Gå til innhold

Sier dere i fra når dere ikke er fornøyd med jobben barna har gjort i huset?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn som jeg prøver å få til å hjelpe i huset. Jeg blir faktisk litt gal av det, og synes nesten det er bedre at jeg gjør det selv🙈

Jeg har så lyst til å si ifra når de slurver med jobben og blir fort ferdig. 
Eksempel, tenåringen fikk beskjed om å vaske badet, da også gulv! 
Brukte 5 minutter på det, jeg kommer inn gulvet er seigt av såpe selv om jeg sa bruke veldig lite, det er fortsatt tannkrem i vasken, og speilet er vasket med bad såpe så det er helt tåkete. Hver gang jeg sier i fra, blir tenåringen sur, og tar det neste gang. 
Når barna tar oppvasken så stapper de omtrent alt i samme skuff og det blir kaos! Jeg har holdt på med dette i mange år, de begynte allerede som 2 åringer med å tørke støv, rydde å hjelpe meg. Eldre de blir mindre hjelp er det i hjelpen. 

Hvordan er det hjemme hos dere, og retter du på det når de ikke gjør god nok jobb? 

Anonymkode: a606c...f39

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har barn som jeg prøver å få til å hjelpe i huset. Jeg blir faktisk litt gal av det, og synes nesten det er bedre at jeg gjør det selv🙈

Brukte 5 minutter på det, jeg kommer inn gulvet er seigt av såpe selv om jeg sa bruke veldig lite, det er fortsatt tannkrem i vasken, og speilet er vasket med bad såpe så det er helt tåkete. Hver gang jeg sier i fra, blir tenåringen sur, og tar det neste gang. 
Når barna tar oppvasken så stapper de omtrent alt i samme skuff og det blir kaos! Jeg har holdt på med dette i mange år, de begynte allerede som 2 åringer med å tørke støv, rydde å hjelpe meg. Eldre de blir mindre hjelp er det i hjelpen. 

Hvordan er det hjemme hos dere, og retter du på det når de ikke gjør god nok jobb? 

Vise de på en hyggelig måte . Man dreper jo alt initiativ og arbeidslyst med kritikk . Min måte er å skrive instruks . Vise de instruks . Å så inspisere . ( haha , ja korrekt , jobber i Forsvaret ) . Må få sitere fenriken på : det er resultatet rent vi er ute etter , ikke aktiviteten vask . Må gjøre det opp igjen hvis de har slurvet ( hvis det er snakk om tenåring ja, ikke de små ) ☺️

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Man må jo si i fra på en hyggelig måte og om det er mye å pirke på trenger man kanskje ikke si alt på en gang, men heller fokusere på det viktigste. I stedet for å kritisere kan man jo også gjøre det sammen med barnet et par ganger slik at man får vist hvordan det skal gjøres. Og så kan man også tenke litt på at man selv ikke sitter på fasiten eller den eneste korrekte standarden. At ting ikke blir gjort slik DU liker det er ikke det samme som at det er gjort dårlig (dette gjelder også i forhold til partneren sin). 

AnonymBruker
Skrevet

Først vise dem, veilede underveis, inspisere og så får det bli som det blir. 

Anonymkode: 7b2e5...e64

AnonymBruker
Skrevet

Mindre enn jeg burde…

I egen oppvekst måtte jeg vaske badet og støvsuge huset 1 gang i uka. Uansett hvordan jeg gjorde det var det alltid for dårlig, og det resulterte i at jeg ble skreket opp i ansiktet, dyttet og ristet av en rasende far. Husker at jeg en gang hadde med ei venninne som så på at jeg støvsugde overalt slik at jeg hadde «vitne» på at jeg hadde gjort det ordentlig. Da dro faren min frem sofaen og dro fingeren over toppen av gulvlista og fant støv og helvete var igang igjen. Hatet intenst onsdager fordi jeg visste jeg ikke kom til å gjøre det bra nok uansett og visste hva som kom.

Derfor er jeg nok i underkant med å si fra. Men det hender jeg sier fra om det er veldig dårlig typ «du kan godt ta speilet før du sier deg ferdig, for det har du ikke vasket og det er jo en del av jobben». 

Anonymkode: d01fa...ee2

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (43 minutter siden):

Vise de på en hyggelig måte . Man dreper jo alt initiativ og arbeidslyst med kritikk . Min måte er å skrive instruks . Vise de instruks . Å så inspisere . ( haha , ja korrekt , jobber i Forsvaret ) . Må få sitere fenriken på : det er resultatet rent vi er ute etter , ikke aktiviteten vask . Må gjøre det opp igjen hvis de har slurvet ( hvis det er snakk om tenåring ja, ikke de små ) ☺️

Innlegget ditt fikk meg til å smile. Spesielt det fenriken sa. Tommel opp fra meg. 

Anonymkode: d3f8f...14f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de sier at de er ferdige kan du si: Når jeg går inn her og sjekker, tror du det er noe jeg kommer til å påpeke at ikke er gjort ordentlig? Vil du ta litt tid å se over din egen jobb før jeg går inn?

Da får de mulighet til å vurdere eget arbeid, og tar kanskje en ekstra runde uten at du direkte har kritisert dem. 

Anonymkode: c02c9...30c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer ann på barnet alder og hva som kan forventes av barnet i forhold til oppgaven.. Men jeg forventer ikke at se skal løse oppgavene etter MIN standard. De er barn, jeg er voksen. 

Ber dem ikke gjøre jobben på nytt, men sier gjerne hva de kan gjøre bedre/annerledes neste gang etc. Det er jo naturlig at man veileder dem slik at de lærer. 

Skal de rydde rommet sitt da - noe de gjør selv her fra de er ganske små - så forteller jeg i forkant hva jeg forventer at de skal ha gjort og hvordan de kan gjøre det. Spør også før jeg går inn på rommet etterpå om de har fått gjort alt som vi snakket om. Alderstilpasset så klart. Jeg forteller ikke 14 åringen punktvis hva og hvordan - det forventer jeg at de vet. 

Anonymkode: e4f76...e6a

AnonymBruker
Skrevet

Barna deres gjør det bedre etter litt veiledning, vise hvordan og si at neste gang kan du gjøre speilet litt bedre? 
Det gjør ikke mine barn, de gjør akkurat det samme neste gang igjen, om og om igjen. 
Har fra de vært små vært med, når de ble eldre var jeg med å veiledet og viste de, har sagt det på pen måte, også blitt irritert til slutt. 
Nå har jeg sluttet å si så mye, men irriterer meg og jeg blir frustrert

Ts

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres det ut som "weaponized incompetence", dvs de vet godt hvordan det skal gjøres, men håper at hvis de gjør minst mulig innsats og gjør det dårlig nok, vil du til slutt gi opp og slutte å be de om hjelp. Hvordan er best å få de til å slutte med det, vet jeg dessverre ikke...

Anonymkode: d90f1...a92

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja. Nå er de tenåringer og det forventes at de gjør ting skikkelig etter flere år med veiledning. 

For meg handler det ikke om "min standard" som noen her er inne på. Enten er det rent, eller det er ikke. Er det ikke, så får de ta det på nytt. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, min standard er ikke nødvendigvis den rette og det å bare bli pirket på når man gjør noe er lite hyggelig 

Anonymkode: 1c9e2...ee0

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg gir beskjed dersom det ikke er bra nok. Det må ikke være perfekt, men holde en grei standard.

Anonymkode: f2765...5fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, min standard er ikke nødvendigvis den rette og det å bare bli pirket på når man gjør noe er lite hyggelig 

Hvordan skal man da lære å gjøre det rent? Eller legge ting riktig sted, eller vaske klær sortert og ikke ødelegge alt? 
For det er ikke rent når det ligger tannkrem i vask, seigt på gulvet og speilet kan man ikke se seg selv. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg høres det ut som "weaponized incompetence", dvs de vet godt hvordan det skal gjøres, men håper at hvis de gjør minst mulig innsats og gjør det dårlig nok, vil du til slutt gi opp og slutte å be de om hjelp. Hvordan er best å få de til å slutte med det, vet jeg dessverre ikke...

Det kan nok hende, så er det i tillegg hastverk vil jeg tro🥴

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan skal man da lære å gjøre det rent? Eller legge ting riktig sted, eller vaske klær sortert og ikke ødelegge alt? 
For det er ikke rent når det ligger tannkrem i vask, seigt på gulvet og speilet kan man ikke se seg selv. 

Det kan nok hende, så er det i tillegg hastverk vil jeg tro🥴

Du spør et spørsmål , får svar og liker det ikke så hvorfor stille spørsmål da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De får begynne på nytt til det er riktig

Anonymkode: fd630...a0d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barna deres gjør det bedre etter litt veiledning, vise hvordan og si at neste gang kan du gjøre speilet litt bedre? 
Det gjør ikke mine barn, de gjør akkurat det samme neste gang igjen, om og om igjen. 
Har fra de vært små vært med, når de ble eldre var jeg med å veiledet og viste de, har sagt det på pen måte, også blitt irritert til slutt. 
Nå har jeg sluttet å si så mye, men irriterer meg og jeg blir frustrert

Ts

Hvis det er betalt i form av ukepenger eller beløp, så trekk i beløpet hvis det er slurv . Når de kommer ut i arbeidslivet , vil det være forventet at de utfører oppgaver på tilfredsstillende måte. Ser godt hvilke ungdommer som er lært opp til å gjøre ting «skikkelig « hjemme . Alt er en treningssak , også å tåle at tenåringen blir sur hvis oppdrag ikke er tilfredsstillende utført . Det er en fase . Nå som mine er voksne ler vi mye av mine oppdragermetoder. At jeg var pirkete , nøye , å ikke lot de slippe unna med slurv . men ser jo at det har kommet dem til gode senere i livet . Hvis du mener badet konstant blir slurvet med, hadde jeg tatt over oppgaven selv , å heller trukket i ukelønn . Vær en del av løsningen , ikke problemet . 

Skrevet

Nå har min 10 åring og 8 åring vært flinke fra dag 1. lagt vekk klær, ryddet rommet, redd opp senga og ryddet etter måltid.

Men jeg pleier å gjerne skryte av de når de frivillig rydder rommet selv om de ikke har gjort en god nok jobb. Da blir de ivrige og rydder heler igjen dagen etter 😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du spør et spørsmål , får svar og liker det ikke så hvorfor stille spørsmål da?

Hæ? Hvorfor likte jeg ikke svaret? Jeg spurte deg om hvordan du gjør det da? Lærer barna det da? Er det å ikke like svaret? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst med kritikk oh kan skrive under på at det er helt feil vei.

Jeg velger heller å oppmuntre alt som blir gjort. Det er viljen som teller.

Anonymkode: ac719...5e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...