Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby vokser dårlig i magen og det planlegges at hun skal ut i uke 37. Har forstått at de små tåler rier dårligere, og kjenner jeg er nervøs for å bli satt igang dersom det drar ut. Er redd jeg ender opp med haste- eller katastrofesnitt…

noen som har erfaring med igangsettelse grunnet liten baby og vil fortelle litt om det?

Anonymkode: e5adf...4c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min var 2700 og hadde vokst fryktelig lite siden siste ultralyden en mnd tidligere. Ble igangsatt på termindato. Ungen hadde ingen problemer, frisk, sprek og rosa det øyeblikket hun var ute. Hvor liten baby er det snakk om? 

Anonymkode: b6a9a...985

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min var 2700 og hadde vokst fryktelig lite siden siste ultralyden en mnd tidligere. Ble igangsatt på termindato. Ungen hadde ingen problemer, frisk, sprek og rosa det øyeblikket hun var ute. Hvor liten baby er det snakk om? 

Anonymkode: b6a9a...985

Ligger under 10 percentilen. Jeg er i uke 35 nå, baby er beregnet til å være ca 1900gr nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ligger under 10 percentilen. Jeg er i uke 35 nå, baby er beregnet til å være ca 1900gr nå.

Så om 3 uker er sjansene gode for at baby er kanskje 2,3-2,4, det er ikke såå lite, vi vurderer helt normal fødselsvekt fra 2,5-4,5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min minste tvilling var ca 2100 gram da jeg ble igangsatt i 37+2 (altså dette er registrert fødselsvekt). Ble ikke igangsatt på grunn av hennes størrelse da, selv om det viste seg at hun hadde marginalt navlesnorfeste. Det gikk veldig fint. Null komplikasjoner. Hun tålte fødselen godt, og fikk apgar score på 9-10-10.

Det gikk 8 timer fra jeg ble igangsatt til hun var ute. Fikk riestimulerende drypp, og aktiv fødsel varte i underkant av en time, så hun ble ikke utsatt for noe langvarig fødsel.

Hun er nå 10 uker gammel, og bortsett fra å være litt liten for alder, er alt som det skal😊

Anonymkode: 56978...348

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født baby på 2100gr og 2400gr vaginalt, og akutt ks med 2600gr og hastesnitt i narkose v 1900gr. Hadde kunne født alle vaginalt hvis alt var greit. 

Anonymkode: ee09e...7c4

AnonymBruker
Skrevet

Fødte i uke 38, 2400 gram. Skulle bli igangsatt, men fordi jeg fikk svangerskapsforgiftning ble det akutt snitt

Anonymkode: 07a90...b43

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (22 minutter siden):

Så om 3 uker er sjansene gode for at baby er kanskje 2,3-2,4, det er ikke såå lite, vi vurderer helt normal fødselsvekt fra 2,5-4,5

Hvem er vi? Selv om normal fødselsvekt er fra 2,5 kg - 4,5 kg, så kan barn over 2,5 kg være små for geatasjonsalder (f eks 2600 gram i uke 40 er godt under SGA grensen)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvem er vi? Selv om normal fødselsvekt er fra 2,5 kg - 4,5 kg, så kan barn over 2,5 kg være små for geatasjonsalder (f eks 2600 gram i uke 40 er godt under SGA grensen)

Sorry, vi på den fødeavdelingen jeg jobber. 2600 i uke 40 er helt akseptabelt mtp SGA-alder 

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (22 minutter siden):

Sorry, vi på den fødeavdelingen jeg jobber. 2600 i uke 40 er helt akseptabelt mtp SGA-alder 

Nei, 2600 gram i uke 40 er definert SGA. Selv om det ikke medfører f.eks endret grense for lysbehandling eller blodsukkerkontroll, så er barnet lite i forhold til geatasjonsalder. Det kan selvsagt være genetisk betinget, men også IUGR

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (26 minutter siden):

Se forøvrig denne linken som forklarer godt. SGA har konsekvenser for barnet, selv om barnet er over 2,5 kg. Et barn i uke 40 på 2,6 kg er SGA og har risiko for disse konsekvensene

https://www.unn.no/avdelinger/barne-og-ungdomsklinikken/barne-og-ungdomsavdelingen-tromso/nyfodt-intensiv-tromso/lettvekterne-liten-og-lett-for-alderen/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, 2600 gram i uke 40 er definert SGA. Selv om det ikke medfører f.eks endret grense for lysbehandling eller blodsukkerkontroll, så er barnet lite i forhold til geatasjonsalder. Det kan selvsagt være genetisk betinget, men også IUGR

Denne grafen gir en fin oversikt over SGA, det vil du se at ja, det er lite men 10 percentilen krysser omtrent der.

IMG_2699.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (33 minutter siden):

Denne grafen gir en fin oversikt over SGA, det vil du se at ja, det er lite men 10 percentilen krysser omtrent der.

IMG_2699.jpeg

Så du linken over? Gutt under 3000 gram og pike under 2800 gram i uke 40 er definert som SGA (i det utvalget de bruker, som er litt ulikt fra land til land). Hvis du slår opp i de definerte kurvene for Norge, så vil du se at 2600 gram er under SGA grensen for begge kjønn i Norge 

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (12 timer siden):

Skal igangsettes om to uker og da er baby estimert til å være Max 2200, noe de sier er lite.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skal igangsettes om to uker og da er baby estimert til å være Max 2200, noe de sier er lite.

Ja, det er for all del lite! Men en vaginal fødsel går for de fleste veldig greit for seg. Et KS kan være hardt å komme seg fra samt økt sjanse for komplikasjoner hos baby 

AnonymBruker
Skrevet

Min minste tvilling var 1900 to uker før termin og fødselen ble igangsatt pga veksten hadde stoppet opp. Tvilling to var 2800. Fødselen gikk greit, teamet sto klare mtp hastekeisersnitt.

Anonymkode: 106c3...234

AnonymBruker
Skrevet
Petra200 skrev (40 minutter siden):

Ja, det er for all del lite! Men en vaginal fødsel går for de fleste veldig greit for seg. Et KS kan være hardt å komme seg fra samt økt sjanse for komplikasjoner hos baby 

Det vet jeg absolutt, ønsker ikke KS i det hele tatt, men ville gjerne høre andres erfaringer med igangsettelse, da jeg har forstått at små babyer tåler rier dårligere, og jeg er redd for at det skal ende opp med haste- eller katastrofesnitt, for da ønsker jeg heller planlagt KS. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...