AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #1 Skrevet 17. juli 2024 Budsjettet er på maks 90 000,- Jeg har sett litt på Renault Zoe, men er usikker pga rekkevidde. Jeg har sett litt på hybridbiler også, tenker at de er litt tryggere ift rekkevidde da bensin slår inn om det blir tomt for strøm. Tenker også på om hvordan det er om vinteren, om jeg må se etter om det er varmepakker eller varmepumpe eller andre ting med på kjøpet? Jeg har trålet finn.no de siste dagene og lagt til en haug med biler i favoritter, men selv om jeg leser på alle specs så er jeg usikker på om det kan være skjulte ting jeg bør tenke på. Som f.eks: Batteri på elbiler. Hestekrefter? Hva bør jeg se etter og hva bør jeg tenke på? Hvilke andre biler kan jeg se litt på? Vil enten ha diesel eller elbil eller hybrid. Automat. Anonymkode: 8aee4...490
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #2 Skrevet 17. juli 2024 Husk at Renault må repareres på merkeverksted. Det er utrolig kjipt om du ikke har et i nærheten (og generelt dyrere enn andre verksted) Anonymkode: ea74c...1ab
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #3 Skrevet 17. juli 2024 Hadde ikke gått for zoe. Hvor mye plass trenger du. Jeg vet her at hvis jeg skulle hatt en liten lett bil hadde det blitt en fra mini morrest. Vennine har det ho ga rundt 75000 for sin og er helt genial syns nå jeg Anonymkode: 595cd...f87
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2024 #4 Skrevet 17. juli 2024 Jeg har merkeverksted i nærheten, men ja, det er litt kjipt at det er dyrere med verksted for Renault hvis det er sånn at de må på merkeverksted. Jeg trenger ikke så stor bil, men jeg vil ha en bil som er litt høyere med bedre oversikt enn den jeg har nå, så jeg vet ikke om jeg da må gå for en SUV? Eller heter ikke de som er litt høyere for SUV? Anonymkode: 8aee4...490
Mardina Skrevet 17. juli 2024 #5 Skrevet 17. juli 2024 Hva med en Nissan Leaf? Eller blir den for stor? De går jo for å være svært driftssikre 😊
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #6 Skrevet 18. juli 2024 Mardina skrev (24 minutter siden): Hva med en Nissan Leaf? Eller blir den for stor? De går jo for å være svært driftssikre 😊 Kan hende jeg er litt sær, men jeg syns ikke Leaf ser noe fin ut så den vil jeg ikke ha. Hadde det vært den nye typen så ville jeg gjerne hatt den,men den blir for dyr for meg. Jeg har sett litt mer på BMW i3, og tenkte å prøve den. Ei venninne har en i3 og hun er veldig fornøyd med sin. 😊 Anonymkode: 8aee4...490
Mardina Skrevet 18. juli 2024 #7 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan hende jeg er litt sær, men jeg syns ikke Leaf ser noe fin ut så den vil jeg ikke ha. Hadde det vært den nye typen så ville jeg gjerne hatt den,men den blir for dyr for meg. Jeg har sett litt mer på BMW i3, og tenkte å prøve den. Ei venninne har en i3 og hun er veldig fornøyd med sin. 😊 Anonymkode: 8aee4...490 Og BMW i3 ser bedre ut enn Nissan Leaf? 😄 i3 ser jo virkelig ikke ut i måneskinn 😄 Men det er jo ikke jeg som skal ha bil 😄 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Budsjettet er på maks 90 000,- Jeg har sett litt på Renault Zoe, men er usikker pga rekkevidde. Jeg har sett litt på hybridbiler også, tenker at de er litt tryggere ift rekkevidde da bensin slår inn om det blir tomt for strøm. Tenker også på om hvordan det er om vinteren, om jeg må se etter om det er varmepakker eller varmepumpe eller andre ting med på kjøpet? Jeg har trålet finn.no de siste dagene og lagt til en haug med biler i favoritter, men selv om jeg leser på alle specs så er jeg usikker på om det kan være skjulte ting jeg bør tenke på. Som f.eks: Batteri på elbiler. Hestekrefter? Hva bør jeg se etter og hva bør jeg tenke på? Hvilke andre biler kan jeg se litt på? Vil enten ha diesel eller elbil eller hybrid. Automat. Anonymkode: 8aee4...490 Nei bensinmotor slår ikke inn når den er tom for strøm. En hybrid går aldri tom for strøm da den alltid starter på El motor. Den veksler selv mellom bensin og strøm når du kjører. Lader også via bremsene. Jeg har hybrid uten lader helt topp. Anonymkode: 085cd...d95
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei bensinmotor slår ikke inn når den er tom for strøm. En hybrid går aldri tom for strøm da den alltid starter på El motor. Den veksler selv mellom bensin og strøm når du kjører. Lader også via bremsene. Jeg har hybrid uten lader helt topp. Anonymkode: 085cd...d95 Har ikke selvladende hybrid selv, men kjørt andre sin og hatt leiebil, og der starter bensinmotoren så fort det er motbakke og i hastighet over 50km/t. Ladbar hybrid går for det meste på strøm til batteriet er tomt, og deretter kun på bensin om man ikke stiller om i menyvalget. Anonymkode: fd0a4...c80
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #10 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kan hende jeg er litt sær, men jeg syns ikke Leaf ser noe fin ut så den vil jeg ikke ha. Hadde det vært den nye typen så ville jeg gjerne hatt den,men den blir for dyr for meg. Jeg har sett litt mer på BMW i3, og tenkte å prøve den. Ei venninne har en i3 og hun er veldig fornøyd med sin. 😊 Anonymkode: 8aee4...490 En eldre Leaf er kanskje ikke den peneste, men den er utrolig holdbar, kommer godt frem om vinteren og er veldig god å kjøre til å være så liten. Akkurat det burde være viktigere. BMW i3 er trangere og går på "trillebårhjul", noe jeg aldri hadde giddet på norsk vinterføre. Ang hybrid så ta i betraktning dyrere service. De har jo to motorer som skal overhalles. Anonymkode: 8cfaa...346 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #11 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har ikke selvladende hybrid selv, men kjørt andre sin og hatt leiebil, og der starter bensinmotoren så fort det er motbakke og i hastighet over 50km/t. Ladbar hybrid går for det meste på strøm til batteriet er tomt, og deretter kun på bensin om man ikke stiller om i menyvalget. Anonymkode: fd0a4...c80 Ligger du jevnt i høy hastighet bruker den mye el motor. Anonymkode: 085cd...d95
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #12 Skrevet 18. juli 2024 On 7/17/2024 at 1:38 PM, AnonymBruker said: Budsjettet er på maks 90 000,- Jeg har sett litt på Renault Zoe, men er usikker pga rekkevidde. Jeg har sett litt på hybridbiler også, tenker at de er litt tryggere ift rekkevidde da bensin slår inn om det blir tomt for strøm. Tenker også på om hvordan det er om vinteren, om jeg må se etter om det er varmepakker eller varmepumpe eller andre ting med på kjøpet? Jeg har trålet finn.no de siste dagene og lagt til en haug med biler i favoritter, men selv om jeg leser på alle specs så er jeg usikker på om det kan være skjulte ting jeg bør tenke på. Som f.eks: Batteri på elbiler. Hestekrefter? Hva bør jeg se etter og hva bør jeg tenke på? Hvilke andre biler kan jeg se litt på? Vil enten ha diesel eller elbil eller hybrid. Automat. Anonymkode: 8aee4...490 Med dette har jeg egentlig flere spørsmål enn svar. Spørsmål du bør stille deg selv. Er det din første bil, vet du ca hvor mange km i året du kommer til å kjøre. Om det blir mange langturer i løpet av et år eller mest kjøring i nærområdet der du oftest returnerer til hjemmet daglig. Minst en tur i måneden over 700km tur-retur anser jeg som mange, færre er få. Har du ofte mange medpassasjerer med lange bein og mye bagasje eller mest deg alene. Liker du å dra på masse ræl i bilen, kanskje du til og med ofte trenger henger eller noe på taket, eller aldri. Du du et område der det vanker bompenger som er dobbelt så dyrt om du ikke har elbil. Har du eller kan du skaffe billigste type lademulighet hjemme eller på gaten nær hjemmet. Sånne spørsmål. Hestekrefter er noe 19-åringer med bilplakater på rommet tenker mye på, men de fleste som anser biler som transportmiddel fra A-B tenker lite på det. Anonymkode: b795c...631 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #13 Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med dette har jeg egentlig flere spørsmål enn svar. Spørsmål du bør stille deg selv. Er det din første bil, vet du ca hvor mange km i året du kommer til å kjøre. Om det blir mange langturer i løpet av et år eller mest kjøring i nærområdet der du oftest returnerer til hjemmet daglig. Minst en tur i måneden over 700km tur-retur anser jeg som mange, færre er få. Har du ofte mange medpassasjerer med lange bein og mye bagasje eller mest deg alene. Liker du å dra på masse ræl i bilen, kanskje du til og med ofte trenger henger eller noe på taket, eller aldri. Du du et område der det vanker bompenger som er dobbelt så dyrt om du ikke har elbil. Har du eller kan du skaffe billigste type lademulighet hjemme eller på gaten nær hjemmet. Sånne spørsmål. Hestekrefter er noe 19-åringer med bilplakater på rommet tenker mye på, men de fleste som anser biler som transportmiddel fra A-B tenker lite på det. Anonymkode: b795c...631 Nei, jeg har hatt flere forskjellige biler ila 30 år, men det blir første gang jeg kan kjøpe meg en litt dyrere bil. Den jeg har nå kostet meg 60 000 og var den dyreste jeg hadde kjøpt da jeg kjøpte den for noen år siden. Jeg tenker ikke så mye på hvilken bil som passer ift ræl og langturer osv. Kjører som regel bil alene eller sammen med ett eller to av mine voksne barn. Det gjør ingenting om de krøller seg litt sammen hvis det er liten plass baki. Jeg har ikke kjøpt elbil før, så det var litt det jeg tenkte på. Det har foreløpig ikke kommet bompenger i byen her, men jeg vet ikke om det kommer til å endres etterhvert da. Jeg trenger ikke tenke på det akkurat nå i hvert fall. AnonymBruker skrev (1 time siden): En eldre Leaf er kanskje ikke den peneste, men den er utrolig holdbar, kommer godt frem om vinteren og er veldig god å kjøre til å være så liten. Akkurat det burde være viktigere. BMW i3 er trangere og går på "trillebårhjul", noe jeg aldri hadde giddet på norsk vinterføre. Ang hybrid så ta i betraktning dyrere service. De har jo to motorer som skal overhalles. Anonymkode: 8cfaa...346 Takk for innsikt. Jeg tenker nok da at hybrid er utelukket. Jeg er muligens snobbete, men jeg kommer ikke til å kjøpe en av de gamle Leafene. Jeg vil ha en bil jeg syns er fin i tilegg til bra og det finnes utenom Leaf også får jeg håpe. Ei venninne har en i3 og hun er ganske stor. Hun digger bilen sin og anbefalte i3. Jeg tenkte i hvert fall å teste den. Jeg spurte henne ang. dette med rekkevidde og hun svarte at det er ladere "overalt" så det er ikke noe å stresse med. Har tenkt og sett litt på Ford Focus også bl.a. Kikket akkurat på lista over favoritter på finn nå og jeg har favorisert 7 forskjellige typer. Trodde det skulle være enklere når det er mye å velge mellom, men det er visst ikke det. Forrige gang jeg kjøpte bil hastet det fordi den jeg hadde den gangen ikke kunne kjøres mer overhodet, mens nå har jeg litt bedre tid. Anonymkode: 8aee4...490 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #14 Skrevet 18. juli 2024 Eldre Renault Zoe (og kanskje nyere?) kan ikke lades på Tesla sine ladestasjoner. Og kanskje andre også. Undersøk i hvert fall det i forkant. Anonymkode: b795c...631
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #15 Skrevet 18. juli 2024 Jeg var egentlig på vei ut for å kikke på et par biler, men så leste jeg noen erfaringer med bilbutikken og ble litt skremt. Det var ingen gode erfaringer med denne butikken. Så da ser jeg nok etter noen andre, selv om et par av bilene på lista mi var på den butikken. Tenker at det er større risiko å kjøpe privat, men det trenger kanskje ikke være det? Anonymkode: 8aee4...490
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 15.01): Husk at Renault må repareres på merkeverksted. Er glemsom, husker ikke hvorfor de må på merkeverksted? Anonymkode: 260a7...1ab
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2024 #17 Skrevet 20. juli 2024 Jeg har prøvd en BMW i3 i dag og er forelska. 😍 Det var en skikkelig herlig bil å kjøre. Så jeg ender nok opp med en sånn. Skulle gjerne hatt råd til en fra 2016 eller nyere pga batteriet, men tror det blir bra med versjonen før det også. 😊 Anonymkode: 8aee4...490
TBL12 Skrevet 20. juli 2024 #18 Skrevet 20. juli 2024 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er glemsom, husker ikke hvorfor de må på merkeverksted? Anonymkode: 260a7...1ab Vil anta kommentar om merkeverksted for Renault Zoe er bilen har en litt spesiell ladeløsning? Vil heller si det slik: Alle nyere biler, uavhengig av motor type og drivstoff krever noe spesialverktøy for enkelte oppgaver. For alminnelig vedlikehold, typisk bremser og annet regelmessig vedlikehold kan alle verksted utføre arbeidet. For noen modeller med mange solgte biler, eksempelvis Tesla finnes det uavhengige spesialister som kan utføre de aller fleste oppgaver, eksempelvis bytte batteri, motor, lader o.l. Disse er gjerne i eller nær de største byene. Endret 20. juli 2024 av TBL12
Silvia515 Skrevet 20. juli 2024 #20 Skrevet 20. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 17.7.2024 den 13.38): Budsjettet er på maks 90 000,- Jeg har sett litt på Renault Zoe, men er usikker pga rekkevidde. Jeg har sett litt på hybridbiler også, tenker at de er litt tryggere ift rekkevidde da bensin slår inn om det blir tomt for strøm. Tenker også på om hvordan det er om vinteren, om jeg må se etter om det er varmepakker eller varmepumpe eller andre ting med på kjøpet? Jeg har trålet finn.no de siste dagene og lagt til en haug med biler i favoritter, men selv om jeg leser på alle specs så er jeg usikker på om det kan være skjulte ting jeg bør tenke på. Som f.eks: Batteri på elbiler. Hestekrefter? Hva bør jeg se etter og hva bør jeg tenke på? Hvilke andre biler kan jeg se litt på? Vil enten ha diesel eller elbil eller hybrid. Automat. Anonymkode: 8aee4...490 Min hobby dette, finne gode biler til folk. Jeg har faktisk hatt en Zoe med facelift nr 2. Min opplevelse var at Zoe er en irriterende skrangekasse som er fryktelig glad i en tur til verkstedet. Jeg har eid Toyota Yaris og Auris. Se gjerne på disse dersom du ikke er veldig glad i å oppsøke ditt lokale verksted! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå