg alltid sagt til meg selv at dett er grunnen for at vi har ferie; for å sette pris på jobbhverdagen og den lange høsten når den kommer. Når man var små barn er det lott feil å tenke at ferien er for å lade batterier, for det er ofte mer stress når rutiner går i oppløsning og hverdagen blir snudd på hodet. Det er slitsomt. Vi er mange som kjenner på det. Men, prøv å hold mest mulig på rutiner. Legg ungene til relativt normal tid, stå opp tidlig, ha faste måltider, lag en "ny" rutine med aktiviteter. For meg var den ofte slik: frokost kl. 08:00, så ut en time, uansett vær og vind, ofte lengre hvis været var bra, lunsj kl. 11:00 eller 12:00. Ut igjen på en lengre aktivitet (stranden, lekeplassen, byen, lekeland, tur i fjellet osv). Liten snack i 14-15 tiden. Hjem, middag i 16-17 tiden. Avslapning og inneaktiviteter frem til legging, som regel innen kl. 20:00. Da hadde jeg kvelden til å slappe av, spise en lettvint med bedre middag med min kjære, se en fil eller ta et glass vin, før jeg la meg i 23-tiden. Vi byttet på hvem som skulle ha barna ute på de ulike klokkeslettene, mens vi noen ganger tok hele dagen sammen. Dette er langt i fra en fasit, men det var det som holdt feriehverdagen noenlunde ok for vår del. I bunn og grunn handler mye av stresset og kranglingen om uforutsigbarhet og mangel på rutine. Håper dere finner ut av det! Føler med deg 🥰 Anonymkode: cf215...e5c 9
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #16 Skrevet 17. juli 2024 Ja det kan være Mega slitsomt å ha småbarn og ferie. Det må være lov å dele at man er kjempesliten. Anonymkode: cfb14...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Skrevet 17. juli 2024 Gjestene kommer inn i en småbarnsfamilie, og de forventer nok ikke rent og pent hus, men servert middag hver dag. Rart dette, at folk kommer på ferie til andre og forventer oppvarting Anonymkode: cfb14...bbd 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #18 Skrevet 18. juli 2024 Synes utrolig synd på barn som vokser opp i dag siden foreldrene ikke har ork til å være sammen med de Småbarnsforeldre, dere må senke kravene og forventningene deres til ferier. Senk skuldrene, ta enkel mat innimellom, ta dagen som den kommer - uten masse planlagte aktiviteter, å sist men ikke minst, følg de vanlige rutinene med leggetid. Anonymkode: 428b6...d11 5 2 4
Camlon Skrevet 18. juli 2024 #19 Skrevet 18. juli 2024 (endret) 6 hours ago, AnonymBruker said: Kjøpte pizza til middag idag å 3 åringen kastet pizzaen i gulvet fordi han ville ikke ha.. Da fikk jeg nok og måtte ta en time out Vi prøver alt for å skape hygge, men får veldig lite igjen. Anonymkode: 20fb1...7af Kanskje problemet her er at du gir ikke konsekvenser for dårlig oppførsel? Dette er ikke ment som kritikk, men det er mange foreldre som sliter med sine barn på grunn av manglende grensesetting. Hvis mitt barn kaster pizzaen på gulvet, så er det ikke jeg som tar en time out, men barnet. (Jeg er ikke i Norge, så jeg skriver ikke dette innlegget midt på natten). Endret 18. juli 2024 av Camlon 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For å klare å "holde ut" ferien, har jeg alltid sagt til meg selv at dett er grunnen for at vi har ferie; for å sette pris på jobbhverdagen og den lange høsten når den kommer. Når man var små barn er det lott feil å tenke at ferien er for å lade batterier, for det er ofte mer stress når rutiner går i oppløsning og hverdagen blir snudd på hodet. Det er slitsomt. Vi er mange som kjenner på det. Men, prøv å hold mest mulig på rutiner. Legg ungene til relativt normal tid, stå opp tidlig, ha faste måltider, lag en "ny" rutine med aktiviteter. For meg var den ofte slik: frokost kl. 08:00, så ut en time, uansett vær og vind, ofte lengre hvis været var bra, lunsj kl. 11:00 eller 12:00. Ut igjen på en lengre aktivitet (stranden, lekeplassen, byen, lekeland, tur i fjellet osv). Liten snack i 14-15 tiden. Hjem, middag i 16-17 tiden. Avslapning og inneaktiviteter frem til legging, som regel innen kl. 20:00. Da hadde jeg kvelden til å slappe av, spise en lettvint med bedre middag med min kjære, se en fil eller ta et glass vin, før jeg la meg i 23-tiden. Vi byttet på hvem som skulle ha barna ute på de ulike klokkeslettene, mens vi noen ganger tok hele dagen sammen. Dette er langt i fra en fasit, men det var det som holdt feriehverdagen noenlunde ok for vår del. I bunn og grunn handler mye av stresset og kranglingen om uforutsigbarhet og mangel på rutine. Håper dere finner ut av det! Føler med deg 🥰 Anonymkode: cf215...e5c Trist at det er slitsomt med egne barn man frivillig har satt til verden … Anonymkode: 42c3b...12e 7 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå