Gå til innhold

Hva gjør man med en mann som ikke vil hjelpe til hjemme?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger virkelig å få ut litt frustrasjon og kanskje få noen råd. Jeg bor sammen med en mann som rett og slett ikke gidder å hjelpe til hjemme. Det føles som om jeg lever med en tenåring og ikke en voksen mann.

Her er situasjonen: Han vasker ikke opp etter seg, rydder ikke opp etter seg, og han bryr seg ikke om støv eller skitt på gulvet, eller skitne vinduer. Hele huset kan være i en kaotisk tilstand, men han virker helt upåvirket. Det verste er at når jeg prøver å ta det opp med ham, trekker han bare på skuldrene og går tilbake til det han bryr seg mest om: å spise potetgull, pølser, drikke øl og se på TV.

Det føles utmattende og demotiverende å komme hjem etter en lang dag på jobb bare for å måtte ta ansvar for absolutt alt husarbeidet alene. Jeg har prøvd å snakke med ham om det, men han viser ingen interesse i å endre seg eller bidra mer.

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Hvordan fikk dere partneren deres til å forstå at husarbeid er et felles ansvar? Jeg elsker ham, men jeg vet ikke hvor lenge jeg kan holde ut dette uten å miste både tålmodighet og fornuft.

Anonymkode: 1ed23...744

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger er ikke følelser nok.

Han bryr seg ikke fordi han vet at du tar det. Han kommer ikke til å endre seg. Du må velge om du vil fortsette å bo i dette eller bo for deg selv der du er den eneste du rydder og vasker etter. 

Anonymkode: 07894...5f3

• Liker 25
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han gjør noe utearbeid? 

Anonymkode: 1d022...475

AnonymBruker
Skrevet

Lar være å flytte sammen og finner en ny som ikke vil behandles som en baby 😂

Anonymkode: 33741...e09

• Liker 15
  • Nyttig 8
Skrevet

Dette kommer ikke til å endre seg, og er en svært vanlig årsak til brudd. Kvinnen blir lei av å være hushjelp, og flytter for seg selv hvor hun har en mindre person å rydde opp etter. Du kan selvsagt prøve med et ultimatum (men da må du mene det også) at enten tar han halvparten av husarbeidet, eller så går du fra han. Dessverre er det uansett sånn at man selv må ville gjøre endringer i egen adferd, det hjelper ikke hva andre mener og sier. Om han synes det er helt OK at du gjør alt og at han slipper, da er det sjeldent det blir bedre.

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mens han ser på tv?

Med mindre man bor på gård er det uansett mer innearbeid. Jeg har prøvd begge deler selv.

Anonymkode: d2f73...fa2

• Liker 23
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Flytt. Dere bør ikke bo sammen. 

Han kommer ikke til å endre seg, og du kan ikke være lykkelig i et sånn hus. 

Dersom du elsker ham kan dere fortsatt være sammen, men som særboere. 

Anonymkode: 9d692...67f

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man flytter, eventuelt kaster ut mannen hvis det er din bolig.

Anonymkode: fb479...c71

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

utearbeid som i å klippe gress og luke en gang i uka mens TS vasker og rydder etter denne voksne mannen hver dag? hvor er det rettferdig?

kanskje TS er den som klipper gress også? kanskje de bor i blokk og ikke har noe utearbeid? 

Det spiller faktisk ingen rolle om han gjør utearbeid når det uansett aldri måler seg med daglig husarbeid. og som TS skriver: han rydder ikke opp etter seg selv engang. han er lat og udugelig. 

• Liker 23
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke giddet å bo med noen som ikke har en noenlunde normal boevne... Hvis det ikke hjelper å si ifra, så hjelper ingenting. Min mann var håpløs da vi flyttet sammen. Men det hjalp å snakke med ham, og nå er det den største selvfølge at han også bidrar - hver dag. Trenger ikke mase eller be, han ser det som trengs. Så det kan bli bedre. 

Anonymkode: 38552...7a7

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min ble en eks. Nå holder han orden i huset. Han likte å ha en hushjelp. 

Anonymkode: 1fe75...339

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg trenger virkelig å få ut litt frustrasjon og kanskje få noen råd. Jeg bor sammen med en mann som rett og slett ikke gidder å hjelpe til hjemme. Det føles som om jeg lever med en tenåring og ikke en voksen mann.

Her er situasjonen: Han vasker ikke opp etter seg, rydder ikke opp etter seg, og han bryr seg ikke om støv eller skitt på gulvet, eller skitne vinduer. Hele huset kan være i en kaotisk tilstand, men han virker helt upåvirket. Det verste er at når jeg prøver å ta det opp med ham, trekker han bare på skuldrene og går tilbake til det han bryr seg mest om: å spise potetgull, pølser, drikke øl og se på TV.

Det føles utmattende og demotiverende å komme hjem etter en lang dag på jobb bare for å måtte ta ansvar for absolutt alt husarbeidet alene. Jeg har prøvd å snakke med ham om det, men han viser ingen interesse i å endre seg eller bidra mer.

Er det noen her som har vært i en lignende situasjon? Hvordan fikk dere partneren deres til å forstå at husarbeid er et felles ansvar? Jeg elsker ham, men jeg vet ikke hvor lenge jeg kan holde ut dette uten å miste både tålmodighet og fornuft.

Anonymkode: 1ed23...744

Jeg gikk til slutt. Jeg tente ikke på en mann som oppførte seg som en uansvarlig tenåring

Anonymkode: d16d2...771

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel en av de mest kjente kranglene der ute i alle samliv. Altså, dette er jo en klassiker!!

Men om det å forlate han er helt uaktuelt, kan det løses på en annen måte? For eksempel hushjelp? Nei, jeg tuller ikke. For uansett hvor mye du kjefter, trygler, griner, irriterer deg, så vil ikke mannen begynne å vaske og rydde fordi du vil det. 

Anonymkode: bce90...f13

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er vel en av de mest kjente kranglene der ute i alle samliv. Altså, dette er jo en klassiker!!

Men om det å forlate han er helt uaktuelt, kan det løses på en annen måte? For eksempel hushjelp? Nei, jeg tuller ikke. For uansett hvor mye du kjefter, trygler, griner, irriterer deg, så vil ikke mannen begynne å vaske og rydde fordi du vil det. 

Anonymkode: bce90...f13

Synes det er trist at så mange erfarer at det ikke nytter å snakke til mannfolka. Har stort sett alle mannfolk en IQ på 35, eller? Min mann gikk det veldig fint å snakke med, og han tok en helomvending for mange år siden. Gjør like mye hjemme som meg enda, den dag i dag.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvitt deg med det daukjøttet der. 

Anonymkode: 311b9...fa6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å holde huset rent? 

La mannen være i fred og ta din del av huset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er trist at så mange erfarer at det ikke nytter å snakke til mannfolka. Har stort sett alle mannfolk en IQ på 35, eller? Min mann gikk det veldig fint å snakke med, og han tok en helomvending for mange år siden. Gjør like mye hjemme som meg enda, den dag i dag.

Enig med deg i at det er trist.

Og så får kvinner allikevel stempel på seg at de er så kravstore og når det kommer til dating må man ikke sikte for høyt og heller velge "under sin liga" ... det er da man får slike mannfolk som ikke har boevne. 

tidsfordriv2023 skrev (1 minutt siden):

Hun tar jo både sin og hans del av huset. Og han verken vasker eller rydder etter seg selv engang. 

Det er jo greit at mannen har tatt det standpunktet, men da bør han ikke bli overrasket over at dama ikke orker å leve i møkka og rotet. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (1 minutt siden):

Det er åpenbart veldig vanskelig for mannen.

Anonymkode: d2f73...fa2

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Enig med deg i at det er trist.

Og så får kvinner allikevel stempel på seg at de er så kravstore og når det kommer til dating må man ikke sikte for høyt og heller velge "under sin liga" ... det er da man får slike mannfolk som ikke har boevne. 

Hun tar jo både sin og hans del av huset. Og han verken vasker eller rydder etter seg selv engang. 

Det er jo greit at mannen har tatt det standpunktet, men da bør han ikke bli overrasket over at dama ikke orker å leve i møkka og rotet. 

Det fins ikke noe «hans». Hun tar huset. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

utearbeid som i å klippe gress og luke en gang i uka mens TS vasker og rydder etter denne voksne mannen hver dag? hvor er det rettferdig?

kanskje TS er den som klipper gress også? kanskje de bor i blokk og ikke har noe utearbeid? 

Det spiller faktisk ingen rolle om han gjør utearbeid når det uansett aldri måler seg med daglig husarbeid. og som TS skriver: han rydder ikke opp etter seg selv engang. han er lat og udugelig. 

er du tS? Neivel , så la vær å svare da. Står ingenting om hvordan de bor og om det er mye å gjøre ute. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...