AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Del Skrevet 17. juli 2024 Jeg har rundt 470.000 kroner i aksjefond. 210.000 av disse er ren gevinst, og må skattes 37,84 %. Det betyr at 80.000 må betales i skatt. 260.000 er altså penger jeg har satt inn som jeg ikke trenger å skatte av. Men hvis jeg ikke tar ut hele beløpet på en gang, hvordan foreløper beskatningen da? Jeg har nemlig planer om å ta ut store deler, men ikke alt. Spørsmålet er da når jeg tar ut det som er avkastning. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener her, merker jeg. Enkelt sagt; er det slik at de første 260.000 jeg tar ut regnes som de pengene som ikke er skattepliktige, altså de jeg har satt inn? Anonymkode: ba8b0...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 17. juli 2024 #2 Del Skrevet 17. juli 2024 Det kommer an på hva slags konto du har dem på. Er det Aksjesparekonto? Eller en annen type konto? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Del Skrevet 17. juli 2024 Du skatter vel av det du tar ut. Tar du ut 100.000,- nå, så skatter du 37.000,-. Sånn går det helt til du evt har tatt ut alt. Dette blir skattet over selvangivelsen. Eller er jeg helt ute? Anonymkode: 0b050...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Del Skrevet 17. juli 2024 IkkeStudentLenger skrev (15 minutter siden): Det kommer an på hva slags konto du har dem på. Er det Aksjesparekonto? Eller en annen type konto? Det meste er utenom aksjesparekonto. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skatter vel av det du tar ut. Tar du ut 100.000,- nå, så skatter du 37.000,-. Sånn går det helt til du evt har tatt ut alt. Dette blir skattet over selvangivelsen. Eller er jeg helt ute? Anonymkode: 0b050...c33 Nei, for man skatter ikke av hele beløpet, kun det som er avkastning. Ikke det man har satt inn. Anonymkode: ba8b0...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #5 Del Skrevet 17. juli 2024 Du betaler skatt ut fra fortjeneste på andelene du selger. Man antar videre at det er de andelene du har hatt lengst som selges. Anonymkode: 7af13...b79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #6 Del Skrevet 17. juli 2024 Tar du ut 260.000 er det kun innskudd og ingen skatt. Men over det vil skattelegges. Tar du ut alt er det vel skatt på de 210.000. gevinst, ikke på innskuddet. Anonymkode: b6dbe...6e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #7 Del Skrevet 17. juli 2024 Dersom du har plassert pengene via ASK betale du skatt for de pengene du tar ut som overstiger beløpet du har satt inn. Anonymkode: 03216...446 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #8 Del Skrevet 17. juli 2024 Det stemmer at det bare er innskuddet som er skattefritt + noe skjermingsfradrag. Så om du ikke har det på ASK, så burde du fordele det på ulike fond, slik at du får tatt ut alt av innskuddet og skjermingsfradraget i hvert av de. I ASK så ses det på totalbeløpet. Anonymkode: aa2cb...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #9 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du skatter vel av det du tar ut. Tar du ut 100.000,- nå, så skatter du 37.000,-. Sånn går det helt til du evt har tatt ut alt. Dette blir skattet over selvangivelsen. Eller er jeg helt ute? Anonymkode: 0b050...c33 Du er helt ute. Anonymkode: 909ae...35b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #10 Del Skrevet 17. juli 2024 Rævva greier å måtte skatte så mye. Anonymkode: 20421...065 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #11 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det stemmer at det bare er innskuddet som er skattefritt + noe skjermingsfradrag. Så om du ikke har det på ASK, så burde du fordele det på ulike fond, slik at du får tatt ut alt av innskuddet og skjermingsfradraget i hvert av de. I ASK så ses det på totalbeløpet. Anonymkode: aa2cb...d1b Aha, merker at jeg ikke kan nok om dette. Det meste er utenfor ASK så da bør jeg ta ut litt fra hver fond? AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Rævva greier å måtte skatte så mye. Anonymkode: 20421...065 Ja, Uncle Sam må ha sitt.. Anonymkode: ba8b0...8a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #12 Del Skrevet 17. juli 2024 Vent til neste år før du tar de ut. Antar at Erna setter ned skatt på utbytte igjen. Anonymkode: 2f926...40a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 17. juli 2024 #13 Del Skrevet 17. juli 2024 (endret) I tillegg til alt som ble sagt, husk at du kan trekke fradrag for opparbeidet skjerming. Mange glemmer at skjermingen kan utgjøre store beløp som faktisk er skattefri. I 2023 var skjermingen over 3% og dermed er skatten redusert tilsvarende. https://www.nordnet.no/no/kunnskap/academy/skatt-og-investeringer/mer-om-skatt/skjermingsfradrag-hva-er-det-og-hva-betyr-det-for-deg Schmuvu Endret 17. juli 2024 av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #14 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du betaler skatt ut fra fortjeneste på andelene du selger. Man antar videre at det er de andelene du har hatt lengst som selges. Anonymkode: 7af13...b79 🤣🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: b4c2f...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #15 Del Skrevet 17. juli 2024 Schmuhu skrev (9 minutter siden): I tillegg til alt som ble sagt, husk at du kan trekke fradrag for opparbeidet skjerming. Mange glemmer at skjermingen kan utgjøre store beløp som faktisk er skattefri. I 2023 var skjermingen over 3% og dermed er skatten redusert tilsvarende. https://www.nordnet.no/no/kunnskap/academy/skatt-og-investeringer/mer-om-skatt/skjermingsfradrag-hva-er-det-og-hva-betyr-det-for-deg Schmuvu Ja, samme som skjermingsfradrag? Noen nevnte det tidligere i tråden. Men nå jeg gjøre noe spesielt for at det skal bli riktig og at jeg ikke skatter mer enn det som trengs? Anonymkode: ba8b0...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 17. juli 2024 #16 Del Skrevet 17. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, samme som skjermingsfradrag? Noen nevnte det tidligere i tråden. Men nå jeg gjøre noe spesielt for at det skal bli riktig og at jeg ikke skatter mer enn det som trengs? Anonymkode: ba8b0...8a6 Kanskje greit å lese seg opp direkte hos skatteetaten. I utgangspunktet selger du og salget registreres på din neste skattemelding. Har du tatt ut mye så kan det oppstå en restskatt. Det er lurt å holde av litt på en sparekonto frem til skatten kreves inn. Alternativt kan du endre på skattekortet ditt og betale inn litt mer via arbeidsgiver til slutten av året. Det er opp til deg. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/beskatning-av-andeler-i-verdipapirfond/ Schmuhu Endret 17. juli 2024 av Schmuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #17 Del Skrevet 17. juli 2024 Schmuhu skrev (12 minutter siden): Kanskje greit å lese seg opp direkte hos skatteetaten. I utgangspunktet selger du og salget registreres på din neste skattemelding. Har du tatt ut mye så kan det oppstå en restskatt. Det er lurt å holde av litt på en sparekonto frem til skatten kreves inn. Alternativt kan du endre på skattekortet ditt og betale inn litt mer via arbeidsgiver til slutten av året. Det er opp til deg. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/beskatning-av-andeler-i-verdipapirfond/ Schmuhu Takk for svar. Ja, jeg leste litt på skatteetaten sine sider. Det er ikke alt jeg er helt inne i, men jeg skjønner jo at det blir restskatt om man tar ut så mye at det tas av avkastningen. Det jeg lurte mest på var om dette med skjermingsfradrag skjer automatisk når jeg selger? Dumt hvis jeg ikke har oversikt og gjør noe feil som resulterer i at jeg trekkes unødvendig mye i skatt. Hvis ikke du har svaret, så skal jeg lese litt nøyere på skatteetaten.no. Anonymkode: ba8b0...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #18 Del Skrevet 17. juli 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for svar. Ja, jeg leste litt på skatteetaten sine sider. Det er ikke alt jeg er helt inne i, men jeg skjønner jo at det blir restskatt om man tar ut så mye at det tas av avkastningen. Det jeg lurte mest på var om dette med skjermingsfradrag skjer automatisk når jeg selger? Dumt hvis jeg ikke har oversikt og gjør noe feil som resulterer i at jeg trekkes unødvendig mye i skatt. Hvis ikke du har svaret, så skal jeg lese litt nøyere på skatteetaten.no. Anonymkode: ba8b0...8a6 Skjermingsfradraget skal trekkes av automatisk, men husk å sjekke hva banken melder inn til Skatteetaten! Anonymkode: 007d5...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #19 Del Skrevet 18. juli 2024 Herregud, hvorfor svarer folk på ting de IKKE har greie på??? Anonymkode: d477c...6b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #20 Del Skrevet 18. juli 2024 Du skatter ikke før du tar ut mer enn det du har satt inn. Hvis du har satt inn 250 000,- og det har doblet seg til 500 000,-, da vil de første 250 000,- du tar ut, være det opprinnelige beløpet som du ikke betaler skatt av. Hvis du tar ut 300 000,-, må du skatte av 50 000,-. Anonymkode: b8627...c1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå