Gå til innhold

Destinasjons bryllup pris?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er litt nysjerrig da jeg selv skal gifte meg i utlandet neste år. 

Hvor mye brukte dere på destinasjons bryllupet? 

Hvor mye brukte du som gjest? 

Og hva var inkludert fra brudeparet? 

Fortell gjerne om din opplevelse som gjest eller brudepar:) 

(fint å høre litt erfaringer, og om det er noe vi bør være ops på) ❤️

Anonymkode: 75d65...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har vært invitert i destinasjonsbryllup. Det kostet meg 0 kr. da jeg dessverre ikke har anledning til å bruke både feriedager og feriebudsjettet på å delta i andres bryllup. 

Anonymkode: 1b9d2...37f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kosta meg også 0,- Ville heller ikke bruke masse feriedager og tusenvis av kroner på et bryllup og en fest. Takker alltid nei til slike bryllup. 

Anonymkode: 35695...9f3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nettopp også takket nei til bryllup i utlandet..

Anonymkode: af652...42f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryllup #1 og #2 i utlandet var teknisk sett ikke destinasjonsbryllup, da det var i oppvekstbyen i hjemlandet til enten bruden eller gommen. Betalte hva det kostet å reise dit, gjorde en liten ferie ut av det. Begge var i Mellomeuropa. 

Bryllup #3 var 'destinasjon' fordi brudeparret ville giftes i en bestemt kirke, men ikke i utlandet. Hadde nok hatt mer sympati for situasjonen hvis ikke gommen stolt og brautende hadde proklamert at han hverken trodde på Gud eller Jesus (men likevel måtte ha kirkebryllup i akkurat dén kirken) og det ikke hadde vært deltaker-betaling til middagen etterpå og svindyre gaveønsker.. Var ikke langt vek, men det var bare usmakelig på alle måter. 

Bryllup #4 ('destinasjon' uten årsak/formål) takket vi nei til... Lei av at familieferien skulle dikteres/spises opp av enda et bryllup, var ikke nære nok til brudeparret til at det var viktig viktig. 

Anonymkode: 9a522...7f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var i Gdansk. Feiring ute på restaurant med nærmeste. Brudeparet sjekket at alle hadde mulighet å bli med. Tilreisende fra Østlandet og Vestlandet, så det var enkelt med fly fra Oslo og Bergen. Brudeparet stod for middag og alkohol. Gjestene betalte hotell og fly selv. Det ble "gave". Dette var noen år siden og det kom vel på ca 7000kr for meg og mannen. Vi reiste torsdag-søndag, men noen reiste etter arbeidstid fredag. 

For min del bør slike bryllup legges til byer hvor gjestene lett kan ta fly. Og da helst maks en langhelg. Syns ikke noe om at gjester må bruke feriedager for å kunne reise fordi et brudepar har bestemt at slik skal det være. Avhengig av hvor langt gjestene må reise og pris på fly og hotell spiller en rolle mtp hva dere bør dekke.

Anonymkode: 82c53...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Greit hvis brudeparet betaler reise og opphold, og det bare er en helg, og ikke i sommerferien. Ellers vil jeg bare lete etter et påskudd til å droppe det. 

Anonymkode: 9c683...05f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et vennepar hadde 2-dagers destinasjonsbryllup. Det kostet dem rundt 350.000. De stod for middag fredag, drosje til/fra, samt middag og fri bar på lørdag. 

Nå gjorde vi dette til en Europaferie vi, dra, og betalte en del, men til gjengjeld besøkte vi 6 land. Men tar man kost for bare reise til/fra (bil) + hotellopphold ble det 19.000kr. 

Anonymkode: 4214b...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og samboeren min er invitert til en vingård i Sør-Europa neste år, som ligger ganske avsidesliggende (må ha leiebil). Tror brudeparet betaler rundt 600.000 for bryllupet som er fra torsdag-søndag. 

Våre utgifter som gjester blir isolert sett:

- Kr. 8000 for overnatting for begge to på vingården (vi må faktisk betale ved påmeldingsfristen i oktober, det synes jeg er veldig spesielt.) 

- Fly er estimert til 5-6.000 kr per person fordi det er i fellesferien og flyplassen er typisk "sydendestinasjon", muligens at vi finner noe tilbud. 

- Leiebil, aner ikke hva dette vil koste

- Middag på torsdagen er ikke inkludert (men koster 85 euro per person for en set meny med drikke). Er litt usikker på om vi blir med på dette.. 

- Må nok beregne noen lommepenger i tillegg, regner med kanskje 1500 kr per dag. Usikker på om det er fri bar og alle måltider dekket hver dag.

Vi har derfor tenkt til å være der nede i en ukes tid i tillegg, for å forsvare prisen. 

Jeg har visst i fire år at de ønsket å gifte seg i utlandet med fancy lokaler, så det er ingen overraskelse. Men jeg skulle ønske at de hadde valgt en vingård som lå nærmere byen med andre overnattingsmuligheter, og mulighet for å ta buss/taxi istedenfor leiebil. Dessuten mener jeg at påmeldingsfristen og betaling ikke burde være i oktober, men heller på nyåret. Bruden var ganske uenig i det, men kanskje de har fått noe føringer fra stedet.

