Gå til innhold

Til eiere av hannhunder-hvorfor er det ok at hunden pisser ned overalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betraktet i dag et fenomen som jeg prøver å forstå. Ved inngangen til et kjøpesenter sto eier med en diger hannhund som fikk lov til å tisse oppetter veggen. Urinen rant utover ved inngangspartiet og glassruten ved døra ble tilsølet. 
Eier stod tålmodig og ventet.

Jeg ser stadig at det er ok med å la hunden late vannet på husvegger, bildekk, private gjerdestolper, postkassestativ, søppeldunker, parkerte sykler, trapper og de fleste loddrette flater (legg merke til at jeg ikke nevner lyktestolper, steiner, trær og utmark). Men hvorfor tenker en hundeeier at det er ok å la hunden urinere så godt som overalt? 

Anonymkode: 98299...e9c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂

Hvordan tenker du at vi skal stoppe dem??

Anonymkode: d20b3...a9a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva får deg til å tro at eiere av hannhunder landet over synes det er ok?

Anonymkode: e932f...3a5

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er neppe gjengs for alle han hundeeiere, og jeg lar ikke hunden min tisse/markere på søppelkasser, postkassestativ, husvegger etc etc, men hunden min veier per nå 36.6 kg. Når han først setter seg ned (jeg plukker _alltid_ opp) eller løfter på benet, så er det jo ikke akkurat som om jeg bare kan dra han med. Det er heller ikke sånn at han bare "jeg må tisseeeeeee!" eller at jeg bare kan si "heeer kan du gå på do nå!" når vi er på tur. Uhell kan derfor skje. 

Anonymkode: 5e4bf...851

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Jeg har to tisper som markerer, og den ene prøver ofte å stille seg til/løfte benet så hun får tissa over hvor hannhunder har tissa.

Jeg klarer fint å forutse når og hvor de muligens ønsker å markere, og jeg stopper de om det ikke passer seg. Ikke får de markere på private plener (selv ikke plenkanter), eller på asfalt så det renner ut hvor folk går og sykler. Når vi er ute, så forundrer jeg meg over plassene de finner hannhundtiss. Gjerder, hushjørner, søppelkasser rett foran inngangspartiet til butikker etc. Det er en uting. Heldigvis gjelder ikke dette alle hannhundeiere, men dessverre, de som lar hannhundene pisse overalt, vil sannsynligvis ikke gidde å ta mer hensyn i fremtiden heller. 

Anonymkode: d11cb...5ce

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jeg aldri huske å ha sett. Hvor vanlig er det, egentlig?

Anonymkode: cf619...0d7

• Liker 1
Skrevet

Noen driter i hvor hunden gjør fra seg. Andre er litt mer oppmerksom. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂😂😂

Rykk i båndet, si nei

jeg blir forbauset over hundeeiere som ikke irettesetter hunden sin som knurrer,bjeffer og drar i båndet og viser tydelig aggressiv adferd mot barn…. Bare står det.

ikke rart man leser at barn blir bitt

Anonymkode: 65fbe...136

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
svartkatt skrev (1 minutt siden):

Noen driter i hvor hunden gjør fra seg. Andre er litt mer oppmerksom. 

Hunden driter også når den gjør fra seg.

Anonymkode: 80ff7...d92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂😂😂

Det er selvfølgelig ikke greit å hindre hunden i å tisse men markering kan du som hundeeier hindre.

Anonymkode: a218a...17a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hunden driter også når den gjør fra seg.

Anonymkode: 80ff7...d92

Ja, det gjør den.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rykk i båndet, si nei

jeg blir forbauset over hundeeiere som ikke irettesetter hunden sin som knurrer,bjeffer og drar i båndet og viser tydelig aggressiv adferd mot barn…. Bare står det.

Ikke rart barn blir bitt når folk som deg tror at rykking i båndet er en god måte å trene hunder på..

Min får ikke lov å markere overalt, nå er han 15 så det er ikke alltid lenger slik at han markerer, han har oftere og oftere satt seg i valpestilling for å tisse og har ikke helt den evnen han hadde før til å vente og holde seg, når han må tisse så må han tisse og det nekter jeg han ikke. Det er galskap å mene at man skal korrigere dyrs behov for å gå på do med negativ forsterkning. 

Det jeg har gjort er å lære han å gå pent og ikke markere der det er ugreit å markere, stadig følge med på meg for å holde tråden på hva hvi driver med og slik har jeg fått en hund som helt naturlig greier å ikke markere på privateiendom, bygninger, biler og lignende. 
Gå på do når naturen kaller derimot er lov. Med rikig håndtering blir det naturlig at slikt skjer på godkjente steder som lyktestolper, grøftekanter, buskas og trær.

Anonymkode: a0a0c...324

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart dette kan jobbes med og trenes på! 
Men folk gidder ikke, og tenker vel at stakkaren må få markere seg 200 ganger på en tur. 
Vel, det skaper bare mer dominans og mer behov for å markere. 
Hannhunder kan fint lære seg å tisse/markere  3-4 ganger pr tur og ikke 200 ganger!

Blir like provosert som deg ts og forstår ikke at folk ikke selv ser hvor ugreit dette er! 

Anonymkode: e13f2...372

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Rykk i båndet, si nei

Rykking i båndet er unødvendig.

Jeg bruker et stopp-ord med mine hunder når jeg ser de tenker å markere på en plass som ikke passer seg, som er lært inn med godbiter på samme måte som man lærer hunden sitt, ligg osv. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart dette kan jobbes med og trenes på! 
Men folk gidder ikke, og tenker vel at stakkaren må få markere seg 200 ganger på en tur. 
Vel, det skaper bare mer dominans og mer behov for å markere. 
Hannhunder kan fint lære seg å tisse/markere  3-4 ganger pr tur og ikke 200 ganger!

Blir like provosert som deg ts og forstår ikke at folk ikke selv ser hvor ugreit dette er! 

Anonymkode: e13f2...372

Dominans har ingenting med markering å gjøre. Men ellers er jeg enig i at hunder ikke skal få markere hvor som helst. Er man tilstedeværende under turen og ikke går med nesa i mobilen, er det veldig enkelt å se når/hvor en hund tenker å markere, og det er enkelt å stoppe om det ikke er en passende plass. 

Anonymkode: d11cb...5ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har aldri vært noen problem, og tror ikke det er noe det er mye av.

Hvis man tar ut en hund fra bilen og den ikke har fått gjort fra seg, drar den rett mot inngangspartiet på en butikk, så kan du regne det for sikkert at hunden tisser. Den føler at den må på do, og da tenker den naturligvis ikke over om dette er inngangen til en butikk.

En lar hunden få lufte seg skikkelig på egnet sted først, da slipper en at hunden tisser der den kommer. Litt markering vil det være, men det går fint an å ta hunden bort fra steder (postkassestativ etc., som nevnes) der man ikke vil den skal tisse.

Anonymkode: e7263...3f8

Skrevet

Jeg lar ikke hannhunden min pisse overalt 😊 Det var en av de første tingene jeg lærte han, når han kom til meg. Søppelspann, postkassestativ, private boliger og bildekk er off limit og det vet han 😊 At han innimellom tisser på en murvegg i sentrum ser jeg ikke på som noe stort problem 😊 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke rart barn blir bitt når folk som deg tror at rykking i båndet er en god måte å trene hunder på..

Min får ikke lov å markere overalt, nå er han 15 så det er ikke alltid lenger slik at han markerer, han har oftere og oftere satt seg i valpestilling for å tisse og har ikke helt den evnen han hadde før til å vente og holde seg, når han må tisse så må han tisse og det nekter jeg han ikke. Det er galskap å mene at man skal korrigere dyrs behov for å gå på do med negativ forsterkning. 

Det jeg har gjort er å lære han å gå pent og ikke markere der det er ugreit å markere, stadig følge med på meg for å holde tråden på hva hvi driver med og slik har jeg fått en hund som helt naturlig greier å ikke markere på privateiendom, bygninger, biler og lignende. 
Gå på do når naturen kaller derimot er lov. Med rikig håndtering blir det naturlig at slikt skjer på godkjente steder som lyktestolper, grøftekanter, buskas og trær.

Anonymkode: a0a0c...

det er forskjell på å si nei og gi det et rykk, det er ikke snakk om at man slenger hunden. Hunder skal ikke pisse på butikkvinduer, er det mulig.

Slutt å lag unnskyldninger for dritthunder som er aggressive rundt barn som bare står eller går forbi.

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri latt mine hunder tisse på dekk, husvegger, søppelkasser, postkassestativ etc, og jeg har aldri med dem fram til noe butikk. Jeg kan ikke kontrollere hvem som kommer ut av butikkene eller hvor fort de kommer, jeg har ikke behov for å vindusshoppe når jeg går tur med hunden og hunden har heller ikke noe interesse av det. MÅ jeg ha med hunden i ei handlegate/i en by, så holder vi oss der det er minst folk, og jeg passer på at han tisser på de få gressflekkene vi kan finne. 

Anonymkode: ec823...aab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forrige hunden som var innom oss pisset og sparket i blomsterbedet så bark og blomster sprutet på både folk og bilen. Eieren sto bare og så på 😊 Jeg forstår meg ikke på sånne folk, merker de ikke selv hva som skjer? Da jeg påpekte at blomstene ble ødelagt ble han helt overrasket. Hunden måtte jo markere og visste ikke bedre. Nei, men det gjør du… 

Anonymkode: 62601...cd9

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en blanding av sløvhet, og "meg og mitt"-holdning. Hver dag ser jeg hunder tisse ned lekeapparater på lekeplassen her, og går jeg tur på kirkegården, er det hunder som tisser på gravsteinene. Enkelte "strategisk plasserte" steiner er gule av tiss – stakkars etterlatte. Da jeg jobbet i butikk, ble paller med vareleveranser tisset ned òg. Klart uhell skjer, men jeg har hatt hund selv, og man greier å forutse det meste, eller så tar man høyde for det. Folk gidder ikke.

Anonymkode: 172ec...cb8

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...