NB. Utdrikningslagene kommer selvfølgelig i tillegg🥶 Regner med at det blir 2-3.000 kr her per person.

Anonymkode: 21b40...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 14.33):

Jeg og samboeren min er invitert til en vingård i Sør-Europa neste år, som ligger ganske avsidesliggende (må ha leiebil). Tror brudeparet betaler rundt 600.000 for bryllupet som er fra torsdag-søndag. 

Våre utgifter som gjester blir isolert sett:

- Kr. 8000 for overnatting for begge to på vingården (vi må faktisk betale ved påmeldingsfristen i oktober, det synes jeg er veldig spesielt.) 

- Fly er estimert til 5-6.000 kr per person fordi det er i fellesferien og flyplassen er typisk "sydendestinasjon", muligens at vi finner noe tilbud. 

- Leiebil, aner ikke hva dette vil koste

- Middag på torsdagen er ikke inkludert (men koster 85 euro per person for en set meny med drikke). Er litt usikker på om vi blir med på dette.. 

- Må nok beregne noen lommepenger i tillegg, regner med kanskje 1500 kr per dag. Usikker på om det er fri bar og alle måltider dekket hver dag.

Vi har derfor tenkt til å være der nede i en ukes tid i tillegg, for å forsvare prisen. 

Jeg har visst i fire år at de ønsket å gifte seg i utlandet med fancy lokaler, så det er ingen overraskelse. Men jeg skulle ønske at de hadde valgt en vingård som lå nærmere byen med andre overnattingsmuligheter, og mulighet for å ta buss/taxi istedenfor leiebil. Dessuten mener jeg at påmeldingsfristen og betaling ikke burde være i oktober, men heller på nyåret. Bruden var ganske uenig i det, men kanskje de har fått noe føringer fra stedet.

NB. Utdrikningslagene kommer selvfølgelig i tillegg🥶 Regner med at det blir 2-3.000 kr her per person.

Ekspander  

Dette høres jo sykt ut. Her er det viktigst for brudeparet å få alt som de vil uten å ta hensyn til gjestene. De burde også fikset felles transport til og fra flyplassen. 

Tipper dere må betale ved frist fordi de må betale et dyrt depositum fot lokalet? Lettere å be dere om penger tidlig i stedet for å måtte ta lån...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 16.23):

Dette høres jo sykt ut. Her er det viktigst for brudeparet å få alt som de vil uten å ta hensyn til gjestene. De burde også fikset felles transport til og fra flyplassen. 

Tipper dere må betale ved frist fordi de må betale et dyrt depositum fot lokalet? Lettere å be dere om penger tidlig i stedet for å måtte ta lån...

Ekspander  

Ja, enig i det. Det er også ett barnefritt bryllup, men jeg vet at det er flere av venneparene som blir foreldre neste år, ikke så enkelt å planlegge med spebarn.

Ja, tipper det er ganske høy depositum på vingården. Men dette skal betales direkte til brudeparet, så det er jo ingen garanti for oss 100 gjester mtp. avbestilling feks. At brudeparet har gått med på det, synes jeg er merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.7.2024 den 16.35):

Men dette skal betales direkte til brudeparet, så det er jo ingen garanti for oss 100 gjester mtp. avbestilling feks. At brudeparet har gått med på det, synes jeg er merkelig. 

Ekspander  

Enda mer merkelig at 100 gjester går med på det, vil jeg si. 

Anonymkode: 9a522...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere selv be om bekreftelse fra brudeparet? Evt kontakte hotellet selv når de har sendt liste på gjester og rom? Dere må jo nesten ha en kvittering for deres betaling slik det blir lettere ved evt avbud / sykdom og forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Jeg har vært 3 ganger i bryllup hos norske som giftet seg i utlandet ( og en gang der bruden var britisk, så det tenker jeg er anderledes). Alle gangene måtte jeg jo planlegge og spare litt ja, det er jo litt anderledes enn fest på det lokale hotellet 😊 Vært 2 ganger i Frankrike, da hadde de leid et helt lokale med overnatting og mat for 2 netter, ble hentet og levert på togstasjonen med buss - dette betalte brudeparet.  Betalte flybilletter og togbillett selv, og all drikke fra baren. Husker ikke hvor mye det var, kanskje 10-12 000,-? +  Kjole, gave og utdrikkingslag i tillegg selvfølgelig. Så vært en gang i Italia, der betalte jeg alt selv av biletter / overnatting / mat ( bortsett fra bryllupsmiddagen ) etc. Da valgte jeg og to andre å ta en miniferie der samtidig, for å få mer ut av det. Tipper den turen kom på nærmere 30 000,- Det var mye dyrere den natten vi overnattet der bryllupet var, enn de andre nettene vi var på hotell i Milano, sikkert 3 ganger så dyrt - og det betalte vi mer enn et halvt år på forskudd, så tror nok det er vanlig på slike steder ja… 

Anonymkode: 133ca...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...